انرژی

دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد چشم انداز رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری، همچنان در بحبوحه کندی اقتصادی و هوای ملایم در اروپا، ضعیف‌تر می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، این آژانس مستقر در پاریس، در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی کرد مصرف جهانی سوخت به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال میلادی جاری افزایش می‌یابد که حدود ۱۴۰ هزار بشکه در روز، کمتر از برآورد یک ماه قبل است.

تغییر در پیش بینی این آژانسف نشان دهنده رشد منفی تقاضای کشورهای ثروتمند در طول سه ماهه اول  سال است که با بازبینی برآوردها برای سال ۲۰۲۳ همراه شده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است:‌ فعالیت صنعتی ضعیف و یک زمستان ملایم دیگر امسال به مصرف گازوئیل به خصوص در اروپا ضربه زد.

با این حال، دورنمای مذکور ممکن است به همان اندازه که گزارش در ابتدا مطرح کرده بود، منفی نباشد. طبق گزارش این آژانس، با وجود پیش‌بینی رشد پایین‌تر، مصرف در مسیر رسیدن به رکورد سالانه ۱۰۳.۲ میلیون بشکه در روز است. این به این دلیل است که برآورد تقاضای برای سال ۲۰۲۳، به رقم بالاتری بازبینی شده است.

برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی از مصرف نفت بسیار  پایین‌تر از برآوردهای شرکتهای بازرگانی و بانک‌های وال استریت است. غول‌های کالا مانند گانوور و ترافیگورا، رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را حدود ۱.۴ یا ۱.۵ میلیون بشکه در روز، پیش‌بینی کرده‌اند.

بازارهای نفت جهان در سه ماهه جاری با کمبود عرضه روبرو هستند که تا حدودی، به دلیل محدودیت عرضه اوپک پلاس است. اگر این گروه تصمیم بگیرد محدودیت عرضه خود را تمدید کند، این کمبود در سه ماهه سوم، تشدید خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی در برآورد خود برای سال ۲۰۲۵، هیچ تغییری نداده و انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت، به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا