انرژی

خاویر میلی چگونه می‌تواند ثروت مس آرژانتین را آزاد کند؟

آرژانتین، رویاهای بزرگی برای ذخایر مس بکر در شمال این کشور دارد و می خواهد جزء ۱۰ تولیدکننده بزرگ جهان شود اما بهره برداری از این ذخایر آسان نیست و خاویر میلی، رئیس جمهور لیبرال باید ابتدا به ترمیم اقتصاد بپردازد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دولت آرژانتین در حال حذف مقررات و جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه منابع مس و لیتیوم است که مواد معدنی مهمی برای وسایل نقلیه برقی و انرژیهای تجدیدپذیر هستند.

در محافل کالایی، آرژانتین برای محصولات کشاورزی و منطقه نفت شیل «واکا موئرتا» شناخته شده است اما این کشور اخیرا توجه خود را به انواع دیگر منابع طبیعی به خصوص مس و لیتیوم جلب کرده است. به گفته برخی، این کشور به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان مواد معدنی مورد استفاده در گذار انرژی، آینده درخشانی دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری «اینتگرا کپیتال» آرژانتین، دو هفته پیش، با گلنکور قراردادی برای خرید سهام در شرکتی به نام «ولکان کامپانیا مینرا» منعقد کرد. طبق گزارش بلومبرگ، این دومین پروژه گلنکور است که این شرکت در سال‌های اخیر خریداری کرده است. این بخشی از استراتژی ایجاد دارایی فلزات و مواد معدنی در آرژانتین با پیش‌بینی رونق معدنکاری تحت تاثیر گذار انرژی است.

شرکت «اینتگرا کپیتال»، یک شرکت سرمایه‌گذاری متعلق به خوزه لوئیس مانزانو است که در مصاحبه ای به بلومبرگ گفت: ما معتقدیم در منابعی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده ضروری هستند.

از این نظر، این سرمایه‌گذار کالاهای آرژانتینی، احساساتی را تکرار می‌کند که در محافل سرمایه‌گذاری، مقبول شده است. مس و لیتیوم در کنار عناصری مانند نیکل و کبالت که در باتری‌های خودروهای برقی و ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان عناصر مورد استفاده در فرآیند گذار انرژی انتقالی، کانون توجه پیش‌بینی‌ها هستند.

محافل سیاسی آرژانتین نیز به این پیش‌بینی‌ها توجه کرده اند. سال گذشته، رویترز گزارش داد که دولت آرژانتین برنامه هایی برای پروژه‌های معدن مس دارد که می‌تواند سالانه، ۷۹۳۰ هزار تن از این فلز را تا پایان دهه جاری تولید کند. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ تولید مس در آرژانتین وجود ندارد، این پروژه‌ها، این کشور را به یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ مس در جهان تبدیل می‌کند.

چندین پروژه مس در مراحل مختلف، هرچند اولیه، توسعه وجود دارد، زیرا شرکت‌های معدنی به دنبال بهره بردرای از منابع موجود در این کشور سرشار از منابع طبیعی هستند. در حال حاضر هفت پروژه مس در آرژانتین رو به پیشرفت است. طبق گزارش بی ان امریکاس، این پروژه‌ها پس از شروع تولید می‌توانند سالانه حدود پنج میلیارد دلار درآمد برای بودجه آرژانتین ایجاد کنند. مجموع تولید این هفت پروژه، ۱.۲ میلیون تن در سال پیش بینی می‌شود که به طور قابل توجهی بیشتر از برآورد گزارش شده توسط رویترز است. در مجموع، ذخایر مس آرژانتین ۴۴ میلیون تن برآورد شده است.

آرژانتین در «مثلث لیتیوم»

با این حال مس تنها فلزی نیست که به وفور در آرژانتین در دسترس است. آرژانتین همچنین بخشی از به اصطلاح «مثلث لیتیوم» است و یک سوم ذخایر جهانی این فلز باتری را در خود جای داده است. طبق گزارش وب سایت ماینینگ، آرژانتین به همراه دو «نقطه» دیگر مثلث یعنی شیلی و بولیوی، ۷۰ درصد از منابع لیتیوم جهان را در اختیار دارند.

در حال حاضر تعدادی از شرکت‌ها در حال توسعه منابع لیتیوم آرژانتین هستند که تولید آن در سال گذشته، به ۹۶۰۰ تن رسید. به نظر می‌رسد که این تولید در واکنش به پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضا، افزایش پیدا می‌کند؛ هر چند اخیرا این پیش‌بینی‌ها کمتر از قبل قطعی شده است زیرا تقاضا برای خودروهای برقی در بسیاری از بازارهای بزرگ، ضعیف شده است.  با این حال، تولیدکنندگان زیادی برای تولید لیتیوم به آرژانتین امید بسته اند. رویترز اوایل ماه جاری، گزارش کرد یک شرکت اماراتی قصد دارد از سال ۲۰۲۷، تولید لیتیوم با گرید باتری را با نرخ ۵۰۰۰ تن در آرژانتین آغاز کند و این میزان را تا سال آینده، به ۱۰ هزار تن برساند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، سال گذشته با روی کار آمدن خاویر میلی به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، اقبال به  شرکت‌هایی روی کرد که روی ثروت معدنی آرژانتین سرمایه‌گذاری می‌کردند. این رئیس جمهور لیبرتارین صریح الهجه، مشتاقانه به دنبال بهره برداری از ثروت معدنی این کشور است و سیاستهای او باید با رفع موانع نظارتی و ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری، فعالیت شرکت‌های معدنی را در کشور آسانتر کند. تا زمانی که تقاضا مطابق با پیش‌بینی‌ها باشد، آرژانتین در واقع می تواند به تامین کننده اصلی مواد مورد نیاز در فرآیند گذار انرژی تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا