امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

واردات گندم ۴۶ درصد کاهش یافت

سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در ۸ ماهه نخست سال بیش از ۱.۷ میلیون تن گندم وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد کاهش داشت.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به طور غیرمنتظره کشت و برداشت گندم به ۱۰ میلیون و ۳۷۵ هزار تن رسید در حالی که سال گذشته پیش بینی شده بود میزان خرید تضمینی گندم سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۸ میلیون تن باشد زیرا تولید در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون تن بود.

نان یکی از مواد غذایی پرمصرف در ایران است که ۴۰ تا ۴۵ درصد از انرژی روزانه ایرانیان را تأمین می‌کند. به گفته کارشناسان روزانه هر فرد در کشور به طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ گرم نان مصرف می‌کند.

آمار گندم مورد نیاز سالانه پخت نان در نانوایی‌های سنتی از لواش و تافتون تا بربری و سنگک بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن است. عمده مصرف گندم کشور برای نانوایی‌ها بوده که اگر مصرف درست باشد این عدد به ۸.۵ تا ۹ میلیون تن کاهش می‌یابد.

مصرف صنایع غذایی از ماکارونی تا انواع کیک و بیسکویت نیز عنوان می‌شود حدود ۳ میلیون تن است. بخش اعظمی از نیازمندی این بازار از طریق واردات تأمین می‌شود.

روح الله لطیفی، سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره آمار واردات گندم به مهر گفت: امسال در ۸ ماهه نخست سال یک میلیون و ۷۲۶ هزار و ۶۹۵ تن گندم به ارزش ۷۳۰ میلیون و ۵۸ هزار و ۸۶۸ دلار وارد کشور شده است.

وی افزود: واردات گندم نسبت به ۸ ماه مشابه سال گذشته ۴۴ درصد در وزن و ۴۶ درصد در ارزش کاهش داشته است.

به گفته این مسؤول دولتی گندم از اقلام استراتژی بوده که باید به سوی تولید در داخل و خودکفایی حرکت شود.

لطیفی یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ کشت و برداشت رشد داشت از این رو واردات در راستای کنترل و مدیریت بازار و حمایت از محصولات تولید داخل روند کاهشی داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا