صنعت، معدن، تجارت

سهم ۱۲ درصدی حمل و نقل در بهای تمام شده تولید

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای داخلی حدود ۱۲ درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶ درصد است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی با اشاره به اینکه حمل و نقل تأثیر به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد، گفت: اتاق تهران بر اساس مسئولیت‌های اساسی که بر عهده دارد باید چالش‌های اقتصاد ملی کشور را توسط ابزارهای موجود و نیروهای انسانی شناسایی کند و به قوهای برای رفع موانع ارجاع دهد.

رئیس اتاق تهران در ادامه تاکید کرد: ایران یگانه کشوری در جهان است که می‌تواند بی‌واسطه به اقیانوس هند با منطقه قفقاز و اوراسیا متصل شود. خداوند نعمتی را به کشورمان هدیه داده که کمتر کشوری با این موقعیت‌ها مواجه است.

وی ادامه داد: این ضرورت وجود دارد تا در چنین سرزمینی با چنین وسعتی در راستای توسعه صنایع بزرگ صنعتی، کشاورزی و معدنی که از منطقه خلیج‌فارس و کرانه‌های اقیانوسی دریای عمان تا مرز دریای خزر شبکه گسترده و اقتصادی از حمل و نقل و ترکیب مؤثر آنها در اقتصاد سیستم‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی جابه جایی خصوصاً تسهیل انتقال کالا، برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشیم.

نجفی عرب افزود: نقش حمل و نقل در اقتصاد کشور بسیار مهم است که باید مورد توجه دولتمردان و سیاست‌گذاران قرار گیرد. با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود و حضور کشور در برنامه‌های مولد نفت خام و مواد اولیه در سبد سنجش ارزش، نیازمند تدابیری است که امکان جابه جایی کالاهای دارای حجم بالا، سنگین ولی با ارزش بالا به صورت اقتصادی را فراهم کند.

وی گفت: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای داخلی حدود ۱۲ درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶ درصد است. همین نکته گویای این است که با وجود صرف انرژی تقریباً رایگان در حمل و نقل کشور به‌خصوص در حمل و نقل جاده‌ای، عدم بهره‌بری از تولید می‌تواند تمام مزیت‌های حمل و نقل کشور را بی‌معنا سازد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ایران در حوزه حمل و نقل برابر با ۳۲۹ میلیون بشکه نفت هزینه کرده درحالی که ترکیه در همین بخش برابر با ۱۸۶ میلیون بشکه نفت هزینه کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا