صنعت، معدن، تجارت

معاون وزیر صمت: ماشین آلات تولید در گمرک بلاتکلیف مانده اند

معاون وزیر صمت گفت: تعدادی از ماشین آلات ۴ تا ۳ ماهی است که در گمرکات بلاتکلیف و منتظر تعیین تکلیف قانونی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی برادران در یک گفت و گوی تلویزیونی در خصوص برنامه‌های وزارت صمت برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات خطوط تولید که یکی از عوامل کاهش بهره‌ وری است، اظهار داشت: مشکل دیگر، بحث تغییرات گروه‌های تأمین ارز بود که آن هم با پیگیری معاونت حقوقی رئیس جمهور و بانک مرکزی رفع شد و هم اکنون برخی از ماشین آلات وارد، برخی در مرحله تأمین ارز و تعدادی هم از گمرکات ترخیص شده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: اما تعدادی از ماشین آلات ۴ تا ۳ ماهی است که در گمرکات بلاتکلیف و منتظر تعیین تکلیف قانونی است البته مسئولان مربوط قول مساعد دادند که فرایند کار را تسریع کنند تا این ماشین آلات سریع‌تر در واحدهای صنعتی کشور مستقر شود و در حوزه رشد تولید، مؤثر باشند.

وی ادامه داد: در مجموع هم اکنون ماشین آلاتی در خطوط تولید وجود دارند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند بنابراین با تأمین ارزی بیشتر و ترخیص سریع آن‌ها از گمرک، باید آن‌ها در خطوط تولید ولو به صورت موقت مستقر شود پس از آن مسائل و اختلافات حقوقی و گمرکی و مالی صورت گیرد.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: فراتر از وزارت صمت، بخش خصوصی در زمینه واردات ماشین آلات صنعتی پیشگام است به ویژه اینکه هم اکنون که در برخی از کشورهای اروپایی مشکلاتی رخ داده و شرایط برای صادرات ماشین آلات صنعتی مهیاست و ما باید از این فرصت استفاده و بهره‌مند شویم.

برادران گفت: بخش خصوصی آمادگی سرمایه گذاری برای واردات ماشین آلات را دارد به شرط اینکه موانع پیش رو مثل مسائل حقوقی، ارزی و گمرکی توسط بانک مرکزی و مراجع مربوط حل شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت درباره بازسازی و نوسازی ماشین آلات خطوط تولید برای ارتقای بهره‌وری تولید افزود: در حوزه‌های مختلف صنایع، به طور نمونه در صنعت نساجی، در حوزه فرش دستباف و حوزه نخ ریسی و ماشین آلات نیاز به باز سازی و مقاوم سازی دارند و برای رقابتی کار کردن و افزایش بهره‌وری و کاهش انرژی با بالا بردن فناوری، حتماً باید به موضوع نوسازی صنایع توجه کنیم.

برادران با بیان اینکه در بحث تولید، نباید فقط از یک بخش انتظار داشت یا صرفاً یک وزارتخانه را متصدی این امر دانست و گفت: اگرچه وزارت صمت به ویژه در بخش تولید بیشتر احساس مسئولیت و کار را دنبال می‌کند، اما نقش سایر دستگاه‌ها هم باید در این زمینه پررنگ‌تر شود.

وی اضافه کرد: در خصوص بخش تأمین انرژی، با وجود اینکه در سال‌های گذشته در دولت به این موضوع کم توجهی شده و زیرساخت‌های لازم در ۱۰ سال قبل تأمین نشده و وزارت نیرو هم با کمبودهایی در عرضه مواجه است، اما جامعه صنعتی انتظار دارد به میزان گشایشی که در بحث افزایش تولید برق صورت می‌گیرد تمهیداتی در سطح عرضه صورت گیرد.

برادران گفت: باید سهمی را برای تأمین انرژی مشخص کنیم اینکه ما بگوییم هم واحدهای مسکونی بدون قطعی برق، تابستان را طی خواهند کرد هدف خوبی است، اما مردم در کنار آن مایل هستند که بیشترین نقش را در کاهش مصرف انرژی و اختصاص آن به تولید داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا