انرژی

سهراب‌خوانی ضرغامی و تفاهم با وزارت نفت و نیرو و محیط زیست

همایش گردشگری سبز درحالی برگزار شد که تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت نفت و نیرو و سازمان محیط زیست و بنیاد علوی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسته شد و ضرغامی هم با شعرخوانی و خاطره‌گویی از مسئولان حاضر قدردانی کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، همایش گردشگری سبز، نهم مهرماه ۱۴۰۲ در هفته گردشگری و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاونان وزیران نفت و نیرو و جمعی از تشکل‌ها و فعالان گردشگری در سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، درحالی که یک مجری ناشنوایان سخنرانی‌های این مراسم را ترجمه می‌کرد.

همچنین بخوانید

قول ضرغامی به کشاورزان در محوطه‌های تاریخی

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که قصد سخنرانی در این مراسم را ندارد، بنابراین بیشترین اظهاراتش به قدردانی از وزارت‌خانه‌های نفت و گاز گذشت و از معاون گردشگری خواست به رییس سازمان جهانی جهانگردی گزارش دهد که امسال که سال گردشگری سبز است همکاری‌هایی برای توسعه انرژی‌های پاک آغاز شده است.

او همچنین از اجرای این برنامه که توسط یک مجری بخش خبر تلویزیون انجام شد، به خاطر تسلط به موضوع این همایش و انتخاب شعری مرتبط از سهراب سپهری قدردانی کرد و در ادامه شعری از این شاعر خواند که گفته بود «جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود». ضرغامی پس از تشویق حاضران گفت: البته منظورم از مردان سیاست من و آقای سلاجقه (رئیس سازمان محیط زیست) نیست، ایشان که از مردان خدمت است.

سهراب‌خوانی ضرغامی و تفاهم با وزارت نفت و نیرو و محیط زیست

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
همچنین از ابتکاری که برای استفاده از مجری ناشنوایان برای ترجمه سخنرانی‌ها انجام شد، قدردانی کرد.

او از وزیر نفت برای همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی ویژه تشکر کرد و گفت: مهندس اوجی با درک درست و اهمیت گردشگری هرچه تا کنون درخواست کرده‌ایم همراهی کرده است، نه به این دلیل که گردشگری باید جای نفت را بگیرد، البته که باید درآمد گردشگری به نفت شیفت پیدا کند تا این وزارتخانه مقداری نفس بکشد. امروز در دولت به محض اینکه با کاهش منابع مواجه می‌شوند همه نگاه‌ها به سمت وزارت نفت می‌رود. با این وجود آقای اوجی همیشه در هیأت دولت داوطلب است که مشکلات ما را حل کند و به معاونانش می‌گوید ضرغامی «کاکو»ست، ایشان شیرازی است و این اصطلاح یعنی هر طور شده مشکلات ما را حل می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از وزارت نیرو و آبفا که همکاری خوبی با این وزارتخانه داشتند، قدردانی کرد و از حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در این همایش یاد کرد و از همکاری‌های جهاد کشاورزی در اجرای پروژه‌ها و اختصاص زمین معوض در محوطه‌های تاریخی به کشاورزان، قدردانی کرد و گفت: مشکل زمین‌های کشاورزی معارض با محوطه‌های تاریخی و اعطای زمین معوض برای حل مشکل حریم این محوطه‌ها در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده که امیدواریم مصوب شود.

ضرغامی همچنین گفت: گردشگری حق همه است،  باید همه گردشگری کنند، کسی که گردشگری می‌کند حالش باید خوب شود. اگر اینقدر روی سرویس بهداشتی تاکید می‌شود برای این است که حال مردم را خوب نمی‌کند. مردمی که سفر می‌روند نباید افسرده باشند، اگر حال افسردگی در کشور جاری باشد هیچ کاری در کشور انجام نمی‌شود. حافظ خیلی خوب گفته «خاطر که حزین باشد، کی شعر تر انگیزد».

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری در این همایش با اشاره به شعار روز جهانی گردشگری با عنوان گردشگری سبز، گفت: با همکاری انجمن موسسه های آموزشی و بومگردی در ۲۱ استان و بیش از ۶۰ موسسه برنامه‌های کارگاه آموزشی برگزار شد، خانه های بومگردی میزبان فعالان گردشگری از سراسر کشور هستند، مادامی که موفق شویم گسترش آموزش داشته باشیم و عینیت بدهیم از سبز بودن می‌توان دم زد.

او افزود: دو کتاب ویژه گردشگری سبز آماده شده است که رونمایی خواهد شد.

شالبافیان از برگزاری برنامه‌های حمایتی از سوی وزارت نفت و نیرو، سازمان محیط زیست و بنیاد علوی گفت که امروز در قالب سه تفاهم‌نامه  امضا شد.

او ادامه داد: سال قبل در برنامه هفته گردشگری، تفاهم‌نامه‌هایی برای توسعه گردشگری دریایی و اسکله نفت ناخدا بسته شد و پیشرفت فیزیکی این پروژه بیش از ۸۰ درصد است که تا آخر سال تکمیل می‌شود.

معاون گردشگری توضیحاتی درباره تفاهم‌نامه‌های وزارتخانه‌های نفت و نیرو و بنیاد علوی درباره حمایت در هزینه‌های برق و آب و تسهیلات مختص پروژه‌های سبز ارائه کرد و افزود: بازنگری ضوابط مراکز اقامتی در حوزه سبز و در اولویت قرار گرفتن این پروژه و ایجاد مشوق‌ها نیز از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری خواهد شد.

اعلام آمادگی سلاجقه درباره حفاظت مشارکتی زیستگاه‌ها

علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست به آیات قرآن درباره طبیعت و سفر رجوع کرد و گفت: آنچه در محیط زیست و طبیعت می‌گذرد چالش‌برانگیز است. مسأله تغییر اقلیم، تنزل نزولات، از دست رفتن خدمات بوم‌شناسی، کاهش آب و فرونشست، به هر زاویه نگاه کنیم از عدم احترام ما به طبیعت ناشی شده و زندگی برای نسل ما و آیندگان را با چالش مواجه کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تاب‌آوری بسیار بالاست و تنوع اقلیمی، توپوگرافی و زیستی متغیرهایی است که به هیچ قومی این چنین ارزانی نشده است و مردم این سرزمین نیز تابع این متغیرها از تاب‌آوری بالایی برخوردارند و در این راستا باید دست در دست هم دهیم تا این سرزمین را مدیریت کنیم.

او همچنین گفت: تمام ظرفیت‌های این سازمان را در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار می‌دهیم. در همین راستا قانون حفاظت مشارکتی ارائه شده است که اگر تصویب شود با مشارکت مردم بومی می‌توان حفاظت را انجام داد و زیستگاه‌ها در اختیار قرار می‌گیرد تا در بحث کارآفرینی و اشتغال استفاده شود.

سلاجقه سپس از شهدای محیط زیست یادی کرد و یادآور شد: تا کنون بیش از ۱۵۰ شهید حفاظ محیط زیست تقدیم کرده‌ایم که در برابر متخلفان ایستاده‌اند.

هتل‌ها با قطعی برق و سوخت گران دست‌وپنجه نرم می‌کنند

جمشید حمزه‌زاده، رییس هیأت‌مدیره جامعه هتل‌داران ایران در سخنانی اظهار کرد: در چهار سالی که گذشت، به‌ویژه دو سال اخیر، تاسیسات گردشگری مشکلات عدیده‌ای داشتند و از بحران‌های مختلف تأثیرپذیر بودند، فقط صنعت اقامتی کشور در دوران کرونا ۲۳ هزار میلیارد تومان آسیب مالی دید. البته برخی از مشکلات حل شد و بعضی هم در دست اقدام است. در این‌باره از جمله مشکلات افزایش بی‌رویه هزینه گاز بود. سال ۱۴۰۰ هزینه گاز ۷/۵ برابر بیشتر شد. تلاش و پیگیری شد تا موضوع حل شود. دوباره امسال افزایش ۴ برابری افزایش هزینه گاز داشتیم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تشکل‌ها و وزیر نیرو پیگیری و همراهی کردند که قدردانیم.

او ادامه داد: درباره طرح بهینه‌سازی مصرف گاز به محض اطلاع‌رسانی، همه هتل‌ها به ویژه هتل‌های قدیمی ثبت‌نام کردند که در برخی استان‌ها پایلوت اجرا شده است، اما این طرح فراگیر و ملی اجرا نشده است و از وزیر نیرو درخواست اجرای ملی آن را داریم. مطمئنا در مدیریت مصرف انرژی تاثیر خواهد داشت.

حمزه‌زاده با اشاره به مشکل قطعی روزانه برق در بسیاری از هتل‌ها درخواست پیگیری و حل آن را داشت.

او همچنین گفت: مصرف سوخت در بسیاری از مناطق با مشکل مواجه شده و اکثرا از بازار آزاد با قیمت چندبرابری تامین می‌شود. هتل فضایی است که حتی وقتی مسافر ندارد باید فعال باشد، لذا به برنامه‌ریزی و اختصاص سهمیه‌ای ویژه نیاز است.

رییس هیأت مدیره جامعه هتل‌داران با اشاره به مسأله مالیات تأسیسات گردشگری که در جلسه وزیر با رییس قوه قضاییه هم مطرح شد، گفت: در فاصله اجرای برنامه ششم و هفتم درباره مالیات هتل‌ها، خلائی ایجاد شده است و امیدواریم حل شود. در این باره دو راه بیشتر نداریم یا باید در ستاد کرونا و یا در جلسه سران سه قوه موضوع مطرح و تصویب شود.

او همچنین درباره مالیات بر ارزش افزوده که در هتل‌های یک تا سه ستاره صدرصد معاف شده‌اند، اختصاص این تسهیلات برای هتل‌های چهار و پنج ستاره را درخواست کرد.

حمزه‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به شعار سال گردشگری سبز پرداخت و گفت: هتل‌ها خیلی جدی دنبال محقق کردن این شعار در هتل‌های جدید و بازسازی هتل‌های قدیمی هستند.

گاز همه جا گران است

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز و معاون وزارت نفت نیز با اعلام آمادگی برای همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از ۳۳۰۰ موتورخانه ۱۵۰۰ واحد موتورخانه بهینه‌سازی شده و همانطور که گفته شد بهینه‌سازی مصرف گاز در برخی استان‌ها عقب است.

او ادامه داد: گاز انرژی گرانی محسوب می‌شود و در اروپا قیمت آن تا ۴ یورو افزایش یافته است. در روسیه که مقام اول است در بعضی از هتل‌ها دما بسیار پایین بود. باید درباره بهینه‌سازی انرژی الگوسازی شود و در ساختمان‌های جدید این موضوع درنظر گرفته شده است، ما هم در حد توان به تحقق کمک می‌کنیم.

چگنی با اشاره به توسعه گازکشی در کشور، یادآور شد: بیش از ۹۸/۵ شهرها گازکشی شده است و بیش از ۳۰ میلیون واحد از ما گاز می‌خرند.  

سهراب‌خوانی ضرغامی و تفاهم با وزارت نفت و نیرو و محیط زیست

در پایان این مراسم در حضور ضرغامی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون وزیر نفت، مدیرعامل آبفا، معاون وزیر جهاد کشاورزی و معاون گردشگری از تاثیرگذاران در گردشگری سبز از جمله مجید چگنی، مدیرعامل شرکت گاز ایران، قدرت‌الله فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز کردستان، ابوالقاسم عسگری مدیرعامل شرکت گاز اصفهان، مصطفی شفیعی شکیب، رییس جامعه تورگردانان، یاور عبری رییس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای بومگردی‌ها، حرمت‌الله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جمعی از منتخبان گردشگری سبز شامل تعدادی از راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، هتلداران، بوم‌گردی‌ها و دهیاران سه روستای دره‌تفی، سهیلی و کندوان تقدیر شد.

پس از آن، یک کتاب راهنمای گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز و بیانیه پارک‌های طبیعت‌گردی رونمایی شد.  

در ادامه این مراسم تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آبفا (شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور)، بنیاد علوی، سازمان انرژی‌های تجدیدناپذیر و صندوق ملی محیط زیست بسته شد.

وحید خاوئی، مدیرعامل بنیاد علوی در هنگام امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه بین این بنیاد، معاونت گردشگری، جامعه بوم‌گردی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بنیاد علوی برنامه آبادانی و پیشرفت منطقه را پیگیری می‌کند و در برنامه‌های آبادانی منطقه‌ای، بومگردی یک موضوع پیشروست. درنظر داریم نمونه هتل کپری قلعه گنج را با همکاری معاونت گردشگری توسعه دهیم و به بازسازی و معماری بومگردی‌ها کمک می‌کنیم.

او اضافه کرد: حدود ۸۰ منطقه هدف داریم که با توجه به وظایف بنیاد تمام فعالان بومگردی را می‌توانیم آموزش دهیم و از عرضه محصولات حمایت می‌کنیم.  

سهراب‌خوانی ضرغامی و تفاهم با وزارت نفت و نیرو و محیط زیست

معاون وزیر نیرو از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز بر ضرورت حفظ انرژی‌ها تاکید کرد.

همچنین رئیس سازمان محیط زیست  درحالی که تفاهم‌نامه بین معاونت گردشگری، جامعه هتل‌داران ایران و صندوق ملی محیط زیست امضا شد، در سخنانی که به صورت ویدیویی پخش شد، درباره کارکرد این صندوق توضیحاتی داد و گفت: بالغ بر ۴۰ پروژه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه از طریق این صندوق حمایت شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا