کاهش مشکلات و محدودیت‌های ارزی با راه‌اندازی بازار سلف ارزی

با راه‌اندازی بازار سَلَف ارزی در مرکز مبادله ایران مراجعه به بازار سیاه برای تقاضای ارز و ایجاد انتظارات تورمی کاهش می‌یابد.

کامبیز میرکریمی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به راه‌اندازی بازار سَلَف ارزی در مرکز مبادله ایران در راستای کاهش ریسک ارزی تجار اظهار کرد: راه‌اندازی بازار سَلَف ارزی در مرکز مبادله منجر به کمرنگ شدن اثر بازار غیررسمی در اقتصاد می‌شود و به همین دلیل باید این بازار هر چه زودتر راه اندازی شود تا شاهد ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای ارز باشیم.

وی در این باره تصریح کرد: این پرسش بسیار مطرح می‌شود که چرا نرخ ارز در بازار رسمی و غیر رسمی فاصله زیادی دارد؟ در پاسخ باید گفت بانک مرکزی تلاش زیادی کرده تا با راه اندازی مرکز مبادله ارزی پاسخگوی بخش قابل توجهی ازنیاز‌های ارزی مردم باشد، اما همچنان در این موضوع نقاط ضعفی وجود دارد که با راه اندازی بازار سَلَف ارزی در مرکز مبادله می‌توان این نقاط ضعف را برطرف کرد.

 

این فعال تجاری اظهار کرد: بخشی از فاصله نرخ ارز موجود به دلیل دیده نشدن تمام نیاز‌های بازار است به این خاطر قرار است بانک مرکزی بازار سَلَف ارزی را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه اندازی کند تا بدین طریق تمام نیاز‌های مردم در بازار رسمی دیده شود و اختلاف قیمت ایجاد شده تا حد زیادی برطرف شود.

 

میرکریمی با بیان اینکه دیده شدن نیاز‌های متقاضیان ارز منجر به کاهش قیمت نرخ ارز رسمی و غیررسمی می‌شود، تصریح کرد: بنابراین مشخص است بانک مرکزی همه زوایا و نقاط روشن و مبهم اثرگذار بر بازار و نرخ ارز را دیده که به این نتیجه رسیده باید بازار ارز توافقی و سَلَف ارزی در مرکز مبادله را راه اندازی کند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال فردی که در آینده تعهدات ارزی دارد، اما نگران نوسانات نرخ ارز است در این بازار نسبت به قیمت ارز در آینده مطمئن می‌شود و از نوسانات نرخ ارز نمی‌هراسد؛ چرا که می‌داند بازار سَلَف ارزی در مرکز مبادله راهگشا و کارساز خواهد بود.

 

این فعال تجاری خاطر نشان کرد: بازار سَلَف ارزی در مرکز مبادله می‌تواند مشکلات و محدودیت‌های ارزی را کاهش دهد به همین دلیل بعد از راه اندازی بازار سَلَف ارزی در مرکز مبادله می‌توان امیدوار بود که مراجعه به بازار سیاه برای تقاضای ارز و به تبع آن بالا رفتن نرخ ارز و انتظارات تورمی کاهش یابد.

خروج از نسخه موبایل