افزایش ۴۹ درصدی ترانزیت خارجی از گمرکات گیلان

ناظر گمرکات گیلان گفت: طی شش ماهه امسال ترانزیت خارجی گمرک مبدا از گمرکات استان گیلان به وزن ۴۴۱ هزار و ۶۹۵ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۹ درصد افزایش داشته است.

صادق برزگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شش ماهه سال جاری میزان صادرات قطعی از گمرکات استان گیلان به وزن ۵۸۲ هزار و ۵۶ تن انجام شده است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات به ارزش ۳۴۳ میلیون و ۳۹ هزار و ۲۴۶ دلار بود، افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی شش درصد و به لحاظ ارزش ریالی هفت درصد افزایش داشته است.

برزگر تصریح کرد: عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان محصولات نباتی از جمله میوه‌های سیب، کیوی و پرتقال، خرما و کشمش، سبزیجات و صیفی‌جات و چای همچنین محصولات معدنی و مصنوعات آن، محصولات شیمیایی، پلاستیکی و تولیدات صنایع غذایی هستند.

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی گفت: صادرات استان عمدتا به کشورهایی از جمله روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، عراق، اوکراین، هند و بلاروس انجام می شود.

وی در ادامه به واردات ۶ ماهه نخست سال جاری اشاره و تاکید کرد: طی این مدت واردات قطعی از گمرکات استان گیلان معادل یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۷۱ تن و به ارزش یک میلیارد و ۳۲ میلیون ۷۵۹ هزار و ۱۰۷ دلار بوده است.

برزگر ادامه داد: این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۸۳ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۷۸ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک بندرانزلی اضافه کرد: با توجه به آمار ترکیب کالایی در سال جاری عمده واردات از گمرکات گیلان به واردات کالاهای اساسی و غلات همچون جو، ذرت دامی، گندم، کنجاله، گوشت و روغن اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه سایر کالاها شامل چوب، تخته محصولات شیمیایی، کاغذ و مقوا، خمیر چوب و ماشین آلات و لوازم و قطعات آن است، افزود: کالاهای وارداتی عمدتا از کشورهای مبدا روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان و بلاروس هستند و از گمرکات گیلان ترخیص می‌شوند و عمده کشورهای طرف معامله، کشورهای امارات متحده عربی، روسیه، سوئیس، چین، اسپانیا هلند و ترکیه هستند.

برزگر در پایان خاطرنشان کرد: طی مدت مذکور ترانزیت خارجی گمرک مبدا از گمرکات استان گیلان به وزن ۴۴۱ هزار و ۶۹۵ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۴۹ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل