تسهیل تجارت و واقعی شدن نرخ ارز نتیجه راه‌اندازی بازار ارز توافقی

بازار توافقی ظرفیت قابل توجهی برای صادرات ایجاد می‌کند و در میان‌مدت منجر به افزایش میل و رغبت صادرکنندگان به تجارت می‌شود.

سیدجواد حسینی کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا به اشاره به مزایای راه‌اندازی بازار توافقی در مرکز مبادله ایران اظهار کرد: راه‌اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران از این جهت یک راهبرد درست است که نرخ ارز را در بازار واقعی‌تر می‌کند.

 

وی در این باره گفت: واقعی شدن نرخ ارز در بازار توافقی رضایت خاطر صادرکننده را فراهم و دسترسی به ارز برای واردات کالای اساسی توسط وارد کننده را بسیار تسهیل می‌کند؛ بنابراین از جهات مختلفی به نفع اقتصاد کشور است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: با راهبرد درپیش گرفته شده توسط بانک مرکزی، تفاوت کنونی بین نرخ ارز در بازار آزاد و بازار نیمایی کاهش می‌یابد؛ لذا بازار دچار چالش‌هایی نمی‌شود که پیش از این از آن رنج می‌برد.

 

حسینی کیا دراین باره افزود: راهبرد‌های در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی برای تعادل بخشی به بازار ارز به دلیل تاثیرات مثبتی که روی صادرات و واردات و ایجاد میل و رغبت نسبت به تجارت خارجی ایجاد می‌کند، مطلوب ارزیابی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: بازار توافقی ظرفیت قابل توجهی برای صادرات ایجاد می‌کند و به این خاطر می‌توان امیدوار بود که در میان‌مدت شاهد افزایش میل و رغبت صادرکنندگان به تجارت باشیم، موضوعی که اگر محقق شود به رشد و جهش تولید نیز می‌انجامد.

 

نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: هر راهکاری که تهاتر در تجارت خارجی را برای تجار و بازرگانان ایرانی در شرایط تحریم تسهیل کند قطعا باید دنبال شود و برهمین اساس راه‌اندازی بازار ارز توافقی اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود.

خروج از نسخه موبایل