اقتصاد کلان

جزئیات واردات ۹ میلیاردی کالاهای اساسی

بیش از ۱۳ میلیون تن انواع کالاهای اساسی در هفت ماه امسال به ارزشی بالغ بر ۹ میلیارد دلار وارد شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در هفت ماهه نخست امسال بالغ بر ۱۳ میلیون و ۱۸۲ میلیون تن کالاهای اساسی در قالب ۲۰ قلم انواع کالا در هفت ماه امسال به کشور وارد شده که ارزشی بیش از ۹ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار داشته است.

همچنین بخوانید

این واردات از نظر وزنی ۰.۹۸ درصد رشد و از نظر ارزشی ۴.۹۷ درصد کاهش را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کرده است.

ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام، انواع دانه‌های روغنی، برنج، گندم، جو، کود شیمیایی، لاستیک سنگین، کنجاله سویا، شکر خام، کاغذ چاپ و تحریر، خمیر کاغذ، گوشت قرمر سرد سنگین، چای خشک، حبوبات، گوشت قرمز سبک گرم، سموم تکنیکال شیمیایی، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه ۲۰ قلم کالاهای اساسی وارداتی در هفت ماهه امسال هستند.

در این بازه زمانی، ذرت با واردات بیش از ۴.۹ میلیون تن به ارزشی بالغ بر دو میلیارد دلار، رتبه نخست را در میان کالاهای اساسی وارداتی به خود اختصاص داده است. پس از آن روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام در رتبه دوم قرار دارد که بیش از ۱.۱ میلیون تن به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار وارد شده است.

در هفت ماه نخست امسال بیشتر از یک میلیون و ۷۸۱ هزار تن انواع دانه‌های روغنی به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار وارد شده است که این کالاهای اساسی در رتبه سوم جدول مذکور قرار می‌دهد.

جزئیات واردات ۹ میلیاردی کالاهای اساسی

بر اساس این آمار، واردات گوشت قرمز گرم سبک، کود شیمیایی و جو بیشترین افزایش را نسبت به هفت ماهه سال گذشته داشته‌اند و به ترتیب با رشد ۱۸۳۵ درصدی، ۲۳۳ درصدی و ۱۰۰ درصدی از نظر ارزشی مواجه شده‌اند.

اما واردات گوشت مرغ، چای خشک، شکر خام و برنج با کاهش ۶۲ درصدی، کاهش ۵۸ درصدی، کاهش ۵۳ درصدی و کاهش ۵۲ درصدی نسبت به هفت ماهه نخست سال گذشته بیشترین تغییر منفی را در جدول واردات کالاهای اساسی تجربه کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا