زیرساخت لازم برای راه‌اندازی سه قطب مرکز داده در کشور فراهم شد

طبق گفته وزیر ارتباطات طلاعات در راستای اجرای  شبکه ملّی اطلاعات زیرساختهای لازم برای راه اندازی ۳ قطب مرکز داده برای میزبانیِ خدمات دیجیتال کشور فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یکی از برنامه‌های کلیدی وزارت ارتباطات در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات، ایجاد مراکز قطب داده در کشور است. در توضیح قطب مرکز داده می توان گفت که محل تجمیع کریرها، اپراتورها، صاحبان خدمات و محتوای داخلی و خارجی است و ارائه انواع سرویس‌های میزبانی از جمله فضا و پاور، امکان توزیع محتوا، وجود مناطق آزاد ICT، امکان حضور کسب‌وکارهای دیجیتال کشور در بازارهای منطقه و جهانی، تبادل ترافیک و سرویس‌های خدمات ابری و خرید و فروش ترافیک در سطح داخلی و بین‌المللی، از جمله خدمات آن محسوب می شود.

طبق گفته مسئولان و کارشناسان قطب مراکز داده بسترساز توسعه محتوای الکترونیکی در شبکه ملی اطلاعات از طریق زیرساخت‌های لازم است و ارائه بسته حمایتی، گسترش کسب‌وکارها به خارج از مرزها و ارائه خدمات فناوری اطلاعات به کشورهای همسایه، را به همراه دارد.

در این راستا عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات  و فناوری اطلاعات اخیرا اظهار کرد: در راستای اجرای  شبکه ملّی اطلاعات زیرساختهای لازم برای راه اندازی ۳ قطب مرکز داده برای میزبانیِ خدمات دیجیتال کشور فراهم شده است.

هم‌اکنون چند شرکت در حال راه‌اندازی مراکز داده خود در قطب البرز، واقع در منطقه ویژه اقتصادی پیام به ظرفیت ۱۰۰۰ رک هستند که تا پایان سال آماده افتتاح خواهدشد.

گفتنی است اوایل اردیبهشت ماه سال جاری علی اصغر انصاری – معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی پیام با بیان اینکه برنامه‌های منطقه پیام جزء اولویت‌های وزارت ارتباطات قرار دارد، افزود: یکی از این موارد ایجاد مراکز داده در منطقه پیام بعنوان یک قطب است چرا که استعداد لازم را بدلیل همجواری با تهران و همچنین زیرساخت‌های موجود در منطقه دارد.  

معاون وزیر ارتباطات همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام خبر داد و گفت: طرح ابردولت توسط سازمان فناوری اطلاعات با سرمایه گذاری دولت و مشارکت بخش خصوصی در مناطقی از جمله تهران اجرا می شود و علاوه بر آن قصد داریم که این طرح را در قطب مرکز داده پیام نیز پیاده سازی کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل