نقد و بررسی و چیستی معاملات آپشن

یکی از دلایل جذابیت بازارهای مالی، وجود ابزارهای مختلفی است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا در دارایی موردنظرشان سرمایه‌گذاری کنند. معاملات آپشن یکی از قدیمی‌ترین قراردادهایی است که به‌منظور کاهش ریسک‌های موجود در بازار طراحی‌شده و شما می‌توانید برای خرید یا فروش آن، از پلتفرم‌های مختلفی مثل بکت استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد چیستی معاملات آپشن ارز دیجیتال و نقاط قوت آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر جز سرمایه‌گذاران ریسک گریز هستید به شما توصیه می‌کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

مروری بر مفهوم معاملات آپشن

معاملات آپشن (option trading) یا قرارداد اختیار معامله یکی از ابزارهای مشتقه در بازارهای مالی همانند سهام، ارز دیجیتال و شاخص‌های مالی است. از معاملات آپشن معمولاً برای پوشش ریسک معاملات و قراردادهای موجود استفاده می‌شود و مدت‌زمان کوتاهی است که پای این نوع معاملات از طریق پلتفرم‌هایی مانند بکت (bakkt) به بازار کریپتوکارنسی باز شده‌است. بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار کریپتو از اختیار معامله در بازار ارز دیجیتال برای پوشش ریسک در معاملات بلندمدت و کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم اختیار معامله نوعی ابزار در بازارهای مالی است که به خریدار اجازه می‌دهد تا یک دارایی را در تاریخ مشخص و به قیمتی از قبل تعیین‌شده خریداری کند. در اصطلاح به این کار Call کردن گفته می‌شود. در نقطه مقابل، مفهومی به‌عنوان Put کردن وجود دارد که می‌تواند اقدام به فروش یک دارایی در زمان معین با نرخی مشخص کند. اگر سررسید معاملات آپشن ارز دیجیتال فرانرسیده باشد، درواقع شما با یک قرارداد بسته نشده مواجه هستید.

به‌طورمعمول افراد در صورت امیدوار بودن به آینده مارکت اقدام به خرید می‌کنند؛ زیرا احتمال افزایش قیمت‌ها بیشتر است؛ اما در نبود چشم‌انداز روشن در بازار و داشتن انتظار کاهش قیمت، اقدام به فروش دارایی می‌کنند.ذنکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید مجبور نبودن معامله‌گران به تسویه قرارداد در تاریخ مشخص‌شده است. اجازه دهید با یک مثال، معاملات آپشن در بازارهای مالی را تشریح کنیم. فرض کنید شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار قصد دارید روی دارایی مثل بیت کوین که در حال حاضر قیمت ۱۰ هزار دلاری دارد، سرمایه‌گذاری کنید؛ اما بررسی‌های شما نشان می‌دهد احتمال یک رشد ۲۰% در دو ماه آینده وجود دارد. با این تفاسیر دو راه پیش روی شما است که می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام به خرید این دارایی کنید:

  1. به یک صرافی ارز دیجیتال مثل والکس مراجعه کرده و پس از شارژ حساب خود، اقدام به خرید توکن موردنظر و نگهداری از آن به مدت دو ماه کنید. در این حالت باید همه پول را پرداخت نمایید؛
  2. اما اگر از قرارداد اختیار معامله استفاده کنید، در شرایط گفته‌شده شما توافقی مبنی بر خرید بیت کوین به قیمت موردنظرتان در تاریخی مشخص را امضا می‌کنید و برای آن وجهی به‌عنوان تضمین به‌طرف دیگر معامله می‌پردازید. در زمان مشخص‌شده اگر قیمت به دوازده هزار دلار که مدنظر شما بود رسید، می‌توانید با پرداخت مبلغ از قبل تعیین‌شده دارایی خود را دریافت کنید.

درصورتی‌که پیش‌بینی شما درست نبود لازم نیست معاملات آپشن را انجام دهید و فقط مبلغ تضمین خود را ازدست‌داده‌اید.

مفاهیم کلیدی در قرارداد اختیار معامله

برای درک درست و انجام صحیح این معاملات باید با مفاهیم کلیدی که در این ابزار مشتقه از آن استفاده می‌شود آشنا باشید. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:

  • سایز یا همان اندازه که نشان‌دهنده تعداد قراردادهای بسته‌شده است.
  • زمان سررسید که مشخص می‌کند معامله بازشده تا چه زمانی معتبر است و امکان خرید و فروش آن وجود ندارد.
  • قیمت توافقی مفهوم مهم دیگری به‌حساب می‌آید که معامله‌گر باید با آن آشنا باشند و نشان‌دهنده نرخی است که خریدار و فروشنده در ابتدا بر سر آن توافق کرده‌اند.
  • قیمت قرارداد درواقع مبلغی است که شخص به‌منظور خرید یا فروش و به‌دست آوردن حق موردنظر باید به‌طرف دیگر پرداخت شود.

استراتژی معاملاتی در معاملات آپشن ارز دیجیتال

یکی از چالش‌های اغلب سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی، نداشتن استراتژی است که بتوانند خرید و فروش‌های خود را بر اساس آن انجام دهند. در این بخش قصد داریم نحوه انجام معاملات آپشن در بازارهای گاوی و خرسی را بررسی کنیم تا بتوانید به‌راحتی از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال سود کسب کنید. اگر شما جز آن دسته از کسانی هستید که معتقدند در آینده قیمت‌ها در مارکت افزایش پیدا می‌کند و بازار گاوی است؛ اما دارایی در اختیار ندارید و می‌خواهید ریسک‌های موجود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید، بهترین راه، باز کردن یک قرارداد اختیار خرید است.

در طرف دیگر، افرادی هستند که در حال حاضر، ارز دیجیتالی را در اختیار دارند و پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش آن رشد می‌کند. آن‌ها می‌توانند با فروش اختیار در صورت درست بودن تحلیلشان، از طرف مقابل اختلاف قیمت فعلی و قبلی دارایی را به‌عنوان سود دریافت کنند.

نوع دیگری از روند نیز در بازار وجود دارد که در آن فعالان پیش‌بینی می‌کنند در آینده قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند که در اصطلاح به آن خرسی گفته می‌شود. درصورتی‌که توکن را در کیف پول خود دارید؛ به شما توصیه می‌کنیم برای اینکه بتوانید در چنین شرایطی ریسک را کاهش دهید، اقدام به خرید یک اختیار فروش کنید.

در حالت دیگر، زمانی که ارز گفته‌شده را در سبد معاملاتی خود ندارید با فروش قرارداد اختیار خرید می‌توانید آن را در تاریخ مشخص از طرف مقابل باقیمتی کمتر از زمان ثبت معاملات آپشن دریافت کنید.

مزایای قراردارد اختیار معامله

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که تابه‌حال از این روش برای سرمایه‌گذاری استفاده نکرده‌اید، شاید با دانستن مزایای این روش، نظرتان تغییر کرد و تصمیم گرفتید برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید:

  • اصلی‌ترین عاملی که موجب جلب نظر بسیار از سرمایه‌گذاران شده، نقد شوندگی بالای این ابزار مشتقه است.
  • بسیاری از افراد ریسک‌پذیر نیستند. اگر جز این دسته هستید با استفاده از معاملات آپشن می‌توانید ضررهای خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

جمع‌بندی

در بازارهای مالی روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها سود کسب کرد. یکی از انواع قراردادهایی که ریسک را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد اختیار معامله است. در این مقاله تلاش کردیم تا استراتژی‌هایی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد را بررسی کنیم و به دو مورد از مهم‌ترین مزایای معاملات آپشن نیز اشاره کردیم. به شما توصیه می‌کنیم اگر فردی ریسک‌گریز هستید، اما به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال علاقه دارید، حتماً این روش را امتحان کنید.اما باید بدانید که برای کسب سود در این بازار لازم است هرگونه معامله و سرمایه‌گذاری توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربهو یا با مشورت آن‌ها انجام شود.

خروج از نسخه موبایل