صنعت، معدن، تجارت

رتبه چهارم ایران در جذب سرمایه مستقیم خارجی در منطقه غرب آسیا

وزیر اقتصاد گفت: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره رتبه ایران در جذب سرمایه خارجی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مربوط به کشورهای حوزه منطقه غرب آسیا، ایران رتبه چهارم در جذب سرمایه مستقیم خارجی را بعد از کشورهای امارات، عربستان و ترکیه کسب کرده است. این رتبه در حالی است که سه کشور مذکور با یک دهم دشواری‌های ورود سرمایه و موانع تحریمی و مشکلات بانکی ما مواجه نیستند.

وی افزود: ما توانستیم در سه سال اخیر جمعاً بیش از ۱۱.۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مستقیم جذب کنیم. البته با توجه به اینکه بسیاری از مسیرها به تازگی توسط شهید امیرعبداللهیان در بریکس و شانگهای گشوده شد، سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اگر جدیت ادامه یابد، رکورد سال ۱۴۰۲ در جذب سرمایه خارجی طی سال جاری و سال آینده شکسته شود و این نقطه شروعی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور است.

خاندوزی تصریح کرد: قبلاً سرمایه گذاری خارجی فقط در برخی حوزه‌های خاص متصور بود ولی اتفاقاً بیشتر سرمایه گذاری خارجی سال گذشته ما در سایر حوزه‌ای غیرنفتی است یا می‌گفتند برخی کشورهای ویژه مثل سرمایه گذاران چینی به خاطر مسائل تحریمی و FATF نخواهند آمد ولی در عمل چنین نشد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت صادرات غیرنفتی اظهار کرد: متوسط صادرات غیرنفتی به ۵۰ میلیارد دلار در دولت سیزدهم رسیده است و از صادرات غیرنفتی مهم‌تر، مساله ترانزیت در گمرک است که این نشانگر عدم انزوای دولت به حساب می‌آید.

وزیر اقتصاد گفت: در این حوزه از ۱۱.۵ میلیون تن ترانزیت کشور، به ۱۸ میلیون تن رسیده‌ایم. که بالاترین عدد ثبت شده ترانزیت از خاک همسایگان است هر تن ترانزیت ۷۰ دلار درآمدزایی دارد که معادل هر بشکه نفت است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا