صنعت، معدن، تجارت

۳۳هزار میلیارد تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن اصفهان پرداخت شد

اصفهان- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بابت سرمایه ثابت و در گردش به بخش صنعت و معدن اصفهان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون پرداخت شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیرحسین کمیلی صبح دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز صنعت و معدن اظهار داشت: در زمینه حمایت‌های بانکی از ابتدای کار دولت سیزدهم تا کنون حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به بخش‌های صنعت و معدن استان اصفهان داده شده است‌.‌

وی با بیان اینکه میزان صادرات استان اصفهان در سال ۱۴۰۱، حدود ۲ میلیون و ۳۸۵ هزار تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار بود، افزود: ارزش دلاری صادرات استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۳ درصد و وزنی ۱۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اضافه کرد: سال گذشته ۸۱۳ قلم کالا از استان اصفهان به ۹۲ کشور جهان صادر شد که عراق، ترکیه و امارات در صدر کشورهای مبدا صادراتی بودند.

رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی بخش صنعت در سال گذشته

کمیلی با بیان اینکه روابط ما با کشورهای همسایه ۱۰۰ درصد بهبود یافته است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ایران تیرماه امسال به طور رسمی به پیمان شانگ‌های می‌پیوندد و این برای کشور مزیت است و نگاه ما در حوزه اقتصادی، صادراتی است.

وی اضافه کرد: رشد اقتصادی بخش صنعت در سال گذشته ۷.۷ درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰، رشد ۴.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه این استان در حوزه نیروی کار مشکلی ندارد، ابراز داشت: توسعه‌ای که تولید و صنعت داشته، اشتغال خوبی ایجاد کرده اما لازم است مجموعه آموزش ما اصلاح شود زیرا بخش‌های مهارتی ضعیف است و در حوزه مهارتی و نیروی کار ماهر کمتر کار می‌شود.

کمیلی با بیان اینکه مولد سازی اموال دولتی قانون بسیار خوبی است و باید اجرا شود، تصریح کرد: مولد سازی موضوع جدیدی نیست و سال‌ها مطرح بوده و باید اجرا می‌شده و این در حالی است که ما سرمایه‌های راکدی در بخش دولتی داریم که سالهاست بلااستفاده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف این قانون تبدیل مازادها به احسن است و استفاده آنها در پروژه‌هایی که سالهاست معطل مانده است زیرا هزینه‌ها بالاتر رفته و با بودجه‌های عمرانی نمی‌توانند جبران کننده پروژه‌ها باشند.

حدود ۳۰۰ معدن در استان اصفهان به مزایده گذاشته شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص سهم استان از پنج هزار معدنی که دولت به مزایده گذاشته است، گفت: حدود ۳۰۰ معدن در استان طی ۲ مرحله در بهمن ۱۴۰۱ و اردیبهشت امسال به مزایده گذاشته شده و مرحله سوم مزایده نیز طی ماه‌های پیش رو خواهد بود که این‌ها شامل معادن سنگ، مصالح ساختمانی و فلزات و … است.

کمیلی با اشاره به اینکه هم اینک ۸۷۳ واحد فعال معدنی و ۲۰۰ معدن راکد در سطح استان اصفهان وجود دارد، در خصوص ساماندهی و خروج واحدهای تولیدی گچ و آجر از شعاع ۵۰ کیلومتر شهر اصفهان گفت: در این باره مذاکرات در حال انجام و سند بهسازی و نوسازی کارخانجات آجر در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه اصفهان تأمین کننده بخش عمده آجر کشور بوده است، افزود: اینها مزیت استان ما است و از این رو باید آلایندگی کنترل شود.

مجوز به هیچ صنعت آلاینده‌ای نخواهیم داد

کمیلی اضافه کرد: لازم است این ذهنیت را اصلاح کنیم که واحدهای آلاینده را باید به محل دیگر منتقل کرد زیرا منطقه‌ای دیگر را آلوده خواهد کرد؛ از این رو باید آلایندگی واحدها با روش‌های جدید کنترل شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: صنایع آلاینده‌ای که مجوز دار باشد در استان نداریم، برخی قدیمی هستند که آنها باید برنامه برای کاهش و کنترل آلایندگی به محیط زیست ارائه کنند و ما به هیچ صنعت آلاینده‌ای در اصفهان مجوز نخواهیم داد.

کمیلی ابراز داشت: طبق آخرین مطالعاتی که دانشگاهیان انجام دادند ۷۵ درصد آلایندگی اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتر مربوط به منابع متحرک است و در این زمینه لازم است که زیرساخت‌های حمل و نقل بروز رسانی شود.‌

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا