امور زیربناییراه و ساختمان

افزایش فرونشست در مازندران با عقب‌رفت آب خزر/ بندر امیرآباد در معرض خطر است

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌و شهرسازی اظهار کرد: میزان فرونشست در سواحل مازندران در حالی به ۹ سانتیمتر در سال رسیده که ۵ سال گذشته فرونشست در این منطقه صفر بوده و الان به فرونشست ۹ سانتیمتر در سال در این منطقه رسیده‌ایم. در ۵ سال گذشته اصلا با پدیده فرونشست در استان مازندران مواجه نبودیم و به تدریج این رشد فرونشست به استان گیلان هم سرایت می‌کند.

علی بیت‌الهی، مجری مطالعات فرونشست زمین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره افزایش گستره فرونشست در ایران اظهار داشت: موضوع این است که در محدوده‌هایی با وضعیت آبی مناسب مانند استان مازندران متاسفانه شاهد وجود و رشد فرونشست هستیم و متاسفانه عقب‌ رفت آب دریای خزر باعث شده که در استان پر آب استان مازندران و در برخی از گستره‌های این استان به سمت دریا به بالای ۹ سانتیمتر در سال رسیده‌ است.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد:‌ آب دریا که عقب می‌رود، سطح آب زیر زمینی پایین می‌آید و یک بالانسی با آب اشباع ایجاد می‌کند و وقتی آب عقب رفت داشته باشد یعنی آب سطح دریا پایین رفته و با پایین رفتن سطح آب دریا، سطح آب زیرزمینی نوار ساحلی پایین می‌رود و از آنجایی که نوار ساحلی محیط ریزدانگی است اثر ملموس بر روی سطح زمین می‌گذارد و فرونشست را ایجاد می‌کند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا