ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تحقیقات آمریکا از استفاده گوشی‌های آمریکایی از سیگنال‌های ماهواره‌های خارجی

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در حال بررسی است تا دریابد آیا دستگاه‌های تلفن همراه در آمریکا که سیگنال‌های ماهواره‌های تحت کنترل دشمنان خارجی را دریافت و پردازش می‌کنند، قوانین فدرال را نقض می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، کمیسیون ارتباطات فدرال، در بیانیه ای ایمیلی روز پنجشنبه اعلام کرد مشخص نیست که آیا این عمل، تهدیدی امنیتی ایجاد می‌کند یا خیر و تحقیقاتی را که در دست انجام است، فاش کرد. یک مقام این آژانس روز پنجشنبه گفت : کمیسیون ارتباطات فدرال، در تحقیقاتی که از چند ماه پیش آغاز شد، سرگرم بررسی سازندگان گوشی از جمله اپل، گوگل، سامسونگ الکترونیکس و نوکیا است.

همچنین بخوانید

تلفن‌های همراه، سیگنال‌های ماهواره‌ها را به منظور تعیین مکان دستگاه مقایسه می‌کنند. آمریکا در این فناوری پیشگام بود اما در سال‌های اخیر، کشورهای دیگر به آن پیوستند. شرکت‌های آمریکایی از سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای آمریکایی استفاده می‌کنند و در سال ۲۰۱۸، اجازه یافتند از مجموعه ماهواره‌های سیستم ماهواره ای اتحادیه اروپا به نام گالیله، استفاده کنند. روسیه و چین هم سیستمهای موقعیت یاب ماهواره‌ای دارند، اما کمیسیون ارتباطات فدرال، اجازه استفاده از آنها را نداده است.

کمیسیون ارتباطات فدرال، از سازندگان می‌پرسد که آیا دستگاه‌های آنها با مقررات این رگولاتور مطابقت دارند و در صورت وجود، چه آسیب‌پذیری‌هایی ممکن است در نحوه دریافت و پردازش سیگنال‌های ماهواره‌ای محصولاتشان وجود داشته باشد.

به گفته کارشناسان ماهواره، اگر تلفن‌ها از سیگنال‌های ماهواره‌ای بیشتر از جمله سیگنال‌های ناوگان ماهواره‌های خارجی استفاده کنند، مکان دستگاه می‌تواند با دقت بالاتری مشخص شود. عملکردهای حیاتی اقتصاد مدرن، از حمل و نقل هوایی گرفته تا شبکه انرژی و بورس اوراق بهادار و همین طور همه افراد دارای تلفن همراه، به سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی متکی هستند. ردیابی موقعیت مکانی توسط شرکت‌های تلفنی انجام می‌شود که کسب‌وکاری را ایجاد کرده‌اند تا به فروشندگان اطلاع دهند که مشتریان، کجا هستند.

در حالی که کمیسیون ارتباطات فدرال،  گالیله اروپا را برای دریافت و پردازش سیگنال‌ها از سیستم موقعیت‌یابی جهانی آمریکا، مورد تائید قرار داده، متوجه شده است که تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های متصل آمریکایی، سیگنال‌های سیستم ماهواره‌ای BeiDou  چین و گلوناس روسیه را دریافت و پردازش می‌کنند که ممکن است نقض قوانین فدرال باشد.

مایک گالاگر، رئیس جمهوریخواه کمیته منتخب مجلس نمایندگان در امور چین، از جمله کسانی است که توجه کمیسیون ارتباطات فدرال را به این موضوع جلب کرده است.

وی در نامه ۱۱ مارس به این کمیسیون، به شواهد قابل توجه مبنی بر پارازیت سیگنال‌های ماهواره‌ای توسط روسیه اشاره کرد و گفت که چنین رویدادهایی نشان می دهد ضروری است که کمیسیون ارتباطات فدرال،  قوانین خود را برای استفاده از سیگنال‌های غیرمجاز از ماهواره‌های خارجی اجرا کند.

گالاگر گفت: یکی از دلایلی که شرکت‌های مخابراتی و سازندگان دستگاه‌ها، از سیگنال‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند این است که آمریکا در بکارگیری و فعال‌سازی نسل بعدی ماهواره‌های موقعیت یاب مکانی، بسیار عقب مانده است اما وی خاطرنشان کرد آمریکا می‌تواند بدون نیاز به اجازه استفاده از سیگنال‌های چین و روسیه، به گالیله اتحادیه اروپا تکیه کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چندین کارشناس مستقل اظهار کردند: دریافت سیگنال از ماهواره‌های بیشتر، خطر کمی دارد. در عوض، دقت بهبود یافته ای را فراهم می‌کند که با محاسبات مربوط به چندین ماهواره، همراه است. تلفن‌ها عموما به اندازه کافی هوشمند هستند که سیگنال‌های جعلی را نادیده می‌گیرند و این امر، ریسک هدایت اشتباه را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا