انرژی

رشد هفتگی نفت با وجود صعود دلار

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی کاهش پیدا کرد اما تحت تاثیر تقاضای رو به رشد پالایشگاه‌های آمریکایی که از تعمیرات بازگشته‌اند، موفق شد بیش از ۳ درصد رشد هفتگی به ثبت برساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت با ۹ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش، در ۸۵ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۱ درصد کاهش، در ۸۱ دلار و ۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

همچنین بخوانید

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: عرضه سوخت‌های موتوری محدود شده است. قیمت‌ها در معرض صعود بیشتر هستند اما نگرانی‌هایی وجود دارد که فدرال رزرو آمریکا قادر نخواهد بود نرخ‌های بهره را کاهش دهد زیرا تورم، بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی مانده است.

کاهش نرخ بهره، فرصتی برای رشد تقاضا در آمریکاست. قیمت‌ها در طول ماه گذشته، بیش ۸۰ تا ۸۴ دلار در هر بشکه در نوسان بودند.

سپس، آژانس بین المللی‌انرژی در پنج شنبه گذشته، دورنمای تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را مورد بازبینی قرار داد و با اشاره به وقایع دریای سرخ که باعث مختل شدن کشتیرانی شده است، رشد بیشتری را پیش بینی کرد. این آژانس اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ رشد کند که ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد ماه گذشته است. همچنین با توجه به استمرار محدودیت عرضه داوطلبانه اوپک پلاس، کمبود اندک عرضه در سال میلادی جاری را به جای مازاد عرضه پیش بینی می‌کند.

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته، بیشترین تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز را از سپتامبر اضافه کردند و شمار دکل‌های نفتی به بالاترین رکورد در ۶ ماه اخیر رسید. شمار دکل‌های حفاری نفت که معیاری برای ارزیابی تولید در ماه‌های آینده است، در هفته منتهی به ۱۵ مارس، هفت حلقه افزایش یافت و به ۶۲۹ حلقه رسید. تعداد دکل‌های حفاری گاز با یک حلقه افزایش، ۱۱۶ حلقه شد.

رشد قیمت نفت با وجود تحکیم ارزش دلار آمریکا روی داد. دلار قوی‌تر، معاملات نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر کرده و تقاضا برای آن را کمتر می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه بود که باعث آتش سوزی در بزرگترین پالایشگاه روس‌نفت شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا