ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چرایی افزایش تعرفه‌ها از زبان اپراتورهای ارتباطی

مدیران اپراتورهای ارتباطی با ارایه توضیحاتی درباره کیفیت شبکه طی سال‌های اخیر و وضعیت تعرفه‌های ارتباطی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را مهم‌ترین دلیل افزایش تعرفه اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای با حضور امیر محمد زاده لاجوردی- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیران و نمایندگان اپراتورهای ارتباطی برگزار شد.

همچنین بخوانید

در ابتدای این جلسه مدیران و نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه به تشریح کیفیت شبکه و وضعیت سرمایه اپراتورها طی سال‌های اخیر و لزوم افزایش تعرفه پرداختند.

بیژن عباسی آرند- مدیرعامل اپراتور دوم تلفن همراه در این جلسه تشریح کرد: اپراتورهای سیار در طول ۱۰ سال اخیر تلاش جدی برای توسعه شبکه به خصوص نسل چهارم و پنجم کردند. اپراتورها تلاش کردند که بهترین کیفیت را به شهروندان ارایه کنند و در حال حاضر هم از نظر پوشش ۹۰ درصد جمعیت کشور پر سرعت است و در بسیاری از شهرها این عدد نزدیک به ۱۰۰ است؛ در برخی جاده‌ها و روستاها دسترسی به نسل چهارم کمتر است که در برنامه قرار دارد توسعه پیدا کنند.

مدیر این اپراتور اعلام کرد با توجه به ترافیک جدی که در طی چند سال اتفاق افتاده، پیش بینی اپراتورها جوابگو بود و این نشان داد که برنامه توسعه پیش‌بینی شده تا حد نیازی خوب بود. او تأکید کرد اما با گذشت زمان و افزایش تقاضا و استفاده زیر ساخت‌های ارتباطی ظرفیت پر شد و ضرورت توسعه و سرمایه گذاری را دو چندان کرد.

در ادامه حمید بهروزی-قائم مقام اپراتور اول تلفن همراه- به چرایی و ضرورت افزایش تعرفه‌ها پرداخت. به گفته او این موضوع برای اپراتورها یک موضوع جدی بود و در طی سالها افزایش تعرفه‌ای نداشتند.  

او تاکید کرد: اگر نرخ تورم و دلار در طی سال‌ها افزایش قیمتی نداشت به نحوی می شد رکود ۶ ساله قبل را حفظ کرد، به همین دلیل رگولاتوری و وزارت ارتباطات در این زمینه همکاری و جلسات متعددی برگزار کردند، بنابراین مانند هر صنعت دیگه به اجبار به توسعه نیاز داشتیم و در نهایت موظف شدیم همه درآمدی ناشی از افزایش تعرفه را برای توسعه زیرساخت در نظر بگیریم و امیدواریم بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارایه دهیم.

در ادامه محمد علی یوسفی زاده-مدیرعامل یک اپراتور دیگر -هم تصریح کرد که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۳ بر اساس هزینه‌های حقوق و دستمزد در اپراتور مذکور، هزینه‌های سرمایه انسانی بیش از ۱۶ برابر افزایش داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در صورت‌های مالی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های سهامی عام نکته‌ای وجود دارد تصریح کرد: نرخ برق هشت برابر شده است، در صورتی که در مراکز داده و بحث زیرساخت‌ها، نگهداری و توسعه محتوا همچنان هزینه برق تجاری وجود دارد. از سوی دیگر نرخ ارز از سال ۱۳۹۵ تاکنون، افزایش داشته است و درحالی که درآمد این اپراتور از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲، بیش از پنج برابر افزایش داشته است.

همچنین نماینده این اپراتور تلفن همراه درباره تاثیر مصوبه تمرکز زدایی در افزایش هزینه تمام شده محتوای داخلی، توضیح داد که طبق  مصوبه ۳۴۴ (طرح توزیع ترافیک و تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور)، شبکه ارتباطی کشور به پنج ناحیه اصلی تقسیم شده و تعرفه ابر انتقال بین این نواحی، ۵ برابر شده است، بنابراین سازمان‌ها یا باید هزینه پنج برابری بابت انتقال پرداخت کنند یا اینکه اقدام Core، BRAS، CGNAT و تجهیزات مربوطه برای نزدیک شدن به کاربر کنند.  

در پایان رضا خلیلی – معاون فنی شرکت مخابرات ایران- با بیان اینکه این شرکت در حوزه ثابت پوشش کشوری را برعهده دارد به دنبال این مسئولیت همه شهرها و روستاها را پوشش می دهد، گفت در حال حاضر ۳۰ میلیون تلفن و حدود ۴۰ میلیون زوج در شبکه حضور دارند که موضوع نگهداری و نوسازی را برای شرکت مخابرات ایران سخت و پر هزینه کرده است.

معاون فنی شرکت مخابرات ایران در ادمه صحبت هایش تاکید کرد که  هزینه برق  این شرکت در سال گذشته ۴۵۰ میلیارد بود که رشد حدود ۷۰ درصدی را شاهد بودیم. شرکت مخابرات ایران از سالهای گذشته در بخش سرعت، گذر از ADSL به FTTH و FTTx را در دستور کار دارد و ۳۴ درصد افزایش تعرفه عددی است که در ارتقای فناوری به ما کمک می کند، اگرچه این رقم کافی نیست اما می‌تواند کمک کننده باشد تا کاربران سرویس بهتری را در حوزه ثابت دریافت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا