انرژی

دولت سیزدهم و روایتی دیگر از ۸۷ میلیون میعانات گازی سرگردان در خلیج فارس

سیاستمداران غربی هرگز تصور نمی‌کردند بار ۸۷ میلیون بشکه‌ای میعانات گازی در نفتکش‌های خلیج فارس که قرار بود تبدیل به پاشنه آشیل وزارت نفت دولت سیزدهم شود به ثروت بدل شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دو سال پیش که دولت سیزدهم از سوی مردم انتخاب شد، بسیاری از کارشناسان بر طبل توقف تولید در پارس جنوبی به‌ دلیل نبود جا برای ذخیره‌سازی میعانات گازی می‌کوبیدند. در آن زمان ایران بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشت و تصور بر این بود که باید تعداد کشتی بیشتری برای استمرار در تولید گاز کشور به‌ منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی خریداری کنیم.

همچنین بخوانید

ماجرا چه بود؟

با بازگشت تحریم‌های نفتی در آبان‌ماه  ۱۳۹۷، بسیاری از خریداران از جمله کره‌ جنوبی، چین، هند و ژاپن، واردات نفت خام و میعانات گازی خود از ایران را کاهش دادند و همین موضوع سبب شد دولت پیش نتواند میعانات گازی را بفروشد.

راهکار دولت گذشته برای این موضوع خرید نفتکش و ذخیره میعانات گازی روی آب بود تا تولید از پارس جنوبی متوقف نشود. بعضی از این نفتکش‌ها بیش از سه سال روی آب سرگردان بودند و در مجموع سالانه ۴۵۰ میلیون دلار هزینه نگهداری این میعانات روی آب بود.

تحقق آرزوها

اکنون نه‌ تنها میعاناتی که تولید شده فروخته شده است و بشکه‌ای به ذخیره‌سازی‌های روی آب افزوده نمی‌شود، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره‌ شده هم با وجود سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها فروخته و میعانات روی آب صفر شده، یعنی دولت سیزدهم در عمل یکی از آرزوهای وزیر پیشین نفت را برآورده کرده است.

موضوعی که سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری هم به آن تأکید کرد و گفت : به صفر رساندن ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور در سواحل که موجب نگرانی همگان شده بود، از نتایج تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان است.

او به افزایش فروش نفت و تحقق دیپلماسی انرژی در این دولت نیز اشاره و تصریح کرد: در حوزه انرژی و فروش نفت نیز کشور ظرفیت‌های زیادی دارد، اما برخی مسئولان دولت گذشته می‌گفتند در روز بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت، نمی‌توان فروخت. این در حالی است که در ماه‌های نخست دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از این یک میلیون بشکه نفت هم فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ از این مسیر جبران شد.

تحقق شکست تحریم‌ها

بما بر اعلام وزارت نفت، شکست نظام تحریم، افزایش ارزآوری، آزادسازی ظرفیت نفتکش‌ها، رهایی از هزینه‌ها و کاهش خطرهای احتمالی امنیتی ناشی از انبار، جلوگیری از پیامدهای محیط زیستی و افزایش امنیت انرژی کشور از جمله پیامدهای فروش میعانات گازی ذخیره شده در خلیج فارس برای ایران به‌شمار می‌آید، از این رو با انباشته نشدن ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی سرگردان روی دریا شاهد آن هستم که ۳۰ فروند نفتکش برای ذخیره‌سازی این میعانات با هزینه سالانه ۴۵۰ میلیون دلار هزینه دیگر در آب‌های ایران وجود ندارند.

کارکنان صنعت نفت ریسک فروش در شرایط تحریمی و بازاریابی سخت را پی گرفتند. به عبارت دیگر، آنها با ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت و بازاریابی‌های بسیار دقیق توانستند فروش نفت و میعانات گازی را افزایش دهند و از آن زمان تاکنون برای فروش میعانات گازی پشت میز ننشستند و همچنان به‌صورت شبانه‌روزی برای یافتن راهکارهای مختلف به‌ منظور دور زدن تحریم و افزایش فروش نفت در تلاشند.

جالب است بدانید که اکنون روزانه ۸۰۰ تا ۸۵۴ هزار بشکه میعانات گازی در کشور تولید می‌شود و یک روز وقفه در روند صادرات این نوع نفت خام سبک می‌تواند برای ایران خطرناک و بسیار پرهزینه باشد، اما  این گزارش در حالی تهیه شده که میعانات گازی ذخیره‌شده روی آب جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های غربی، به صفر رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا