تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در دستور کار فرابورس ایران

هامونی با بیان اینکه فرابورس ایران برنامه تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی را دستور کار دارد عنوان کرد: در این زمینه تاسیس شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذار خصوصی در حوزه دانش‌بنیان را نیز دنبال خواهیم کرد تا به نتایج ارزنده‌ای برسیم.

در نشست مدیران بازار سرمایه با وزیر امور اقتصادی و دارایی امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گزارشی در خصوص عملکرد شرکت فرابورس ارائه داد.

وی با اشاره به رشد شاخص فرابورس بیان کرد: بازدهی فرابورس در سال ۲۰۱۶ به استناد آمار فدراسیون جهانی بورس‌ها، بسیار مطلوب بوده، بطوریکه ایران رتبه هشتم را در میان ۷۴ بورس جهانی داشته است. همچنین در میان ۱۱ بورس منطقه ایران جایگاه سوم را داشته است که حاکی از موفقیت این بازار طی مدت اخیر است.

هامونی در ادامه بیان کرد: سال گذشته در فرابورس ۴۶ هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفته است. امسال نیز در ۶ ماهه نخست سال، حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معامله انجام شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل پیشی بگیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت نیز گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی از طریق اوراق بهادار ریالی و ارزی است. در زمینه اوراق ارزی، فعالیت‌های خوبی صورت گرفته  که در این زمینه این امیدواری وجود دارد شرکت‌هایی که در فرابورس هستند بتوانند از این اوراق ارزی استفاده کنند.

وی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از بحث‌های مهم در حال پیگیری، در زمینه ارتقای سامانه‌های نظارت بر بازار به منظور برخورد با تخلفات و جرائم بورسی است. همچنین توسعه بازار SME و هایتک مارکت یکی دیگر از برنامه‌های اصلی فرابورس است.

هامونی در خصوص توسعه فضای دانش‌بنیان نیز بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه وجود دارد و پیش‌تر نیز ۱۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از این محل جمع آوری شده که برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان استفاده خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: شرکت فرابورس همچنین برنامه تاسیس صندوق‌های خصوصی را دستور کار دارد که امیدواریم با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری‌های لازم صورت گیرد. در این زمینه تاسیس شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذار خصوصی در حوزه دانش‌بنیان را نیز دنبال خواهیم کرد تا به نتایج ارزنده‌ای برسیم.

مدیرعامل شرکت فرابورس در ادامه در خصوص دیگر برنامه‌های این شرکت این‌چنین گفت: متنوع کردن ابزارهای مالی از طریق اوراق منفعت،اوراق بیمه‌ای ، اوراق حج و صندوق‌های املاک و مستغلات و  بازار تعاون از برنامه‌های آتی جهت رونق بازار سرمایه است.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌های فرابورس، انتشار تسه‌ها در بانک‌هایی علاوه بر بانک مسکن است. در این زمینه مجوزهای لازم  از شورای عالی پول و اعتبار دریافت شده که به زودی اجرایی می‌شود. همچنین موضوع دیگر مربوط به روش‌های حراج به ویژه برای شرکت‌های دولتی (شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش نداشته و سهامی خاص هستند) است. در این زمینه این امکان در بازار سوم فرابورس وجود دارد که مزایده به روش حراج‌های جدید انجام بگیرد.

مدیرعامل فرابورس در بخش دیگری از اظهاراتش خواسته‌هایی را در زمینه اعتلای فضای بازار سرمایه بیان کرد و گفت: انتظاراتی که وجود دارد می‌تواند فضا را برای توسعه بورس و فرابورس تا حد زیادی محیا کند. اصلاح قانون تجارت با محوریت وزارت اقتصاد و بازار سرمایه، بحث مزایده شرکت‌های دولتی با انتقال از سازمان خصوصی‌سازی به بازار سوم فرابورس، انتقال طرح‌های غیرانتفاعی دولت که ناتمام مانده‌اند، ساماندهی بازار بین بانکی با انتشار اوراق بهادار اسلامی و ارائه مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌ها از جمله مواردی است که به نظر می‌رسد باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: همچنین می‌توانیم برای شرکت‌هایی که از محل سود انباشته افزایش سرمایه می‌دهند ، اعتبار ریالی تعیین کنیم.

هامونی بخش دیگری از انتظارات فرابورس را این‌چنین بیان کرد: یکی از مهم‌ترین امورات بازار بحث ریسک‌های سیستماتیک و سیستماتیک است که مدت هاست در وزارت اقتصاد دنبال می شود.  همچنین بازتعریف بخش سازمان حسابرسی در تدوین و اجرای استانداردهای حسابداری نیز بسیار مهم است. با توجه به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار طی ۱۰ سال اخیر در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است تدوین استانداردهای حسابداری می‌تواند با وجود اینکه نقش سازمان بورس را پررنگ‌تر کند، به فعالیت شرکت‌ها نیز کمک کند.

منبع: روابط.عمومی فرابورس ایران

قالب وردپرس

خروج از نسخه موبایل