قیمت میلگرد تحت تاثیر چه عواملی تغییر می‌کند؟

میلگرد نوعی پروفیل با مقطع دایره‌ای است که در ۲ نوع ساده و آجدار و معمولا در طول ۱۲ متر تولید می‌شود و به‌طور گسترده در ساخت ساختمان‌ها کاربرد دارد.

قیمت میلگرد نقش مهمی در هزینه تمامشده سازهها دارد. پس با توجه به اینکه قیمت‌گذاری این محصول به عوامل گوناگونی مرتبط است؛ پیوسته در نوسان بوده و به‌صورت روزانه آپدیت میشود.

چه عواملی در قیمت میلگرد تاثیرگذار است؟

طبق نوسانات بازار باید بگوییم که عوامل تاثیر‌گذار بر ارزش میلگرد به ۲ دسته داخلی و خارجی تقسیم میشوند که هر یک از آنها را به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عوامل داخلی

وضعیت اقتصادی کشور، تولید و عرضه انواع محصولات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به‌طبع آن، قیمت روز میلگرد نیز دچار افت و خیز می‌گردد. در ادامه ما به مهم‌ترین عوامل داخلی تاثیرگذار اشاره خواهیم کرد.

قیمت تمامشده مواد اولیه

برای ساخت و آماده‌سازی میلگرد باید مواد اولیه آن را از بازار تهیه کرد. این مواد نیز قیمت ثابتی ندارند و از عوامل مهم در تعیین ارزش میلگرد محسوب می‌شوند.

به‌طور مثال برای ساخت میلگرد از مواد اولیه‌ای مانند: قراضه آهن، سنگ آهن و دیگر مواد اولیه پایه‌ای مانند نیکل و کروم استفاده می‌شود. 

از طرف دیگر اگر به هر علتی (مانند کم‌یاب‌شدن این نوع مواد اولیه) قیمت آنها تغییر داشته ‌باشد، تاثیر مستقیم  روی قیمت نهایی میلگرد خواهد داشت.

حجم عرضه و تقاضا در بازار

در هر بازاری عرضه و تقاضا از عواملی هستند که برای قیمت‌گذاری اجناس به آنها  توجه می‌شود. 

در واقع با افزایش تقاضای یک کالا از طرف خریداران با افزایش قیمت و در صورت کاهش تقاضای آن محصول با رکود قیمت مواجه خواهیم بود. 

نوسانات شاخص بورس

از دیگر عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت میلگرد امروز که نقش مهمی در نوسانات هزینه انواع کالا، به‌خصوص ارزش نهایی محصولات فولادی دارد، بازار بورس کالا است. 

شاخص بورس یکی از مشخصه‌های سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های فعال در هر بخش از صنعت به‌حساب می‌آید. 

سیاست گذاری‌های داخلی کشور

قطعا هر عاملی که ارزش پول ملی یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد، در قیمت تمام‌شده سایر محصولات نیز موثر خواهد بود؛ محصولات فولادی از جمله میلگرد نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 

سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی دولت‌ها  باعث پایین‌آمدن ارزش پول ملی می‌شود. البته عکس آن نیز صادق است. 

نام و مواد مصرفی کارخانه‌های سازنده میلگرد

بدیهی است که کیفیت و برند‌بودن سازنده یک کالا می‌تواند تاثیر فراوانی در قیمت مصرف‌کننده داشته ‌باشد؛ همین مسئله در مورد میلگرد نیز صدق می‌کند. 

بنابراین میلگردهای باکیفیت تولید‌شده توسط برترین کارخانه‌های سازنده، متقاضی و خریدار بیشتری داشته و در نتیجه برای خرید آن محصولات باید هزینه بالا‌تری پرداخت کرد.

هزینه های حملونقل کالا

 

از آنجایی که محصولات فولادی مانند میلگرد در حجم بالا خریداری می‌شوند، هزینه نگهداری و حملونقل آنها قابل چشمپوشی نیست.

نوع و مقدار سوخت مصرفی کامیونهای حملکننده میلگرد و مصافتی که جابهجا می‌شوند، بر قیمت تمام‌شده آن تاثیر زیادی خواهد داشت.

شرایط متصاعد برای ساختوساز

طبق چیزی که قبلا اشاره‌شد، هر آنچه که بر مقدار تقاضای کالا تاثیر‌گذار باشد، در قیمت آن نیز موثر خواهد بود. پس به‌وضوح پیداست که شرایط آب‌و‌هوایی فصل‌های مختلف در صنعت ساختمانسازی موثر است.

در فصل‌های سرد، میزان ساختوسازها کاهش‌یافته، در نتیجه تقاضای میلگرد کم‌تر می‌شود و برعکس آن در فصل‌های گرم سال، ساختوساز رونق گرفته و با توجه به افزایش تقاضا قیمت میلگرد نیز بالا میرود.

پس قابل درک است که تعطیلات، پارامترهای آب‌وهوایی، تغییر فصل‌ها را از عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد بدانیم.

نوع میلگرد

میلگردها در سایزها، وزن‌ها، ابعاد، جنس‌ها و حتی تحت استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند. در نتیجه نوع میلگرد مورد نظر با توجه به تمامی این شاخص‌های ذکر‌شده، می‌تواند از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن محسوب شود.

بد نیست بدانید که در ایران از استاندارد روسی برای ساخت میلگردها استفاده می‌شود و هر کدام از انواع میلگرد، دارای ضخامت و آلیاژ متفاوتی است که بدون شک روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. برای مثال قیمت میلگرد آجدار قطعا با قیمت میلگرد بستر متفاوت خواهد بود. 

از این رو جهت کسب اطلاعات، مشاهده و  مقایسه قیمت انواع مختلف محصولات فولادی می‌توانید با مجموعه فولادینو از طریق این لینک، در ارتباط باشید.

عوامل خارجی

محصولاتی که به‌صورت گسترده در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه تنها بهدلیل عوامل داخلی، بلکه سیاستهای خارجی نیز بر آنها تاثیر‌گذار هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

تفاوت و تغییرات نرخ ارز کشورها

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت بازار میلگرد در مقیاس جهانی، بدون شک قیمت ارز است. محصولات فولادی نیز مانند تمامی اجناس مستقیما تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارند. دلیل این رخداد آن است که ایران منابع طبیعی و معادن سرشار برای صادرکردن انواع محصولات فولادی در اختیار دارد و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان آهن‌آلات محسوب می‌شود. 

در نتیجه با بالا‌رفتن حجم میلگردهای صادر‌شده، ما شاهد نوسان در نرخ ارز خواهیم بود که طبق آنچه پیش‌تر اشاره‌شد، این امر می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در قیمت امروز میلگرد در داخل کشور داشته ‌باشد.

از طرف دیگر تمایل به صادرات این محصول به‌دلیل تفاوت در ارزش پول ملی کشورها همیشه بالا بودهاست. لذا تولیدکنندگان با ارسال کالا به خارج از کشور باعث بالا‌رفتن قیمت امروز میلگرد در بازارهای داخلی می‌شوند.

تورم در مقیاس جهانی

در مباحث اقتصادی تورم همیشه نقش بسزایی در قیمت‌گذاری نهایی محصولات دارد. از سوی دیگر میزان صادرات و واردات می‌تواند تاثیر مستقیمی در تورم داخلی کشور داشته ‌باشد. 

در نتیجه وقتی میزان صادرات ما در صنعت میلگرد افزایش یا کاهش پیدا کند، مقدار تورم جهانی نیز تغییر خواهد کرد و ما شاهد نوسان قیمت محصولات فولادی در کل دنیا و همچنین داخل کشور خواهیم بود.

با توجه به شاخص‌های ارائه‌شده موثر در قیمت محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد، شما می‌توانید با مراجعه به https://fooladino.com/products/wire/ladder-rebar سایر محصولات مرتبط مانند میلگرد بستر، قلاب، گیره و قیمت آنها را نیز مشاهده و بررسی کنید.

جمع‌بندی

عوامل موثر بر قیمت میلگرد زیاد است. به‌همین دلیل افرادی که روزانه با این محصول سر و کار دارند می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای قیمت انواع محصولات فولادی را از طریق مجموعه فولادسازان راه ابریشم چک ‌کنند.

ما در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین عوامل بر تغییر قیمت روز میلگرد بپردازیم تا شما با کنار هم قرار‌دادن این فاکتورها بتوانید بازار آینده این محصول را بهتر تحلیل کنید.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است
خروج از نسخه موبایل