بورسفرابورس

تاثیر تصمیمات و قوانین بر بورس کارشناسی شود

شهباز حسن‌پور بیگلری گفت: کارشناسان باید تاثیر قوانین و مقررات و تصمیماتی که دولت در ارتباط با بازار سرمایه می‌گیرند، را قبل از اجرا بر روی بورس بسنجند.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از خانه ملت، شهباز حسن‌پور بیگلری عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به لزوم توجه بیشتر به بازار سرمایه و بورس در برنامه هفتم توسعه، گفت: در همه کشورها بازار سرمایه یا بازار بورس نماد وضعیت اقتصادی آن کشور است؛ یعنی برای تحلیل اقتصاد آن کشور، اولین شاخصی که مورد بررسی و الگو قرار می‌دهند، شاخص بورس آن کشور است؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها در برنامه هفتم توسعه به‌گونه‌ای باشد هم شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و هم شفافیت قوانین و مقررات بالا برود؛ که‌ اگر چنین شود، بورس راه خودش را پیدا می‌کند.

حسن‌پور گفت: اگر شفافیت اقتصادی وجود داشته باشد و اطلاعات به موقع در اختیار استفاده کنندگان _اعم از هلدینگ‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی_ قرار بگیرد، بورس روند معمول خود را طی می‌کند. بنابراین تصمیات در این حوزه نباید تصمیات خلق‌الساعه باشد، زیرا موجب ایجاد تلاطم در بورس می‌شود و آن اعتمادی که مردم به بورس دارند، از بین می‌رود. وقتی این اعتماد از بین برود، بازسازی آن زمان‌بر است.

وی با تأکید بر نقش دولت بر بازار بورس، اضافه کرد: هر تصمیمی که دولت درباره بورس می‌گیرد، باید از ابتدا کارشناسی شود، چراکه شاخص‌های اقتصادی همه با هم در ارتباط هستند و می‌توانند بر یکدیگر تأثیرگذار باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: کارشناسان باید تاثیر قوانین و مقررات و تصمیماتی که نهادهای حاکمیتی از جمله دولت و دیگر نهادها در ارتباط با بازار سرمایه می‌گیرند، را قبل از اجرا بر روی بورس بسنجد، این باعث می‌شود اعتماد به بورس نزد مردم باقی بماند.

وی افزود: این حالتی که بورس ما از یک طرف صف خرید و از طرف دیگر در نقاطی صف فروش می‌شود و یا مثبت است یا منفی، برای بازار ما سم است؛ لذا مسئولان امر باید قوانین را طوری تدوین کنند که بازار بورس روال عادی داشته باشد و سرمایه‌های افراد در بورس به سادگی از بین نرود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا