ریزش ۵۰۰ میلیارد دلاری سهام تراشه با سیگنال آمریکا

شاخص نیمه رسانای وال استریت در پی گزارشی از احتمال تشدید سخت گیری آمریکا در صادرات فناوری نیمه رسانای پیشرفته به چین، روز چهارشنبه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار را از دست داد که بدترین ریزش از سال ۲۰۲۰ بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همچنین اظهارات دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا که اعلام کرد تایوان باید برای دفاع خود، به آمریکا پول بدهد، ریزش سهام تراشه را تشدید کرد.

نگرانیهای اخیر سرمایه گذاران تراشه در حالی روی می دهد که واشنگتن، موضع بازدارنده ای برای صنعت تولید نیمه رسانای آمریکا در پیش گرفته است زیرا آن را دارای اهمیت استراتژیک در رقابت با چین می بیند.

بلومبرگ سه شنبه هفته جاری گزارش کرد آمریکا به متحدانش اعلام کرده است اگر شرکتها همچنان دسترسی به فناوری نیمه رسانای پیشرفته را برای چین فراهم کنند، سرگرم بررسی استفاده از شدیدترین محدودیت‌های تجاری است.

در پی این گزارش، سهام شرکت هلندی سازنده تجهیزات تراشه سازی ASML Holding، با وجود برآورد سود سه ماهه بهتر از حد مطلوب توسط این شرکت، ۱۳ درصد سقوط کرد. سهام انویدیا، بیش از هفت درصد سقوط کرد و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت کاست. سهام AMD و Arm که رقیبان کوچکتر انویدیا هستند، حدود ۱۰ درصد و سهام شرکت میکرون، ۶ درصد و برادکام، هشت درصد سقوط کرد.

در مقابل، شرکتهایی که فعالیت تولید تراشه در آمریکا دارند با صعود سهام خود روبرو شدند. سهام گلوبال فوندریز، تقریبا هفت درصد و اینتل، ۰.۳۵ درصد صعود کرد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که اینتل می تواند از تنشهای ژئوپلیتیکی سود ببرد زیرا مشغول ساخت کارخانه‌های متعددی در آمریکا است.

باب اودانل، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی TECHnalysis اظهار کرد: واکنش بازار احتمالا موقتی خواهد بود زیرا عوامل بنیادین تاثیرگذر بر این بازارها، تغییری نکرده اند. بله، محدودیتهای آمریکا برای صادرات به چین، صرفنظر از نتیجه انتخابات آمریکا، تشدید خواهند شد اما این محدودیتها مدتی است که اعمال شده اند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در محدود کردن دسترسی چین به فناوری تراشه پیشرفته، تهاجمی تر عمل می کند و محدودیتهایی را در اکتبر اعلام کرد که صادرات پردازنده های هوش مصنوعی طراحی شرکتهایی نظیر انویدیا به چین را محدود می کند.

این محدودیتها، به فروش تراشه سازان آمریکایی به چین، لطمه زده است. درآمد انویدیا از چین، در سه ماهه منتهی به ۲۸ آوریل، به ۱۸ درصد از کل درآمدش رسید، در حالی که یک سال قبل، ۶۶ درصد از کل درآمد این شرکت بود.

ترامپ که نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا است، در مصاحبه با بلومبرگ بیزنس ویک گفته است: تایوان باید برای دفاع خود، به آمریکا پول بدهد. این اظهارات، باعث شد سهام شرکت تایوانی TSMC که در بازار آمریکا معامله می شود و بزرگترین تولیدکننده قراردادی تراشه در جهان است، هشت درصد سقوط کند.

تایوان نقش بزرگی در زنجیره تامین تراشه جهان ایفا می کند. تحلیلگران هشدار داده اند هر گونه منازعه بر سر این جزیره، ممکن است اقتصاد جهانی را متلاشی کند.

شاخص نیمه رسانای فیلادلفیا، ۶.۸ درصد ریزش کرد که بزرگترین سقوط یک روزه از زمان شیوع پاندمی کرونا بود. این شاخص از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به لطف رونق هوش مصنوعی، ۳۰ درصد رشد داشته و عملکرد بهتری در مقایسه با رشد ۱۷ درصدی شاخص اس اند پی ۵۰۰ نشان داده است.

لرزه جنگ تراشه چین و آمریکا بر بازار سهام فناوری آسیا

سهام چین با پیروی از فروش سنگین در وال استریت، در معاملات روز پنج شنبه ریزش کرد. در میان شرکتهایی که بزرگترین ریزش ارزش سهام را تجربه کرده اند، شرکت TSMC در مدت ۲ روز، حدود ۲ تریلیون دلار تایوان (۶۱.۳۵ میلیارد دلار آمریکا) ارزش بازار خود را از دست داده است.

سهام شرکت اس کی هاینیکس کره جنوبی ۱.۸۵ درصد و سامسونگ الکترونیکس، ۴.۱ درصد کاهش یافت، در حالی که شرکت ژاپنی توکیو الکترون، بیش از هشت درصد کاهش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق ETF گلوبال ایکس آسیا سمیکانداکتور، ۲.۷ درصد نزول کرد و رشد این صندوق از ابتدای سال تاکنون، به ۱۳.۵ درصد محدود شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل