ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهبود ۴۰ درصدی در پردازش تصاویر و شناسایی تخلفات حوزه زمین

براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران با تلاش تیم فنی سامانه پنجره واحد زمین، پردازش تصاویر ماهواره‌ای و شناسایی تخلفات، بهبود ۴۰ درصدی نسبت به ابتدای سال جاری را تجربه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یکی از پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیکی محسوب می‌شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان راهبر فنی این سامانه، ابزارها، زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی مورد نیاز در حوزه زمین را فراهم کرده تا کاربران بتوانند به جای ارائه خدمت از پنجره‌های متعدد، از طریق یک پنجره واحد به ارائه خدمات بپردازند.

همچنین بخوانید

ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه است. به عبارت دیگر زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به‌صورت الکترونیک و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

در همین رابطه به تازگی دستاوردهای «سامانه پنجره واحد زمین» در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست و با حضور حسین میررجبی-معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و مازیار مباشری-مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی- برای اصحاب رسانه تشریح شد.

 کاهش ۶۰ روزه مدت زمان صدور مجوزهای حوزه زمین

در این رویداد، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی در زمینه عملکرد اصلی سامانه پنجره واحد زمین اظهار کرد: امروزه، رویکرد رایج نسبت به ابزارهای حوزه ICT این است که بتوانند مشکلی را از کار مردم و کشور حل کنند. سامانه پنجره واحد زمین با در پیش گرفتن رویکرد پلتفرمی، ضمن مبارزه با معضل زمین‌خواری و از سوی دیگر، تسهیل مجوزهای زمین محور توانسته است خدمات قابل توجهی را ارائه دهد؛ به‌طوری که پیش از این زمان صدور یک مجوز در حوزه زمین، به بیش از ۱۵۰ روز می‌رسید اما با اتصال ۲۵ دستگاه متولی به زیر سامانه درگاه متقاضیان مردمی و امکان انجام الکترونیکی استعلام‌ها، این زمان به کمتر از ۹۰ روز کاهش یافته است که هم‌چنان مطلوب نیست و می‌تواند کوتاه‌تر شود.

به گفته وی، پاسخ به برخی استعلام‌های مجوزهای حوزه زمین، در صورتی که نیازمند مراجعه حضوری نباشند بلادرنگ انجام می‌شوند که صرفه جویی قابل توجهی را در زمان و هزینه انجام امور اداری در بردارند به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود باعث محافظت از  ۵ الی ۶ اصله درخت بصورت روزانه در محیط زیست شده‌اند.

مباشری، از چگونگی به کارگیری هوش مصنوعی در سامانه پنجره واحد زمین نیز خبر داد و تشریح کرد: در زیرسامانه پایش اراضی، تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور با استفاده از پلتفرم‌هایی که داده‌های مکانی تولید می‌کنند، دریافت و الگوریتم آنها با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده است. به طوری که با دریافت تصاویر قبل و بعد و پردازش اطلاعات، می‌توان تخلفات احتمالی را کشف و تشخیص داد. پرونده‌های تخلفات پس از این مرحله به پنج دستگاه متولی حفاظت از اراضی کشور ارجاع داده می‌شوند تا پس از انجام بررسی‌ و احراز، در اختیار قوه قضائیه قرار بگیرد.

بنا بر اظهارات وی، تاثیر این سامانه به گونه‌ای است که حسب اعلام یگان‌های حفاظت، حدود  ۸۷ درصد از پرونده‌های ارجاعی از روش های مرسوم آن دستگاه‌ها مورد شناسایی قرار نگرفته است؛ همچنین با استفاده از الگوریتم‌های روزآمد هوش‌مصنوعی، بهبود ۴۰ درصدی در پردازش تصاویر و شناسایی تخلفات در کلاس‌های گوناگون نسبت به ابتدای سال جاری صورت پذیرفته است.

وی تأکید کرد: استفاده از خدمات سامانه زمین، کاملا رایگان است، اما برای آن دسته از افراد کم برخوردار چه از نظر دانش رایانه و چه جسمی، امکانی در نظر گرفته شده است که با مراجعه به دفتر خدمات پیشخوان، بتوانند با پرداخت کارمزد حدودا ۵۰ هزار تومانی، از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

صرفه‌جویی در مصرف ۹۰۰ هزار برگه کاغذ

همچنین حسین میررجبی- معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- نیز با ذکر این که زیر سامانه درگاه متقاضیان مردمی باعث کاهش مراجعات مردمی به ادارات شده است، اظهار کرد: تاکنون ۴۰۰ هزار درخواست در زیر سامانه درگاه متقاضیان مردمی به ثبت رسیده است که ۸۰ درصد آنها، بررسی شده‌اند. طبق برآوردهای انجام شده، سامانه زمین باعث کاهش ۳۵۰ هزار مورد، مراجعه مردمی به دستگاه‌های متولی و صرفه‌جویی در مصرف ۹۰۰ هزار برگه کاغذ شده است.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، بنا به اظهارات میررجبی با توجه به تنوع دستگاه‌هایی که به سامانه زمین متصل هستند، زمان پاسخگویی به استعلامات گاهی فقط چند ساعت طول می‌کشد به عنوان نمونه پاسخ استعلامات از طرف سازمان منابع طبیعی، دو روز و شرکت فرودگاه‌های کشور، تنها دو ساعت طول می‌کشد. پاسخ استعلامات مابقی دستگاه‌ها نیز به حدود ۲۰ روز کاهش یافته است.

به صورت کلی دولت هوشمند راهکاری اثربخش در مقابله با تخلفات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهای فناوری است و یکپارچگی و اشتراک‌گذاری اطلاعات و استفاده از فناوری‌های نوین، پیگیری و مقابله با جرائم و تخلفات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و براساس گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در آذرماه با تلاش همه دست اندرکاران حوزه مدیریت زمین و در جهت مبارزه با فساد و زمین خواری، بیش از ۲۸۰۰ تخلف که در ۸۸۰ هکتار صورت گرفته بود، شناسایی شده و به نهادهای مسوول ارجاع شده است.

به گفته این مقام مسئول زمین‌خوارها، روزهای سخت‌تری را نیز پیش رو خواهند داشت و کیفیت تصاویر برای تشخیص تخلفات مبتنی بر هوش مصنوعی جهش داشته و تصاویر با کیفیت ماهواره خیام جهت استفاده در سامانه مدیریت زمین در اختیار سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته می‌شود تا از طریق پلتفرم زمین و پس از پردازش با ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده دستگاه‌های متولی حفاظت از اراضی کشور قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا