صنعت، معدن، تجارت

وزارت نفت: رشد صنعت کاهش یافت اما بخش نفت ۱۶.۳ درصد رشد کرد

در حال رشد بخش نفت ۱۶.۳ درص بود که بخش کشاورزی با کاهشی ۵۷ درصدی و بخش صنایع نیز با افتی ۴۳ درصدی در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن همراه بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس گزارش وزارت نفت از آمارهای بانک مرکزی، رشد اقتصادی در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ رقم ۴.۵ درصد را ثبت کرده است. این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن ۳.۶ درصد بوده که نشان‌دهنده رشدی ۲۵ درصدی در این بازه زمانی است.

با وجود افزایش ۲۵ درصدی رشد اقتصادی در ۹ ماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، اما این رشد در بخش نفت بیش از ۷۳ درصد بوده است.

رشد بخش نفت در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۹.۴ درصد بوده که این رقم در ۹ ماه ۱۴۰۲ به ۱۶.۳ درصد رسید. یعنی بخش نفت در این مدت در مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور حدود ۲۰۰ درصد رشد بیشتری داشته و به همین مقدار نیز بر بزرگ‌شدن کیک اقتصاد ایران مؤثر بوده است.

در واقع ایران توانسته در این مدت، نفت بیشتری تولید کند و با توجه به ثابت‌بودن ظرفیت پالایشی و مصرف داخلی نفت خام و میعانات گازی، این نفت را به دست مشتریان سنتی و جدید خود برساند.

موضوعی که جواد اوجی، وزیر نفت نیز پیش از این بر آن تاکید کرده بود و در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که ایران نفت خود را با حداقل تخفیف به هر کجا که بخواهد می‌فروشد.

اما نکته قابل تأمل در این میان نگاهی به رشد اقتصادی در دیگر بخش‌هاست. در حالی که بخش نفت توانسته آمارهای خیره‌کننده‌ای را به خود اختصاص دهد، اما بخش کشاورزی با کاهشی ۵۷ درصدی و بخش صنایع نیز با افتی ۴۳ درصدی در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن همراه بودند.

بخش کشاورزی در ۹ ماه سال پیش ۰.۷ درصد رشد داشته و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۱ درصد بوده است. در صنایع نیز در حالی رشد ۳.۹ درصدی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ ثبت شده که بخش صنعت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ رشدی ۵.۶ درصدی داشته است.

در این میان بخش خدمات نیز مانند بخش نفت رشد مثبت داشته است. بخش خدمات با رشدی ۵۳ درصدی از ۲.۶ درصد در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ به ۴ درصد رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا