ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ارتش عظیم رایانه‌های زامبی منهدم شد

اف‌بی‌آی اعلام کرد احتمالا بزرگترین بات‌نت جهان متشکل از ۱۹ میلیون رایانه آلوده را که برای جرایم سایبری، به هکرها اجاره داده شده بود، از بین برده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه توسط کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی منتشر شد، این بات‌نت که در بیش از ۱۹۰ کشور گسترش داشت، امکان کلاهبرداری مالی، سرقت هویت و دسترسی به محتوای استثمار کودکان را در سراسر جهان، امکان پذیر کرده بود. طبق بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، سایر موارد نقض مرتبط با این بات‌نت، شامل تهدیدهای بمب گذاری و حملات سایبری است که احتمالا منجر به خسارت میلیاردها دلاری برای قربانیان شده است.

مقامات آمریکایی گفتند که این بات‌نت، به بیش از ۶۱۳ هزار آدرس IP واقع در آمریکا متصل بود. بات‌نت‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که مجرمان سایبری، بدافزاری را بر روی رایانه‌ها یا سایر دستگاه‌های متصل نصب می‌کنند و آنها را برای فعالیت‌های مخرب و غیرقانونی، تحت کنترل درمی‌آورند و ارتش زامبی از دستگاه‌هایی را ایجاد می‌کنند که صاحبان آنها معمولا از آنچه می‌گذرد، بی‌اطلاع هستند.

رئیس اف‌بی‌آی اعلام کرد مجریان قانون، تجهیزات و دارایی‌های اینترنتی را توقیف کردند و تحریم‌هایی را علیه  یون هه وانگ، مدیر ادعایی این بات‌نت و همکارانش اعمال کردند.

وانگ که یک شهروند چینی است، در ۲۴ مه در سنگاپور، در ارتباط با بکارگیری بدافزار و ایجاد و راه‌اندازی سرویس پروکسی به نام «۹۱۱اس۵» دستگیر شد. طبق اعلام دولت آمریکا، این بات‌نت در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و بر شبکه‌ای متشکل از میلیون‌ها رایانه ویندوزی خانگی متکی بود. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، وانگ با عرضه دسترسی به این آدرس‌های IP آلوده به مجرمان سایبری در ازای دریافت هزینه، میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرد.

به گفته برت لدرمن، معاون دستیار مدیر بخش سایبری اف‌بی‌آی، آمریکا اکنون در انتظار استرداد این مجرم چینی است. وی افزود: اف‌بی‌آی و شرکای بین‌المللی، حکم‌های تفتیش و مصاحبه‌های متعددی را در سنگاپور و تایلند اجرا کردند که می‌تواند منجر به دستگیری‌های بیشتری شود.

طی این عملیات به نام عملیات موش تونل، کالاهای لوکس از جمله خودروهای گران‌قیمت و ساعت‌های گران‌قیمت به ارزش چهار میلیون دلار و همچنین بیش از ۲۹ میلیون دلار ارز دیجیتال و حدود ۳۰ میلیون دلار املاک در سنگاپور، تایلند، دبی و مکانهای دیگر به‌علاوه ۲۲ مورد دامنه، شناسایی و ضبط شدند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، لدرمن اظهار کرد: زمانی که کاربران نرم‌افزارهای رایگان یا برنامه‌های شبکه خصوصی مجازی را که ناآگاهانه حاوی بدافزار مرتبط با بات‌نت هستند را دانلود می‌کنند، آدرس‌های IP خانگی در معرض آلودگی به بدافزار قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا