امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۶ میلیون هکتار از خاک‌های کشاورزی شور است

سرپرست دفتر امور خاک بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روز جهانی خاک ۱۴ آذرماه برگزار می‌شود،گفت:بین ۵تا۶ میلیون هکتار از خاک‌های کشاورزی به درجات مختلفی از شوری مبتلا است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ناصر دواتگر دبیر علمی و فنی روز جهانی خاک، گفت: طبق آمارها به غیر از استان‌های شمالی و برخی استان‌های منطقه زاگرس، مابقی اراضی با محدودیت منابع آبی، شور شدن خاک در درجات مختلف و فرسایش خاک روبرو هستند. ایران به دلیل قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک در اکثر استان‌ها دارای خاک فقیر و مستعد به شوری است.

وی گفت: مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک ۱۴ آذر با شعار “خاک و آب، منشأ زندگی” در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار و از خادمان خاک تجلیل می‌شود. شعار امسال سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به دو منبع اصلی زندگی انسان و گیاه یعنی آب و خاک برمی‌گردد و در این روز در کشورهای مختلف تلاش می‌شود استفاده صحیح و پایدار از خاک، فرهنگ‌سازی و ترویج شود.

دواتگر ادامه داد: در ایران نیز با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه و در فصل ششم سند تحول دولت مردمی، بر کشاورزی و امنیت غذایی پایدار تاکید شده، تلاش می‌کنیم در این روز جهانی، محورها و مبانی برنامه‌های مذکور را به زبان مردمی معرفی و درباره اهمیت حفاظت و استفاده درست و منطقی از خاک و آب اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: در این مراسم از خادمان خاک کشور از جمله کشاورزانی که در قالب دانش بومی توانسته‌اند از خاک محافظت کنند و همچنین از پنج استان آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و همدان که در سال گذشته در برگزاری مراسم روز جهانی خاک خوب عمل کرده‌اند و با برگزاری جلسات مختلف با آموزش و پرورش، مدارس و مراکز خدمات کشاورزی توانسته‌اند مباحث مربوط به لزوم حفاظت از خاک را پیش ببرند، تجلیل می‌شود.

سرپرست دفتر امور خاک کشاورزی برگزاری مسابقه هنری در سطح ملی در رشته‌های عکاسی، طراحی و نقاشی، فیلم ۱۰۰ ثانیه، صنایع دستی بدون محدودیت سنی و انشا ویژه کودکان و نوجوانان در زمینه خاک و اهمیت آن را از دیگر برنامه‌های مراسم روز جهانی خاک در کشور عنوان کرد.

دواتگر گفت: در این مراسم علاوه بر مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی، مدیران آب و خاک و امور فنی و مهندسی سراسر کشور، کارشناسان و انجمن‌های مردم‌نهاد از جمله انجمن علوم خاک ایران نیز حضور خواهند داشت و در قالب سخنرانی‌ها، کلیپ‌ها و معرفی دستاوردها، نقش و اهمیت خاک در زمینه امنیت غذایی، حفظ محیط زیست و سلامت جامعه تبیین می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا