انرژی

ایران رتبه نهم جهان در ظرفیت منصوبه نیروگاهی

معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: ایران رتبه نهم جهان در ظرفیت منصوبه نیروگاهی دارد و در تامین تجهیزات نیروگاهی خودکفا هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالله اسکندری در نشستی خبری با بیان اینکه صنعت برق در دو سال گذشته علیرغم تنگنای اقتصادی و تحریم توانسته با ۹۸ درصد آمادگی فعالیت کند، اظهار کرد: این در حالی است که این رقم در جهان ۹۵ درصد است، در تابستانی که گذشت نیروگاهی با ۶۴ سال عمر در اوج تابستان با حداکثر ظرفیت تولید برق داشت.

همچنین بخوانید

معاون راهبری تولید برق حرارتی افزود: بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور تولید برق دارند و درحال حاضر تولیدکننده قطعات نیروگاهی هستیم و وابسته به بیرون از مرزها نیستیم.

او با بیان اینکه ایران یکی از پنج شرکت سازنده توربین در جهان است، اظهار کرد: اکنون در مناقصات جهانی شرکت و ۹۱ درصد قطعات را خودمان تولید می‌کنیم.

به گفته اسکندری ایران از نظر ظرفیت نصب شده رتبه نهم جهان را دارد و این در حالی است که در گذشته از حضور متخصصان خارجی بهره می‌بردیم اما امروز فقط مهندسان داخلی کار تولید و تعمیر قطعات را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از زمان تشکیل برق حرارتی  ۸۲۵ هزار قطعه در داخل کشور ساخته‌ایم، گفت: نیروگاه‌های حرارتی ۹۴ درصد انرژی را تولید می‌کنند و شش درصد تولید را نیز دیگر نیروگاه‌ها برعهده دارند.

معاون راهبری تولید برق حرارتی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۴۲ نیروگاه جدید وارد مدار شد که ۲۹ واحد گازی و ۱۳ واحد واحد بخار است.

اسکندری افزود: واحدهای بخار بدون مصرف سوخت ۲۱۰۰ مگاوات تولید برق می کنند این این موضوع موجب صرفه جویی ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعبی سوخت شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت نیروگاهی در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی، ۱۵ برابر شده و به ۷۵ هزار مگاوات رسیده است، گفت: راندمان نیروگاه‌ها در انتهای سال ۱۴۰۱ به ۳۹.۱ درصد رسید که این روال ادامه دارد و برای کاهش تلفات نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گفته وی در سال گذشته ۹۴ هزار مگاوات فعالیت تعمیرات داشتیم و امسال نیز ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه داریم که باید تا نیمه اردیبهشت ۱۱۴۰۳ به اتمام برسد و تاکنون ۵۰ درصد تعمیرات انجام شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا