اقتصاد کلان

برگزاری آزمون استخدامی و جذب ۵۰ هزار نفری در دستگاه‌های دولتی

رئیس سازمان اداری و استخدامی از برگزاری آزمون استخدامی در سال جاری و جذب ۵۰ هزار نفری در دستگاه‌های دولتی خبر داد و گفت: آزمون فراگیر جذب کارمندان دولتی در دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود و مشخصا در وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش خواهد بود و منتظریم که سایر دستگاه‌ها نیز نیاز خود را اعلام کنند. 

به گزارش آرمان اقتصادی، میثم لطیفی – معاون رئیس جمهور – در نخستین همایش ملی کاربرد موردکاوی در آموزش مدیران دولتی ضمن تسلیت شهادت شهید جمهور اظهار کرد: تشکر از اصل همایش، همایش باید آغاز آشنایی‌ها و شکل‌گیری گروه‌ها برای استمرار کار باشد. ارزیابی همایش به کارهای تا امروز نیست بلکه ارزیابی همایش از کارهایی صورت می‌گیرد که امروز پایه‌گذاری می‌شود و فرداها بال و پر می‌گیرد. 

وی افزود: چرا مورد کاوی؟ فلسفه موردکاوی ارتقای بهره‌وری است. بهره‌وری تصمیم‌گیری‌ها، انتخاب‌ها، سیاست‌ها، سرمایه‌ها، مدیریت، بهره‌وری حکمرانی و اداره کشور است. موردکاوی مبتنی بر یک پیش فرض پنهان مهم است؛ به‌ اندازه‌ای که از تجربه‌های عینی روزانه می‌توانیم یاد بگیریم و مدیریت را در ترازی متفاوت به پیش ببریم.تئوری‌های پیشینی و غیربومی به کار ما نمی آیند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی ادامه داد: چرا مورد کاوی برای آموزش مدیریت؟ چون یاد دهنده است و برای مساله‌های مشابه روی میز مدیران راهنمایی دارد. چراکه موردکاوی آموزشی، پشتوانه موفق یک قرنی آکادمیک در تربیت مدیران دارد. ما در کجای جهان موردکاوی هستیم؟ جایگاه ما چگونه است؟ ما تازه رسیده‌ایم به اینکه موردکاوی یک ضرورت برای آموزش موثر است.

وی افزود: مدیریت ما در مرحله شناخت چیستی موردکاوی و مرزبندی دقیق خاطره نگاری، موردنگاری و تجربه نگاری است. سهل انگاری در تعریف دقیق موردکاوی ما را به نگاهی تقلیلی و حداقلی از موردکاوی می‌رساند. 

لطیفی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که موردکاوی و مشخصا موردکاوی آموزشی، کار دشواری است گفت:  این امر ترکیبی از مهارت‌های پژوهشی و آموزشی را همزمان نیاز دارد و غالبا نیازمند کار تیمی، اشراف کامل به وجوه پیدا و پنهان مساله، پژوهش کیفی جدی و داده‌های دست اول میدانی است و غالبا پیچیدگی‌هایی دارد که در تحلیل‌های نهایی ممکن است پرونده‌اش باز بماند و کار به تمام شدن نرسد.

وی افزود: این مسائل ریسک‌های موردکاوی است به همان اندازه که ریسک پذیری دارد، نیازمند حمایت و جدیت است. باید تمرین کنیم و باید تعداد زیادی موردنگاری داشته باشیم تا از دل آن‌ها به تعدادی مورد نگار حرفه‌ای برسیم و به مواردی از کار تراز برسیم.

به گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی، موردکاوی قطعا یکی از بسترهای تولید علم بومی مدیریت است. این امر موقعیت محور و مبتنی بر مولفه‌های بومی بازیگران مساله است و به دلیل بومی بودن آن وقتی به مرحله دانش می‌رسد برای مساله‌های بوم ما با بهره وری بالا گره گشا است و طبیعتا استقبال می‌شود و با پذیرش و باورپذیری بالایی مواجه خواهد شد.

لطیفی ادامه داد: موردکاوی یک الگو و روش ترکیبی پژوهشی و آموزشی است و به همان میزان که یک روش پژوهشی کاربرد دارد، موردکاوی نیز یک روش آموزشی جذاب و پرآموزه است. برای موفقیت در موردکاوی به همان اندازه که کیفیت پژوهش مهم است، کیفیت خروجی از حیث آموزندگی و تاثیرگذاری نیز اهمیت بالایی دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در داوری کارهای موردنگاری باید از محدودیت‌های قالبی و شکلی مقاله نویسی‌ها دوری کنیم و اجازه دهیم حداکثر خلاقیت‌ها زمینه رویش داشته باشد. موردکاوی محدود در متن نیست اما متن متقن و محسن اساس و پایه و خاستگاه هر نوع اثر هنری و آموزشی بعدی است.

وی افزود: وزن یک موردنگاری به آن است که در دوره‌های آموشی مدیران به کار آید. شاخص موردنگاری برتر به استفاده آن در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مدیران و لازمه رونق مشارکتی است. بازار موردکاوی آموزشی، تغییر الگوهای آموزشی یکطرفه به الگوهای آموزشی تعاملی و مشارکتی است.

لطیفی با تاکید بر اینکه موردکاوی در تربیت مدیران دروس دانشگاهی نقش آموزش مدیریت و انتقال دانش را انجام می‌دهد اما مدیر تربیت نمی‌کند گفت: تولید موردکاوی را در انحصار مدیریت خوانده‌ها قرار ندهیم؛ راه گسترش تولید موردکاوی، گسترش سفره موردکاوی برای حضور عالمان رشته‌های مختلف دانشگاهی و حضور صاحبان تجربه مدیریتی است.

وی افزود: تولید و تقویت ادبیات موردکاوی و تجربه نگاری ضرورتی راهبردی برای تولید علم بومی مدیریت است. باید در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مدیریتی، کرسی‌های مخصوص موردکاوی گسترش پیدا کند و موردکاوی را برای هیات علمی‌ها یک تخصص ضروری و همیشگی بدانیم. 

رئیس سازمان اداری و استخدامی ادامه داد: در دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم مدیران و کارمندانی داریم که به دلیل انباشت تجربه میدانی استعداد فراوانی برای موردکاوی دارند بنابراین باید به این گروه هم میدان بازی و نقش آفرینی بدهیم و مسیر ارتقا و تاثیرگذاری آن‌ها را فراهم کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه موردکاوی باید مبنای تولید آثار هنری باشد اظهار کرد: در حوزه مدیران به همان میزان که موردکاوی بومی کم داریم، تولید آثار هنری مبتنی بر شیوه مدیریت مدیران و رهبران نیز کم است. منبع و منشا و خاستگاه تمام مکاتب مدیریتی تجربه و میدان و مساله بوده است. برای رسیدن به تئوریهای جدید و مشخصا نظریات بومی چاره‌ای جز تمرکز بر مساله‌های میدانی و بومی خودمان نداریم.

لطیفی تاکید کرد: دانشگاهیان باید بپذیرند راه تولید موردکاوی‌های آموزشی تراز، نزدیکی به میدان و دست و پنجه نرم کردن با داده‌های دست اول میدانی است. ما هنوز  با فناوری استخراج و استحصال موردکاوی از دل تجربه‌های انباشته حکمرانی و کشورداری فاصله داریم و  این همایش‌ها فرصتی برای گفت و گوهای روشی جدی برای رسیدن به فناوری برتر تجربه نگاری موردکاوی و موردنگاری است.

وی افزود: برای تربیت مدیران راهی نداریم جز اینکه دوره‌های آموزشی مدیران بر مبنای موردکاوی‌های به روز کشور باشد. ما در این حوزه عقب مانده‌ایم و دانشگاه‌ها و استادان و اهل قلم تکلیف دارند. برای تقویت این مسیر صد البته مراکزی مثل مرکز آموزش مدیریت دولتی هم تکلیف مضاعف برای طراحی دوره‌های آموزشی مدیران مبتنی بر موردکاوی‌ها دارند.

معاون رئیس جمهور مطرح کرد: باید بپذیریم که یکی از بهترین راه‌های نگهداشت سرمایه انسانی دولت، تدوین هنرمندانه تجارب دانشی آن‌ها است. تجربه‌نگاری می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای اعتماد سازی و ایجاد سرمایه اجتماعی باشد.

لطیفی با بیان اینکه تجربه نگاری و موردکاوی برخلاف تصور اولیه ساده نیست و بسیار دشوار است، گفت: مورکاوی نیازمند هنر روایت در کنار دانش فنی مساله است. هنر موردکاوی آموزشی، درگیر کردن احساسات و عواطف در یادگیری در کنار داده‌های دانشی و محل تجلی و تجمیع علم و هنر در مدیریت است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال جاری آزمون فراگیر جذب کارمندان دولتی در دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود و مشخصا در وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش خواهد بود و منتظریم که سایر دستگاه‌ها نیز  نیاز خود را اعلام کنند. 

وی با تاکید بر اینکه میزان جذب به نیاز دستگاه‌ها بستگی دارد گفت: مجموعا ۵۰ هزار نفر جذب خواهند شد که ان شاءالله در دستگاه‌های اجرایی به کارگیری شوند.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا