ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

پوشش اینترنت نسل ۴ همراه اول چقدر است؟

با عرضه اینترنت پرسرعت توسط همراه اول، توسعه نسل‌های سوم و چهارم در دستور کار قرار گرفت و اینترنت ۴.۵G با سرعتی بالاتر از نسل‌های پیشین خود، در حال حاضر در ۷۱۰ شهر ایران راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نوترینو نام تجاری و انحصاری اینترنت نسل چهار ونیم (۴.۵G)، نسل چهارم ۴G و نسل سوم ۳G همراه اول است که در بسته‌های آلفا و آلفاپلاس عرضه می‌شود. کیفیت برتر خدمات اینترنت بر پایه ارائه سرویس‌های دیتا، انتقال سریع و مطمئن دیتا، توانایی تبادل حجم انبوهی از اطلاعات، سرعت اینترنت چند برابر نسبت به نسل قبلی خود از مزایای اینترنت نسل چهار و بالاتر از آن است.

پس از عرضه شدن اینترنت پرسرعت نسل سوم توسط همراه اول، این شرکت نسل چهارم اینترنت را نیز ‌راه‌اندازی کرد. اینترنت نسل چهار با سرعتی بالاتر از ۳G تجربه یک اینترنت پرسرعت را برای کاربر رقم می‌زند. البته این سرویس هنوز در تمامی مناطق تحت پوشش همراه اول در دسترس نیست و تنها در مناطق و شهرهای خاصی راه‌اندازی شده است.

همچنین بخوانید

طبق آخرین آمار اینترنت همراه کشور به منبع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان خرداد ماه سال جاری، تعداد شهرهای تحت پوشش ۳G همراه اول ۱۰۵۷ شهر و شهرهای تحت پوشش ۴G، ۶۹۳ شهر است. تعداد مشترکان اینترنت همراه در اپراتور همراه اول نیز ۲۳.۶ میلیون نفر است که سهم ۵۷.۴ درصدی از بازار اینترنت همراه را در دست دارد.

برنامه‌ریزی‌های همراه اول برای توسعه اینترنت ۳.۹G تا پایان فاز سوم در تیر ماه سال جاری،   بیش از ۱۶ هزار سایت بوده که از این تعداد، هشت هزار و ۹۲۱ عدد محقق شده است. همچنین برای توسعه اینترنت نسل ۴.۵، در فاز اول تا شهریور ۹۵، ۴۸۷ سایت، در فاز دوم تا بهمن ۱۳۹۵، شش هزار و ۴۹۱ سایت و تا پایان فاز سه در تیر ماه سال جاری، ۹ هزار و ۷۰۰ سایت بوده است. اما آمار سایت‌های موبایل باندپهن نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد سایت‌های راه‌اندازی‌شده از فاز یک تا پایان فاز سوم و تاکنون برای اینترنت نسل ۴.۵، ۹ هزار و ۲۱۳ مورد بوده که نسبتا به برنامه‌ نزدیک است.

همچنین بنا به زمان‌بندی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، مقرر شده بود ۳۳ شهر تا پایان فاز یک ۳۳ شهر، تا پایان فاز دوم ۲۲۰ شهر و تا پایان فاز سوم ۸۳۰ شهر تا نسل ۴.۵ توسعه یافته باشند که در نهایت تا پایان مرداد و راه‌اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، ۷۱۰ شهر به شبکه ۴.۵G متصل شده‌اند. همراه اول همچنین وعده داده است تا پایان امسال، پوشش اینترنت نسل چهار در تمام شهرهای ایران کامل شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا