لزوم توجه جدی به حاکمیت شرکتی با افزایش نفوذ بورس در جامعه

همایش چشم‌انداز حاکمیت شرکتی، الزامات و چالش‌ها با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، مدیرعامل بورس تهران و جمعی از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در همایش چشم‌انداز حاکمیت شرکتی، الزامات و چالش‌ها اظهار کرد: سال گذشته با همکارانم در بورس تهران به این جمع‌بندی رسیدیم که با توجه به دغدغه تقویت اعتماد در بازار سرمایه و ماده ۲ قانون اوراق بهادار – افزایش شفافیت پاسخگویی – این همایش را تدارک ببینیم.

همایش حاکمیت شرکتی، آغاز جدیدی بر افزایش اعتماد و پاسخگویی شرکت‌ها

وی افزود: هدف اصلی این بود که ناشران بورس و فرابورس بدانند که با چه متر و معیاری قرار است مورد سنجش قرار بگیرند.

مدیرعامل بورس تهران گفت: امیدواریم شاخصی را به عنوان حاکمیت شرکتی تعریف کنیم؛ البته مفهوم «حاکمیت شرکتی» حدود ۵۰ سالی است که در دنیا مطرح است و در بورس‌های دنیا دیگر از این موضوع صحبت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پرسش حاکمیت شرکتی این است که این موضوع چه رشد پایداری را می‌تواند رقم بزند؟ بدون نگاه تیزبین به کسب و کارها نمی‌توان به رشد پایدار دست پیدا کرد.

گودرزی ادامه داد: امیدوارم این همایش با تزریق‌ نگاهی نو به بدنه بازار سرمایه و ارتباط مدیران اجرایی شرکت‌ها و ذی‌نفعان بازار، آغاز جدیدی بر افزایش اعتماد و پاسخگویی ناشران بورسی و فرابورسی باشد.

لزوم توجه جدی به حاکمیت شرکتی با افزایش نفوذ بورس در جامعه

در ادامه این همایش، مجتبی توانگر، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس عنوان کرد: شفافیت، پاسخگویی، نظارت مطلوب، سلامت مقام حکمران و تصمیم‌گیر از ویژگی‌های مثبت اجرای حاکمیت شرکتی محسوب می‌شود.

توانگر اضافه کرد: وجود تصمیم‌گری مطلوب می‌تواند زمینه را برای حاکمیت شرکتی، احقاق حقوق سهامداران خرد و ذی‌نفعان، تسهیل تامین مالی، ایجاد رقابت سالم و سایر برخورداری‌های خوش‌آید را فراهم آورد.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه کشور یکی از بازارهای مالی کشور است که نقش مهمی در تامین مالی دولت، شرکت‌ها و نهادهای عمومی ایفا می‌کند.

توانگر گفت: با توجه به آزادسازی سهام عدالت، بخش زیادی از افراد جامعه ذی‌نفع جامعه محسوب می‌شوند، از این رو ضروریست که قانون‌گذار به مسئله حکمرانی در بازار سرمایه و مبحث حاکمیت شرکتی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مجلس به‌دنبال اصلاحات ساختاری در حوزه حاکمیت شرکتی

مجتبی توانگر گفت: در قانون بازار سرمایه به احکام مختلف مربوط به این بازار پرداخته شده و به‌نظر می‌رسد که از جامعیت خوبی برخوردار است؛ با این حال در کمیسیون اقتصادی مجلس تلاش داریم که اصلاحات ساختاری مطلوب، به‌خصوص در حوزه حاکمیت شرکتی داشته باشیم.

وی افزود: بازار سرمایه یکی از بازارهای مهم هر کشوری در دنیا است و با توجه به حضور گسترده اشخاص حقیقی و حقوقی در این بازار، بحث حاکمیت شرکتی و حکمرانی در آن همواره از دغدغه دولت‌مردان است. در دنیا این مسئله را به‌طوری تنظیم کرده‌اند که کارایی، عدالت، شفافیت و سهولت در تامین مالی و… به‌وجود بیاید.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ادامه داد: مقام قانون‌گذار در قانون بازار اوراق بهادار ایران ناظر به حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه بوده است و در احکام متعددی سعی در دست‌یابی به این اهم داشته است اما با این حال حکمرانی بازار سرمایه با چالش‌هایی مواجه است.

توانگر گفت: محوریت حکمرانی در اصلاح قانون بازار اوراق بهادار مربوط به موضوعاتی همچون افزایش استقلال مقام تنظیم‌گر و در عین حال پاسخگویی آن، تخصصی‌تر شدن تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های معطوف بازار، بهبود نظارت و کنترل و… می‌شود.

وی افزود: در اصلاح قانون بازار اوراق بهادار بر رعایت حقوق سهامداران از جمله به ممنوعیت سهام تودلی که دارای پیامدهای منفی مالی و حکمرانی شرکتی بوده، تمرکز شده است.

خروج از نسخه موبایل