ورق آلومینیوم چیست؟ چه کاربردی دارد؟

ورق آلومینیوم همان گونه که از نام آن مشخص است، شامل یک سطح صاف و ورق مانند از آلیاژ آلومینیوم است که به وسیله کارخانجات مختلف به شکل ورقه ای در ضخامت های گوناگون و طول و عرض های متفاوت به بازار عرضه می گردد.

ویژگی های ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیوم شامل انواع ورق های آلومینیوم بسیار نازک و پلاستیک مانند با ضخامت بسیار پایین می باشند.

 همچنین دربردارنده ضخامت های بالا  نیز هستند و در صنایع مختلف استفاده می گردند ورق های آلومینیومی نازک را معمولاً به نام فویل آلومینیومی نیز می شناسند.

این گونه فویل ها به دلیل قرار گرفتن در معرض عملیات حرارتی انعطاف پذیری بالایی دارند به همین جهت همانند پلاستیک در اطراف ظروف غذایی و مواد غذایی مختلف و اجسام گوناگون پیچیده می شود و کاربردهای بسیار گوناگونی دارد.

انواع ورق های آلومینیویم

به طور کلی ورق های آلومینیوم شامل انواع انعطاف پذیر و غیر قابل انعطاف هستند و در صنایع مختلف کاربرد دارند.

 این آلیاژ جایگزین آلیاژ قلع است و برای مدت های طولانی است که به صنایع مختلف ورود نموده است. از ورق های آلومینیومی همچنین کالاها و محصولات مختلفی نیز توسط کارخانجات گوناگون ساخته می شود که از جمله انواع آن می توان انواع ظروف غذا یا سایر محصولات آلومینیومی را نام برد که در کاربردهای روزانه نیز بسیار پرمصرف هستند.

 

ورق آلومینیوم نازک

ورق های آلومینیوم دارای ضخامت های مختلفی هستند که در این میان ورق های آلومینیوم نازک دربردارنده ضخامت بسیار کمی می باشند و بسیار پرکاربرد هستند.

 ورق آلومینیوم نازک معمولاً دارای ضخامتی معادل ۵/۱ میل تا ۲ میل می باشد اما توجه داشته باشید که این تغییر ضخامت معمولا تاثیر چندانی بر روی قیمت گذاری ندارد و تقریباً با قیمت های مشابه به بازار عرضه می گردد.

از ورق های آلومینیوم نازک در صنایع مختلف غذایی و دارویی و همچنین صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی به وفور استفاده می گردد.

 این ورق های آلومینیومی نازک به دلیل قرار گرفتن در معرض حرارت و عملیات حرارتی در کارخانجات تولید ورق های آلومینیوم انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و بنابراین همانند کاغذ و یا حتی نرم تر از آن قابل خم شدن و استفاده می باشند.

 آلومینیوم و ورق های آلومینیومی نسبت به سایر آلیاژ های هم گون خود همانند مس و غیره دارای تراکم بسیار بالاتری هستند.

 همچنین قدرت انعطاف پذیری بسیار بالاتری دارند و دارای مقاومت بالایی می باشند.

 رسانایی نسبتا خوب این آلیاژ نیز موجب شده که آلومینیوم را به عنوان یکی از آلیاژ های پرکاربرد در جهان بشناسند.

 به همین جهت ورق های آلومینیومی را از جنس آلومینیوم تهیه می نمایند تا علاوه بر رسانایی مناسب دارای استحکام بالا و قدرت انعطاف و کشسانی مناسب نیز باشد. 

 

ورق آلومینیوم ضخیم

یکی دیگر از انواع ورق های آلومینیومی که می توان به صورت گسترده در صنایع مختلف از آن استفاده نمود ورق آلومینیوم ضخیم است.

جهت تولید ورق آلومینیوم ضخیم آلیاژ آلومینیوم را در کارخانجات مختلف تحت فشار غلتک های کارخانه ای قرار داده و پس از گذراندن آلیاژهای آلومینیوم از بین غلطک ها ورق آلومینیوم را با ضخامت مورد نظر تولید می نمایند.

 این گونه ورق های آلومینیومی نیز دارای انعطاف نسبتا مناسبی هستند و کاربردهای بسیار فراوانی دارند.

 از جمله کاربرد هایی که می توان برای ورق های آلومینیوم ضخیم در نظر گرفت استفاده از آنها در صنعت هوا و فضا است.

همچنین این گونه آلومینیوم ها را در ساختمان سازی نیز به کار می برند در بسته بندی مواد غذایی نیز به صورت گسترده در کارخانجات مختلف از ورق آلومینیوم ضخیم استفاده می گردد.

 این محصول همچنین به دلیل داشتن رسانایی بسیار بالا در صنایع مختلف الکتریکی نیز کاربرد بسیار بالایی دارد.

 این ورق به طور کلی به دلیل داشتن استحکام بالا رسانایی بالا و همچنین خواص منحصر به فردی که دارد در جهان بسیار پرکاربرد است.

 ورق آلومینیوم به رنگ خاکستری و براق و مات تولید می گردد و کاملاً نسبت به سایر آلیاژها قابل تشخیص می باشد.

قیمت ورق آلومینیوم

قیمت ورق آلومینیوم با توجه به شرایط بازار و نوع ورق آلومینیوم و همچنین ضخامت آن بسیار متغیر است و با قیمت های مختلفی به بازار عرضه می گردد.

 شرایط بسیار متفاوتی بر روی قیمت گذاری این محصول تاثیر گذار است که در اینجا به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

اولین و مهمترین عاملی که بر روی قیمت گذاری این آلیاژ تاثیر می گذارد قیمت آلومینیوم اولیه ای است که از آن ورق آلومینیوم تولید می گردد.

 در صورتی که آلیاژ آلومینیوم در قیمت گذاری دچار نوسان گردد قیمت ورق های آلومینیوم تولید شده نیز تغییراتی را به همراه خواهد داشت.

 بنابراین نوسانات بازار در مورد آلیاژ آلومینیوم بر روی قیمت نهایی این محصول تاثیر بسزایی دارد.

 نوع خرید و میزان خرید نیز از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت است همان گونه که می دانید همواره قیمت محصولات از درب کارخانه مقداری مقرون به صرفه تر است.

 بنابراین با خرید مستقیم از کارخانه جات می توان تا حد زیادی به تعدیل قیمت پرداخت چرا که باحذف دست دلالان قیمت گذاری با نرخ کمتری صورت می پذیرد.

 در خرید های عمده نیز غالباً خریداران مبلغ کمتری را بابت محصول می پردازند برند و کارخانه ای که ورق آلومینیوم را از آنجا خریداری می کنیم نیز بر روی قیمت ها تاثیر گذارند زیرا همواره برندهای نام آشنا در بردارنده قیمت های بالاتری هستند.

مزایای استفاده از ورق های آلومینیویم در صنایع مختلف

سخن آخر؛

در میان انواع آلیاژهای گوناگونی که در طبیعت موجود است و کارخانجات مختلفی به استخراج و بهره برداری از آنها دست می زنند، آلومینیوم یکی از بهترین و پرکاربردترین آنها به شمار می آید. در وب سایت فروشگاهی آهن اکسپرس، می توانید متنوع ترین سازه های صنعتی را با قیمت مناسب خریداری کنید. 

 

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است
خروج از نسخه موبایل