۸۰ درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار به کشاورزان پرداخت می‌شود

اهواز- معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار توسط دولت به صورت یارانه‌ای به کشاورز اعطا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا مهاجر صبح امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد نیاز کشور به گندم از خوزستان تأمین می‌شود و با توجه به پتانسیل‌های موجود در این استان میزان تولید گندم می‌تواند به بیش از این برسد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: اگر مدیریت مناسب از ظرفیت‌های موجود صورت بگیرد باعث افزایش درآمد کشاورز، افزایش سرانه ملی در خوزستان و برطرف شدن نیاز کشور به محصولات استراتژیک خواهد شد.

وی، یکی از اهداف مهم وزارت را پایداری تولید گندم عنوان و اضافه کرد: یکی از روش‌های پایداری تولید، تناوب زراعی به شمار می‌رود باشد و بهترین تناوب در غلات نیز تناوب به وسیله محصول کلزا است.

مهاجر با بیان اینکه در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم و بیش از ۵۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد، گفت: یکی از دلایل افزایش تولید گندم، تناوب آن با کلزا بوده و به همین دلیل قیمت خرید کلزا ۲ برابر قیمت گندم اعلام شد.

وی با بیان اینکه در زمینه کشت قراردادی و تأمین نهاده‌ها امتیاز ویژه‌ای به کشاورزان گندم کار و کلزاکار استان خوزستان اعطا می‌شود، اظهار کرد: دولت ۷۰ درصد هزینه کودهای پتاسه و فسفاته کشاورزان را به صورت یارانه‌ای پرداخت می‌کند و همچنین یارانه کودهای ازته تا ۸۰ درصد افزایش یافته است

وی افزود: بهره وری آب و مصرف بهینه کود باعث افزایش تولید می‌شود و در همین راستا شرکت‌های نیشکری را به استفاده از روش‌های آبیاری تیپ و زیر سطحی متقاعد کرده‌ایم که استفاده از این روش‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار توسط دولت به صورت یارانه‌ای به کشاورز اعطا می‌شود.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل