امور زیربناییراه و ساختمان

تولید شش هزار واگن باری با وام روسی / بازگشایی ال سی پروژه برقی سازی قطار تهران – مشهد در دیماه / ورود بنیاد مستضعفان به ساخت راه آهن کربلا

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد تولید شش هزار واگن باری محصول مشترک ایران و روسیه به امضا رسیده است، گفت: بنیاد مستضعفان برای سرمایه‌گذاری در ساخت راه‌آهن شلمچه – بصره اعلام آمادگی کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، سعید محمدزاده در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه پروژه‌های ریلی کشور در سیاست های کلی نظام و در برنامه‌ای توسعه‌ای در اولویت قرار دارد اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه هم در دو بند بر توسعه حمل و نقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی در این بخش تاکید شده است.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای برنامه ششم توسعه با اشاره به در اولویت بودن حمل و نقل باری از طریق ریل اظهار داشت: طبق این احکام برنامه ششم توسعه باید نسبت به اتصال ریل به مقاصد باری و تجاری از جمله مرزها و بنادر و همچنین راه اندازی کریدور شمال – جنوب به صورت جدی اقدام کنیم.

محمدزاده با بیان اینکه تردد در هر کیلومتر ریل باعث صرفه‌جویی ۳۵ سی سی  سوخت در هر کیلومتر می‌شود، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی پیامدهای مثبتی در حوزه محیط زیست، صیانت از زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و افزایش ایمنی جاده‌های کشورمان دارد.

افزایش ۸ میلیون تنی حمل بار از طریق ریل در دولت یازدهم

مدیرعامل شرکت راه آهن کشور با اشاره به افزایش حمل بار از طریق ریل گفت: در حالی که در سال ۹۲ سهم حمل و نقل ریلی در بار، ۳۲ میلیون تن بود این رقم در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

محمدزاده تاکید کرد: این افزایش سهم ریل در جابجایی بار در حالی بود که تعرفه حق دسترسی به ریل در برخی از مسیرها کاهش پیدا کرد و حتی به صفر رسید و این همان اجرای سیاست ایجاد مزیت رقابتی در بخش حمل و نقل ریلی بوده است.

حمل بار از طریق ریل تا سال ۱۴۰۰ باید به ۱۹۵ میلیون تن برسد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر در بازار حمل و نقل، ۴۰۰ میلیون تن بار برای جابجایی وجود دارد ادامه داد: سالانه چیزی حدود ۲۶۰ میلیون تن کیلومتر بار جابجا می‌شود که سهم حمل و نقل ریلی در سال ۹۵ از این عدد تنها ۲۷ میلیون تن کیلومتر بوده است.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات ما برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار، افزایش حجم قطارهای باری بوده که توانستیم در برخی از مسیرها این ظرفیت را تا چهار برابر افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۴۰۰ سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی بار در کشور باید به ۱۹۵ میلیون تن برسد اظهار داشت: برای دستیابی به این عدد باید برنامه‌های جدی و سریع را دنبال کنیم.

محمدزاده ادامه داد: در سال گذشته ۱۶۰ میلیون تن بار معدنی حمل شد که سهم راه آهن از جابجایی این حجم از بار تنها ۲۰ میلیون تن بود البته ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون تن دیگر مواد معدنی را داشت اما در رقابت با جاده نتوانست این حجم از بار را بر روی ریل منتقل کند.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به توسعه طرح‌های فولادی و فرصت استفاده راه آهن از این طرح‌ها اظهار داشت: در حال ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در حال اجرا است و تا سال ۱۴۰۴ ، ۲۱۰ میلیون تن بار معدنی جابجا می‌شود که راه‌آهن می‌تواند سهم خوبی در جابجایی این بارها داشته باشد اما حالا این نگرانی وجود دارد که اگر این بار از طریق جاده جابجا شود چه مقدار سوخت از دست می‌رود و چه پیامدهای منفی برای ایمنی جاده‌های کشورمان دارد.

وی با اشاره به اقدامات راه آهن برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی بار گفت: یکی از اقدام‌های ما افزایش تعداد ایستگاه‌های راه آهن در مسیرهای پرتردد بوده که تاکنون ۲۰ ایستگاه به این مسیرها اضافه کرده‌ایم. همچنین یکی از مسیرهای پرتردد کشور مسیر بافق–اصفهان است که تا به امروز حدود ۵۰۰ کیلومتر از این مسیر دوخطه شده است و امسال ۲۵۰ کیلومتر دیگر از این مسیر ریل گذاری می‌شود. همچنین مسیر دو خطه بافق – بندرعباس که کریدور مهم حمل و نقل بار کشورمان است در حال تراک بندی است و اوایل بهار سال آینده کل مسیر را به صورت تراک بندی شده تحویل می‌دهیم.

ورود شش هزار واگن باری با وام روسی

معاون وزیر راه و شهرسازی از ا نعقاد تولید شش هزار واگن باری از طریق منابع روسی و تولید مشترک ایران و روسیه خبر داد و گفت: این قرارداد با تشیکل کنسرسیوم ایرانی و روسی برای تولید محصول مشترک به امضا رسیده است و قرار است با وام کشور روسیه شش هزار واگن باری ساخته و وارد ناوگان ریلی پایه کشورمان شود.

وی ادامه داد: این وام پنج ساله است و خریدار آن ۱۰۰ درصد بخش خصوصی خواهد بود.

محمدزاده ادامه داد: تاکنون حدود ۲ هزار واگن باری به ناوگان ریلی کشورمان اضافه شده است و با این قرارداد ۶ هزار واگن دیگر اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ناوگان ریلی باری حدود ۲۲ هزار واگن وجود دارد گفت: برای تحقق برنامه جابجایی ۱۹۵ میلیون تن از طریق ریل نیازمند ۲۸ هزار واگن باری هستیم.

وی ادامه داد: در بخش ناوگان نیروی کشش هم شرکت مپنا و زیمنس از طریق تامین مالی با صندوق ذخیره ارزی قراردادی منعقد کردند تا لکوموتیوهای بخش باری را افزایش دهیم و طبق این قرارداد ۱۰۰ لکوموتیو به این ناوگان اضافه خواهد شد.

راه آهن سرمایه گذاری بخش خصوصی در ریل را تضمین می‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق ماده ۶۷ قانون که اخیرا مجلس اجازه آن را داده است راه آهن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ریل را تضمین می‌کند.

وی ادامه ادامه داد: با محقق شدن پرداخت مابه تفاوت مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی به سرمایه‌گذاران می‌توانیم بازگشت سرمایه را تضمین کنیم و قرار بر این است که پول سوخت صرفه‌جویی شده در هر کیلومتر راه آهن که چیزی حدود ۳۵ سی سی در کیلومتر است را به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند.

سهم یک درصدی راه آهن در حمل و نقل حومه ای

مدیرعامل شرکت راه آ‌هن با اشاره به کاهش عمر ناوگان مسافری در طول دولت یازدهم اظهار داشت: در طول چهار سال گذشته در دو مرحله اقدام به کاهش عمر ناوگان مسافری کردیم به طوری که واگن‌های مسافری بالای ۵۰ سال و بالای ۴۰ سال از ناوگان مسافری حذف شدند.

وی درباره توسعه حمل و نقل حومه‌ای ریل اظهار داشت: در حالی که سهم ریل در حمل و نقل حومه‌ای در دنیا چیزی حدود ۳۰ درصد است و حتی در برخی از کشورها به ۵۰ درصد هم می‌رسد در ایران این رقم چیزی حدود یک درصد است که سیاست ما این است که این رقم به ۲ درصد برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال ۹۵ از ۳۲ میلیون مسافری که از طریق ریل جابجا شدند چیزی حدود ۶ میلیون مسافر شهرهای حومه‌ای بودند که در سال ۱۴۰۰ این رقم باید به ۴۰ میلیون مسافر حومه‌ای برسد.

ورود و خروج سالانه ۷۰۰ میلیون مسافر به تهران

محمدزاده با بیان اینکه روزانه حدود یک میلیون مسافر وارد تهران و از تهران خارج می‌شود گفت:‌ این رقم در سال به ۷۰۰میلیون نفر می‌رسد که اگر تنها ۱۰ درصد این افراد جذب حمل و نقل ریلی حومه‌ای شوند چیزی حدود ۷۵ میلیون مسافر از طریق ریل جابجا شده‌اند.

وی ادامه داد: روزانه چیزی حدود ۵۰۰ هزار خودرو وارد تهران و از آن خارج می‌شوند که بخشی از این رقم باید به ریل منتقل شود.

قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی ایران و کره برای تولید قطار حومه‌ای

وی با بیان اینکه برای تامین ناوگان حمل و نقل حومه‌ای با کره قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی امضا کرده‌ایم که قرار بر این است تولید مشترک قطار حومه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مرحله اول اجرای این قرارداد قرار بر این است یک کنسرسیوم ایرانی و کره‌ای ایجاد شود. مالکیت این قطارها با راه‌آهن و بهره‌برداری از آن با بخش خصوصی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قطار حومه‌ای به هیچ وجه در هیچ مسیری اقتصادی نیست، گفت: دولت باید برای ایجاد حمل و نقل ریلی حومه‌ای یارانه بپردازد.

وی با اشاره به تشکیل شرکت راه آهن حمل و نقل حومه‌ای اظهار داشت: اساسنامه این شرکت به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است و پس از تایید وزارت راه به هیئت وزیران پیشنهاد می‌شود.

بازگشایی ال سی قرارداد برقی کردن قطار تهران مشهد در دی ماه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد اظهار داشت: قراردادهای مالی و تجاری این پروژه به سرانجام رسیده است و قرار بر این است تا پایان دیماه ال سی این قرارداد باز شود.

وی افزود: همچنین پروژه دیگر برقی کردن راه‌آهن، برقی سازی قطار گرمسار – اینچه برون که در حال مطالعه این پروژه هستیم.

محمدزاده گفت: پروژه دیگر هم قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان است که قرار بر این است که در تهران دو ایستگاه مرکزی راه آهن و ایستگاه فرودگاه امام خمینی به این مسیر متصل شوند.

سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان به راه آهن کربلا

محمدزاده با اشاره به پروژه راه آهن کربلا و راه اندازی مسیر ریلی مسافری به بصره اظهار داشت: برای اتصال به را ه ‌آهن بصره باید یک پل بر روی اروندرود ساخته شود. هزینه ساخت این پل ۱۵۰ میلیارد تومان است. قرار بر این است این پل با سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها ساخته شود و دولت عراق متعهد به پرداخت هزینه خود باشد.

وی افزود: طبق مذاکرات قرار بر این بوده که همزمان با اجرای این پل نسبت به ساخت راه آهن شملچه – بصره به طول ۳۵ کیلومتر اقدام کند که تاکنون نسبت به اجرای این پروژه اقدام نکرده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها بنیاد مستضعفان برای ساخت پل اروند‌رود اعلام آمادگی کرده است و دولت عراق باید متعهد شود که سهم خود در ساخت این پل را می‌پردازد.

۲۵۰۰ کیلومتر راه آ‌هن در حال ساخت

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ریلی در حال اجرا در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار کیلومتر راه آهن خط دوم ، سوم و چهارم در حال ساخت است.

وی افزود: همچنین ۵۰۰ کیلومتر راه آهن خط جدید هم توسط شرکت ساخت در حال اجرا است.

تمام پول سفارش ریل ملی را پرداخت کرده‌ایم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای خرید ریل ملی صد میلیارد تومان به ذوب آهن پرداخت کرده‌ایم گفت: تمام هزینه سفارش خود را در قالب پیش پرداخت به ذوب آهن پرداخت کرده‌ایم تا بتوانیم از تولیدات ملی حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع در خرید ریل از ذوب آ‌هن مساله تامین مالی است. در حال حاضر راه آهن می‌تواند با فاینانس ۱۰ ساله ریل مورد نیاز خود را از سایر کشورها تامین کند و باید با ذوب آهن برای مدل تامین مالی خرید ریل به توافق برسیم که البته توافق‌هایی در این زمینه انجام شده است.

منبع:ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا