سهم ۱۲ درصدی حمل و نقل در بهای تمام شده تولید

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای داخلی حدود ۱۲ درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶ درصد است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی با اشاره به اینکه حمل و نقل تأثیر به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد، گفت: اتاق تهران بر اساس مسئولیت‌های اساسی که بر عهده دارد باید چالش‌های اقتصاد ملی کشور را توسط ابزارهای موجود و نیروهای انسانی شناسایی کند و به قوهای برای رفع موانع ارجاع دهد.

رئیس اتاق تهران در ادامه تاکید کرد: ایران یگانه کشوری در جهان است که می‌تواند بی‌واسطه به اقیانوس هند با منطقه قفقاز و اوراسیا متصل شود. خداوند نعمتی را به کشورمان هدیه داده که کمتر کشوری با این موقعیت‌ها مواجه است.

وی ادامه داد: این ضرورت وجود دارد تا در چنین سرزمینی با چنین وسعتی در راستای توسعه صنایع بزرگ صنعتی، کشاورزی و معدنی که از منطقه خلیج‌فارس و کرانه‌های اقیانوسی دریای عمان تا مرز دریای خزر شبکه گسترده و اقتصادی از حمل و نقل و ترکیب مؤثر آنها در اقتصاد سیستم‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی جابه جایی خصوصاً تسهیل انتقال کالا، برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشیم.

نجفی عرب افزود: نقش حمل و نقل در اقتصاد کشور بسیار مهم است که باید مورد توجه دولتمردان و سیاست‌گذاران قرار گیرد. با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود و حضور کشور در برنامه‌های مولد نفت خام و مواد اولیه در سبد سنجش ارزش، نیازمند تدابیری است که امکان جابه جایی کالاهای دارای حجم بالا، سنگین ولی با ارزش بالا به صورت اقتصادی را فراهم کند.

وی گفت: سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای داخلی حدود ۱۲ درصد ارزیابی شده که این رقم در جهان ۶ درصد است. همین نکته گویای این است که با وجود صرف انرژی تقریباً رایگان در حمل و نقل کشور به‌خصوص در حمل و نقل جاده‌ای، عدم بهره‌بری از تولید می‌تواند تمام مزیت‌های حمل و نقل کشور را بی‌معنا سازد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ایران در حوزه حمل و نقل برابر با ۳۲۹ میلیون بشکه نفت هزینه کرده درحالی که ترکیه در همین بخش برابر با ۱۸۶ میلیون بشکه نفت هزینه کرده است.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل