امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ارتقا مکانیزاسیون زیربنای کشت صنعتی

تولید نشدن انواع ماشین‌آلات کشاورزی متناسب با نوع محصول، پاشنه آشیل کشت و برداشت حوزه کشاورزی بوده و همراه نبودن این بخش با فناوری منجر به هدررفت محصولات شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حدود ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی کشت شده در جهان ضایع شده و از بین می‌روند. البته این آمار در ایران هم حدود ۳۰ درصد است. بخشی از محصولات هنگام کشت به وسیله انواع آفت و بیماری‌ها ضایع شده و قسمتی نیز به وسیله ماشین آلات هنگام برداشت این محصولات از بین می‌رود؛ علاوه بر اینکه قسمتی از محصولات کشاورزی هنگام حمل و یا در بازار به دلیل فروش نرفتن، اول صبح و آخر شب از سطل‌های مکانیزه زباله سر در می‌آورد.

کنترل انواع آفت به وسیله سموم تا حدودی ضایعات را در این بخش کاهش داده اما در حوزه تجهیزات، تولید انواع ماشین آلات کشاورزی متناسب با نوع محصول و نوسازی سخت افزاری در این بخش، پاشنه آشیل کشت و برداشت حوزه کشاورزی بوده است. صف طولانی کشاورزان برای دریافت تراکتورهایی که به لحاظ فناوری روزآمد نبوده و در حالی که هوش مصنوعی حوزه کشاورزی و سخت افزاری را متحول کرده تولیدکننده داخلی با تغییرات جزئی، تراکتورهای نسل گذشته را بازتولید و به بازار عرضه می‌کند. همراه نبودن بخش کشاورزی با فناوری نوین و دریافت تکنولوژی با فاصله زمانی بالا منجر به این شده که همچنان کشاورزی ما سنتی باقی بماند.

گفتنی است در طرح جهش تولید در دیمزارها مشوق‌هایی برای بهره برداران برای همراهی با این طرح دیده شده که یکی از آنها تخصیص تسهیلات با بهره پایین است. معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و بانک ملی در اختیار کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی مخصوص دیم اختصاص یافته است.

علیرضا مهاجر گفت: در طرح جهش تولید در دیمزارها، ادوات کشاورزی هر نواقصی که داشته باشند سازندگان موظف هستند که به سرعت آنها را اصلاح و مشکل را رفع کنند. ستاد اجرایی فرمان امام، نظارت ویژه بر عملکرد تراکتورها و سایر ادوات کشاورزی مانند کمباین، کارنده‌ها و… دارد تا هر نقصی را پیگیری و مشکلات سخت افزاری را حل و فصل کند.

هر محصولی با توجه به خصوصیات آن ابزار کاشت، داشت و برداشت مخصوص خود را می‌طلبد. به طور قطع برداشت گندم با کلزا یا زیره متفاوت بوده و هر یک ادوات کشاورزی مخصوص خود نیاز دارد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رسول سلگی، قائم‌مقام مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در حاشیه ششمین جلسه کارگروه مکانیزاسیون گیاهان دارویی عنوان کرد: با توجه به نواقصی که در ماشین‌های برداشت زیره سبز مشاهده می‌شود، مقرر شد پس از انجام اصلاحات لازم، ماشین‌های مذکور به طور عملی مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی ماشین‌های برداشت زیره و انجام اصلاحات، سطح زیر کشت این محصول ارزشمند و کم‌آب در سنوات آینده افزایش یابد که این مهم موجب افزایش درآمد کشاورزان به ویژه در مناطق دیم خواهد شد.

در حال حاضر سطح زیر کشت زیره در کشور ۲۵ هزار هکتار بوده و استان‌های برتر تولیدکننده این محصول به ترتیب خراسان رضوی، سمنان و خراسان شمالی هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا