انرژی

تمهیدات برنامه هفتم توسعه در حوزه آب

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده در برنامه هفتم توسعه در رابطه با حوزه آب گفت: در این برنامه برای حفاطت از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی احکام خوبی آورده شده و خلاء‌های پیشین با هماهنگی دولت برطرف شده است.

امیرقلی جعفری بروجنی امروز، ۱۸ دی‌ماه، طی بازدید از طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی جهت حفاظت بهتر از منابع آبی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه که یک ماه پیش تمام شده و در حال حاضر در شورای نگهبان است، برای حفاطت از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی احکام خوبی آورده شده و خلاء‌های پیشین با هماهنگی دولت برطرف شده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: همچنین در رابطه با موضوع آب‌های مرزی و حفظ ذخایر آب‌های مشترک و استحصال درست از آن‌ها ماده‌ای در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این برنامه وظایف دولت در قبال چاه‌های غیرمجاز و اضافه‌برداشت چاه‌های مجاز که آمار آن بعضا به شدت وحشتناک است، تشریح شده است. همچنین در این برنامه در خصوص آب‌بهای کشاورزی تصمیم‌گیری شده و صنایع آب‌بر مکلف شده‌اند ظرف دو سال تنها از پساب، بازچرخانی یا آب دریا استفاده کنند.

جعفری بروجنی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه درباره دیپلماسی حوزه آب که مورد غفلت نیز بوده، تمهیداتی اندیشیده شده است، عنوان کرد: آب مقوله‌ای بین رشته‌ای بوده و جوانب اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و زیست‌محیطی دارد و فراتر از حوزه وزارت نیرو است. ریل‌گذاری غلطی که در گذشته در حوزه آب وجود داشته از جمله جانمایی غلط صنایع و توسعه کشاورزی در اقلیم‌هایی که ظرفیت توسعه نداشته، در این دولت برگردانده شده است.

وی اضافه کرد: پر چالش‌ترین حوزه در دنیا آب است و تعارض منافع در این حوزه بسیار بالاست. منابع آب ما محدود و مصرف ما نیز بی‌رویه است. در حال حاضر ما با فرونشست روبه‌رو هستیم و مراکز تمدنی ما در خطر هستند که راه حل آن مدیریت درست است.

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کل مصرف آب شرب کشور زیر ۱۰ میلیارد متر مکعب است اما آبی که در حال حاضر مصرف می‌شود از این عدد بسیار بالاتر است.

جعفری بروجنی بیان کرد: به اعتقاد بنده تاکنون نگاه این بوده که وزارت نیرو به این دلیل که متولی آب است، تنها مصرف را مدیریت می‌کرده؛ بزرگترین کاری که می‌توان انجام داد، مدیریت تقاضا است که مورد غفلت بوده است. امروزه آب یک کالای اقتصادی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا