اقتصاد کلان

کرمان در اقتصاد بدون نفت برای کشور الگوست/برنامه دولت برای مهار آب‌های سطحی

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: زنجیره‌های معدنی در استان کرمان و سایر مناطق کشور به خوبی در حال شکل‌گیری است و اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم، قطعا این مسیری که کرمان به خوبی پشت سر گذاشته، برای کشور الگوست.

داود منظور صبح امروز ۱۲ بهمن ماه در شورای مشترک اداری، برنامه‌ریزی و گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: مردم ایستادند و به آرمان‌های انقلاب وفادار ماندند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بیان کرد: کرمان نسبت به دیگر استان‌ها ویژگی ممتازی دارد زیرا نقش آفرینی‌هایی در دوره سازندگی و دوران دفاع مقدس و فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی کشور داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه خداوند نعمت‌های زیادی به استان کرمان عطا کرده و مردم از این ظرفیت‌ها استفاده کرده‌اند، گفت: بیش از ۵۰ درصد ارزش افزوده معادن کشور در کرمان است و این استان نشان داد که به صورت بومی می‌توان زنجیره تولید را کامل توسعه داد و از خام فروشی جلوگیری کرد.

وی افزود: زنجیره‌های معدنی در استان و سایر مناطق کشور به خوبی در حال شکل‌گیری است و اگر به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم، قطعا این مسیری که کرمان به خوبی پشت سر گذاشته، برای کشور الگوست.

وی ادامه داد: بخش خصوصی کرمان نمونه است و حدود ۸۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی در استان توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود و این آرزوی دیرینه کشور بوده که از اقتصاد دولتی به اقتصاد مردم‌پایه حرکت کنیم و این یعنی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و استان کرمان یک نمونه بی بدیلی در این رابطه است.

منظور با اشاره به اینکه شورای گفت و گوی استان کرمان رتبه اول کشور را دارد، اظهار کرد: بایستی طرح‌های توسعه‌ای که در بخش معدن و صنعت است هر چه زودتر به بهره‌برداری برسند و کمک بکنند به اینکه سهم استان کرمان در تولید ناخالص داخلی متمایز از گذشته رشد کند و اکنون این سهم از ۳.۱ به چهار درصد افزایش یافته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مشکلات آبی استان کرمان بیان کرد: این استان در تولیدات کشاورزی مخصوصا پسته، گردو و مرکبات سرآمد کشور است و باید با روش‌های نوین در تولیدات کشاورزی افزایش بهره وری آب را رقم بزنیم و سهم استان را در تامین نیازهای کشاورزی را ارتقا دهیم.

وی موضوع تامین آب را یکی از محدودیت‌های استان کرمان دانست و اظهار کرد: برنامه دولت این است که طرح‌های مهار آب‌های سطحی و انتقال آب از دریای عمان را به نتیجه برسانیم.

منظور افزود: این سرمایه‌گذاری که در شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس انجام می‌شود تا سال آینده به کرمان برسد، یکی از بزرگترین ابتکارات است. بخش مهم تامین مالی این پروژه را صنعت و معدن استان انجام می‌دهد.

وی با اشاره به تخصیص منابع جدید به پروژه‌های آبرسانی برای تامین منابع آبی تصریح کرد: چهار یا پنج طرح آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان به داخل کشور در حال اجراست و مهمترین و موفق‌ترین آنها طرح آبرسانی به کرمان است.

منظور با بیان این مطلب که آب الفبای آبادانی است، اظهار کرد: امیدواریم آب موردنیاز شرب، صنعت و کشاورزی را تامین کنیم.

وی در ادامه سخنانش راه‌های مواصلاتی و توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از راهبردهای توسعه‌ای که در کشور دنبال می‌کنیم مسئله ترانزیت کالاست و باتوجه به موقعیت ممتاز کشور، می‌تواند منطقه اوراسیا به آب‌های آزاد را وصل کند و باید از این ظرفیت استفاده شود و آن را دنبال می‌کنیم.

منظور افزود: خط آهن کاسپین به رشت به بهره‌برداری رسید و آستارا به رشت هم در مرحله دوم به نتیجه خواهد رسید و خط آهن چابهار-خاش-یونسی در شرق کشور جزء ابتکارات مهمی است که دولت به جد دنبال می‌کند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: راه‌های مواصلاتی مهمی از استان کرمان عبور می‌کند و باید راه‌های مواصلاتی را بهسازی و تکمیل کنیم.

وی اظهار کرد: هدف‌گذاری برنامه هفتم این است که ظرفیت ترانزیت کشور را حداقل سه برابر کنیم و این مهم نیازمند تکمیل ظرفیت‌های ما در حوزه راه و ریل است.

منظور با اشاره به طرح‌های راهسازی وزارت راه عنوان کرد: بخشی از نیازهای سرمایه‌گذاری از محل تخصیص نفت انجام می‌گیرد و حدود ۱۱ میلیارد دلار کمک می‌کند تا وزارت راه و شهرسازی طرح‌ها را به نتیجه برساند.

وی در ادامه عنوان کرد: تقریبا ۱۱ میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه‌های مهار آب‌ها اختصاص یافته و طرح‌های مهم و بزرگی با این اعتبارات به نتیجه رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این مطلب که امروز زمان راه و ریل است، تصریح کرد: باید طرح‌های مواصلاتی را به سرعت تکمیل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح‌های بهداشت و درمانی اظهار کرد: استان کرمان با وجود پنج دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی جزء اول‌هاست و با تقویت منابع از بودجه عمومی به ویژه یک درصد مالیات ارزش افزوده بخش سلامت به تکمیل طرح‌های بهداشت و درمان بیمارستان‌ها کمک می‌کنیم.

وی بیان کرد: مالیات یک درصد ارزش افزوده به امور سلامت اختصاص یافته و این باعث شده شاهد تجهیز و ساخت بیمارستان و دفاتر بهداشتی در سراسر کشور باشیم.

منظور در ادامه با یادآوری سفر رئیس جمهور به استان کرمان گفت: مصوبات سفر با جدیت دنبال می‌شود و امسال ۲۵ مصوبه و پروژه به بهره‌برداری رسیده و سال آینده حدود ۳۰ پروژه دیگر افتتاح می‌شود و تا پایان سال ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های تملک استان دستور تخصیص داریم و برای سال آینده حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان دیگر برای اجرای مصوبات سفر و طرح‌های تملک در استان اختصاص می‌یابد.

وی بیان کرد: کشور از دوره رکود و کم رشدی دهه ۹۰ خارج شده و امروز شاهد هستیم تشکیل سرمایه خالص و نرخ سرمایه‌گذاری در کشور مثبت شده، یعنی سرمایه‌های کشور به تدریج در حال از بین رفتن مستهلک شدن بود، اکنون ضمن آنکه استهلاک‌ها جبران می‌شود، خالص سرمایه‌گذاری نیز مثبت شده است.

منظور با بیان این مطلب که براساس گزارش مرکز آمار در شش ماهه اول سال جاری به رشد هفت درصد رسیدیم، بیان کرد: امسال سال رشد و کنترل تورم است و در موضوع کنترل تورم اقدامات خوبی در حال انجام است و نتیجه اقدامات به تدریج ظاهر می‌شود.

وی گفت: به سمت تورم بلندمدت یعنی تورم ۲۰ تا ۲۵ درصد خودمان را نزدیک می‌کنیم. البته امسال فاصله زیادی داریم و برای سال آینده تورم را به این آستانه بلندمدت نزدیک کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: رشد پایه پولی مقاومت زیادی نشان می‌داد و به ۳۲ درصد در ماه گذشته رسیده و اینها نشان دهند این است که ما به سمت تورم مدیریت شده و کاهش تورم حرکت می‌کنیم.

وی افزود: البته طبیعی است باتوجه به آنکه پس از تعدیل ارز و تکانه‌ای که در اقتصاد تجربه کردیم، اثرات تکانه به تدریج در اقتصاد حل می‌شود و این تغییر نرخ ارز یک اتفاق لازم و بزرگی بود که البته تبعات آن نیازمند مدیریت و تدبیر بوده است. همه تلاش تیم اقتصادی دولت این بود که به تدریج آنها را هضم کنیم و امیدواریم که ضمن اجتناب از تکانه‌های جدید شاهد این باشیم که در بازارهای پولی و ارزی به ثبات بیشتری برسیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا