صندوق‌های سرمایه‌گذاری چند نوع هستند؟

صندوق سرمایه‌گذاری ابزاری برای سرمایه‌گذاری با انواع ریسک در بازار سرمایه است. صندوق‌ها با توجه به پوشش سطح ریسکی که دارند (بدون ریسک، کم‌ریسک و پرریسک) نیاز تمامی افراد فعال در بازار سرمایه را برطرف می‌کنند. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

چرا صندوق سرمایه‌گذاری مناسب است؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع بالایی دارند و این تنوع باعث شده تا بتوانند نیاز تمامی فعالان در بازار سرمایه را جوابگو باشند.به عنوان مثال، افرادی که قصد دارند یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک انجام دهند می‌توانند از صندوق‌های درآمد ثابت و کسانی که یک سرمایه‌گذاری پر ریسک و کسب سودهای بالا را می‌طلبند می‌توانند از صندوق‌های سهامی استفاده کنند.

 

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر نوع معامله به دو دسته «صندوق‌ صدور و ابطالی» و «صندوق etf » تقسیم می‌شوند. «ETF» مخفف Exchange Traded Fund و به معنی صندوق قابل معامله است.

 

سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های صدور و ابطالی می‌توانند به سایت صندوق و برای خرید و فروش صندوق‌های etf می‌توانند از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها استفاده کنند.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر ترکیب دارایی نیز به چند دسته صندوق‌های etf و صدور ابطالی درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری شاخصی، صندوق سهامی، صندوق اهرمی، صندوق جسورانه، صندوق طلا و… تقسیم می‌شوند.

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری این است که برای سرمایه‌گذاری در صندوق کسب دانش و مهارت تخصصی لازم نیست و به این ترتیب تمامی افراد جامعه می‌توانند به سادگی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب در زمان افراد صرفه‌جویی شده و دیگر نیاز نیست تا ساعت‌ها را صرف آموزش و یادگیری یا صرف تحلیل نمودارها و شرکت‌ها کنند.

 

نقدشوندگی بالا یکی دیگر از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. نقدشوندگی بالا باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار در شرایط اضطراری بدون نگرانی در خصوص صف‌های فروش، سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کند. همچنین لازم به ذکر است که خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری معاف از مالیات بوده و از این رو می‌توان این مورد را نیز به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

 

چرا باید به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعتماد کرد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای شروع فعالیت‌های خود باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده باشند و مجوز دریافت کرده باشند. همچنین عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ادامه فعالیتشان نیز به صورت پیوسته توسط سازمان بورس کنترل می‌شود. از طرفی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظفند تا به صورت ماهیانه اطلاعات پرتفوی صندوق خود را در سامانه «کدال» منتشر کنند. سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد صندوق را در سامانه کدال مشاهده کنند.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه فعالیت می‌کنند؟

تیم مدیریتی صندوق‌ها متشکل از افراد حرفه‌ای فعال در بازار سرمایه است که در این زمینه دانش و تخصص لازم را دارند. این افراد با تحلیل‌های خود و شناسایی اوراق بهادار ارزنده، با توجه به نوع صندوق سرمایه‌گذاری‌های درست .و منطقی را به جای سرمایه‌گذار انجام می‌دهند.

 

کلام پایانی

یک سرمایه‌گذاری خوب در شرایط صعودی بازار سود بالایی را برای سرمایه‌گذار رقم می‌زند، اما یک سرمایه‌گذاری موفق هم در زمان صعود و هم نزول بازار، سرمایه‌گذار خود را منتفع می‌سازد. از این رو با توجه به تنوع بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین وجود شرکت‌ها و تیم‌های مدیریتی صندوق مختلف، شناسایی صندوق سرمایه‌گذاری مناسب در وهله اول یک اقدام صحیح است. پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری به مواردی همچون نام و اعتبار شرکت و تیم مدیریتی صندوق، سابقه و بازدهی (عملکرد) صندوق سرمایه‌گذاری در دوره‌های مختلف بازار (صعودی و نزولی) توجه کنند.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است
خروج از نسخه موبایل