پیش‌بینی سهم ۳۰ درصدی مرغ لاین آرین در بازار گوشت مرغ

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: برنامه اقدامات اصلاح نژادی خوبی برای مرغ گوشتی لاین آرین انجام شده تا طی ۵ سال لاین بتواند بیش از ۳۰ درصد بازار گوشت مرغ را به خود اختصاص بدهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار گوشت مرغ با افزایش قیمت گوشت قرمز پرتقاضاتر از قبل شده است. کاهش قدرت خرید جامعه سبب شده تا شاهد تغییراتی در سطح بازار تقاضا باشیم. به عنوان مثال مصرف گوشت قرمز در کشور کاهش یافته و مشتریان این بازار مبادرت به خرید گوشت مرغ می‌کنند. همچنین در ادامه ممکن است خریداران گوشت سفید با افزایش قیمت‌ها متمایل به بازار تخم مرغ شده باشند. این جابجایی سطح به سطح اتفاق افتاده و به هر روی امروز متقاضیان گوشت مرغ نسبت به گذشته افزایش یافته است.

ماهانه حدود ۵۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود تا ضمن پوشش بازار داخل بخشی هم صادر شود. در حال حاضر نرخ هر کیلو گرم گوشت مرغ بین ۸۵ تا ۵۹ هزار تومان متغیر است.

در راستای بهبود و تولید پایدار در حوزه طیور، حسن خمیس‌آبادی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور به اصلاح نژاد طیور اشاره کرد و گفت: برنامه اقدامات اصلاح نژادی در حال انجام است و برای مرغ گوشتی لاین آرین عملیاتی شده تا طی ۵ سال لاین بتواند بیش از ۳۰ درصد بازار گوشت مرغ را به خود اختصاص بدهد.

وی افزود: لاین آرین می‌تواند با سویه‌های وارداتی که در تأمین گوشت مرغ کشور سهم دارند، رقابت کرده و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان این که عملیات تحقیقاتی و توسعه‌ای لاین آرین از اواخر سال گذشته و امسال به مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور واگذار شده است، اظهار کرد: عملیات توسعه‌ای در گذشته در دست بخش خصوصی بود و با توجه به برنامه وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن مؤسسه تحقیقات علوم دامی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از سال گذشته کارهای اصلاح نژادی خوبی روی سویه آرین انجام شد، تا این سویه بتواند در کنار سویه‌های دیگر در تأمین و تولید گوشت مرغ کشور قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و نیاز کشور به تأمین گوشت مرغ هرگز نمی‌توان گفت که لاین آرین می‌تواند به‌تنهایی بازار کل کشور را تأمین کند، اما امیدواریم طی برنامه زمان‌بندی مذکور بتواند در کنار سویه‌های دیگر سهم خوبی از بازار داشته باشد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در حوزه مرغ تخم‌گذار نیز گفت: با توجه به تنوع نژادی که در کشور وجود دارد خوشبختانه مؤسسه تحقیقات علوم دامی با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام توانست در سال گذشته ۶ شش نژاد مرغ بومی برای کشور معرفی کند که می‌توانند نقش مؤثری در معیشت خانوار روستایی و همچنین تأمین امنیت غذایی و رفاه روستاییان داشته باشد.

خمیس‌آبادی تصریح کرد: چنین اقدامات اصلاح نژادی و توسعه‌ای می‌تواند از مسائل مهمی مانند مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند و در تأمین امنیت غذایی و معیشت خانوار مؤثر باشد.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل