انرژی

اعتراض کارگران "اورهال" آبادان؛ از حقوق تا تبدیل وضعیت+ پاسخ پالایشگاه

جمعی از کارگران تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان خواستار تبدیل وضعیت خود شده و از وضعیت حقوق و دستمزدهای کم خود گلایه دارند.

یکی از کارگران تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان به نمایندگی از دیگر کارگران معترض به ایسنا گفت: حدود ۴۰۰ نفر از کارکنان تعمیرات اساسی پالایشگاه آبادان موسوم به “اورهال” به دلیل عدم تمکین پالایشگاه آبادان به “طرح حذف پیمانکار” که بر اساس آن باید این نفرات زیر نظر قرارداد خود پالایشگاه قرار بگیرند و تغییر وضعیت شوند، بیکار شده‌اند و کسی نیست که صدای ما را بشنود.

همچنین بخوانید

وی افزود: درخواست‌های مکرر و دوندگی‌های مداوم جهت تغییر وضعیت این جمعیت از کارگران بیکار انجام شده که بی فایده بوده است. همه این کارگران شرمنده خانواده‌های خود هستند. در این بین دیده شده مشکلات بسیاری به دلیل حقوق‌های پایین (۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ یا ۵ میلیون تومان) به وجود آمده و بنیان خانواده‌ها را متزلزل کرده است.

این کارگر عنوان کرد: در حال حاضر تجمع‌هایی جهت مطالبه‌گری در مصلای نماز جمعه آبادان و درب اصلی پالایشگاه آبادان انجام می‌شود اما گویا صدای این کارگران به مسئولان رده بالای کشور هنوز نرسیده است.

وی با بیان اینکه چرا فریادرسی برای این جمعیت کارگر بیکارشده نیست، گفت: این کارگران سابقه ۱۶ ساله در پالایشگاه دارند ولی به دلیل عدم تداوم روزهای کاری در طول سالیان دراز نتوانستند تغییری در وضعیت خود مشاهده کنند و سابقه بیمه این افراد بسیار کمتر از مدت زمان کاری آن‌ها است.

اعتراض کارگران "اورهال" آبادان؛ از حقوق تا تبدیل وضعیت+ پاسخ پالایشگاه

در این خصوص ابراهیم مهدی پور، رئیس کمیته ساماندهی جذب نیروهای غیرمستمر پالایشگاه آبادان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مقوله تعمیرات اساسی بحثی است که هر زمان پالایشگاه بخواهد یکی از واحدهای خود را تعمیر کند، مجوزی برای تعمیر دریافت و براساس برنامه مشخص زمانبندی شده اقدام به جذب نیرو برای انجام تعمیرات اساسی در یک مدت زمان مشخص می‌کند.

وی افزود: برای حجم کار تعمیرات اساسی در واحدهای پالایشگاه، یک جدول برنامه‌ریزی تعریف می‌شود که براساس آن، مدت زمان تعمیرات و همچنین تعداد نیروی موردنیاز برای انجام این اقدامات مشخص می‌شود.

رئیس کمیته ساماندهی جذب نیروهای غیرمستمر پالایشگاه آبادان گفت: از سالیان قبل تاکنون شرایط به همین شکل بوده که وقتی واحدی تعمیر می‌شود، پالایشگاه براساس نیاز نیرو جذب کرده و پس از اتمام تعمیرات این نیروها ترخیص شده‌اند. تعمیرات اساسی به شکل یک پروژه است و نیروهایی که جذب می‌شود برای انجام پروژه جذب و پس از اتمام پروژه ترخیص می‌شوند.

مهدی پور ادامه داد: با حمایت‌هایی که از سوی مجموعه مدیران و هیات مدیره پالایشگاه طی سالیان اخیر انجام شده، تلاش کرده‌ایم که قراردادها به شکلی انجام شود که تعداد نیروی بیشتری و حتی بعضا بالاتر از نیاز و برای مدت زمان بیشتری جذب شود تا به نوعی از کارگران تعمیرات اساسی (اورهال) حمایت کرده باشیم و همچنین اورهال واحدها را نیز به بهترین شکل انجام دهیم.

وی با بیان اینکه نیروهای “اورهال” را تا جایی که می‌توانستیم کمک کرده‌ایم تا برای حداکثر زمان بر سرکار باشند، عنوان کرد: پالایشگاه آبادان به دلیل اینکه در منطقه گرمسیر قرار دارد کار تعمیرات اساسی خود را در فصول سرد سال انجام می‌دهد و عموما در فصل تابستان کار تعمیرات اساسی انجام داده نمی‌شود.

مهدی پور افزود: هیچ تعهدی برای اینکه پالایشگاه آبادان این نیروهای اورهال را تبدیل وضعیت کند وجود ندارد زیرا این کارگران نیروهای پروژه‌ای هستند. همچنین مجوزی برای تبدیل وضعیت این کارگران در اختیار مجموعه پالایشگاه آبادان نیست تا بتواند این خواسته کارگران را اجرایی کند.

رئیس کمیته ساماندهی جذب نیروهای غیرمستمر پالایشگاه آبادان گفت: بخش‌های بالادستی از جمله وزارت نفت باید نسبت به صدور مجوزات لازم برای جذب و تبدیل وضعیت این کارگران مجوز صادر کند تا بتوانیم نسبت به تبدیل وضعیت این کارگران اقدام کنیم و چیزی در این خصوص در اختیار ما نیست اما هر کمکی در این راستا از دست ما بربیاید برای حمایت از کارگران انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا