اولین ماهواره تمام برقی چین آغاز به کار کرد

این ماهواره که برای عملیات در مدار زمین‌ثابت در نظر گرفته شده است، اولین ماهواره‌ای است که مبتنی بر پلتفرم DFH-3E با پیشرانه الکتریکی است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ماهواره ارتباطی چین که دارای نیروی محرکه تمام الکتریکی است، آزمایشات داخل مدار را با موفقیت به پایان رساند.

به نقل از آی‌ای، به گفته شرکت China Aerospace Science and Technology (CASC) که این ماهواره موسوم به «Asia-Pacifc-6E» یا «APStar-6E» را ساخته است، این ماهواره اکنون به طور کامل عملیاتی شده و خدمات خود را از روز دوشنبه آغاز کرده است.

این ماهواره که دارای نیروی محرکه تمام الکتریکی است، بر اساس یک پلتفرم جدید و کوچک ماهواره‌ای موسوم به DFH-3E کار می‌کند. انتظار می‌رود که این ماهواره به توسعه صنعت اطلاعات منطقه‌ای کمک کند، زیرا می‌تواند منابع ماهواره‌ای پهن‌باند بسیار مقرون‌به‌صرفه و با کارایی بالا را فراهم کند.

سازندگان این ماهواره ادعا می‌کنند که می‌تواند به ایجاد یک سیستم ارتباطی قوی در مکان‌های جغرافیایی دوردست کمک کند.

از روز دوشنبه، تمام آزمایش‌های مشخص شده در پروتکل آزمایش در مدار با موفقیت به پایان رسید. این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که محموله APStar-6E به شکل عادی و با عملکردی مطابق با نتایج آزمایش زمینی، مطابق با مشخصات قراردادی و الزامات عملیاتی در مدار کار می‌کند.

ادعا می‌شود این ماهواره که توسط موشک حامل لانگ مارچ-۲سی(Long March-2C) چین در ماه ژانویه از مرکز پرتاب ماهواره Xichang پرتاب شد، اولین ماهواره مخابراتی جهان است که به انتقال مدار کاملاً مستقل از مدار پایین زمین به مدار زمین‌ثابت دست یافته است.

این ماهواره پس از جدا شدن از ماژول پیشرانه مستقل خود، توسط دو سامانه رانش الکتریکی خود به مدار زمین‌ثابت منتقل شد.

این ماهواره ۲۰۹۰ کیلوگرمی توسط شرکت APT Satellite هنگ‌کنگ سفارش داده شد و به ناوگان ماهواره‌های مخابراتی این شرکت که در منطقه آسیا و اقیانوسیه خدمت می‌کنند، اضافه خواهد شد.

این ماهواره که برای عملیات در مدار زمین‌ثابت در نظر گرفته شده است، اولین ماهواره مبتنی بر پلتفرم DFH-3E با پیشرانه الکتریکی است که به عنوان چارچوبی برای مونتاژ یک ماهواره یا سیستم ماهواره‌ای مطابق با نقش و عملکرد خود کار می‌کند.

این چارچوب شامل تجهیزات جهانی مورد نیاز هر ماهواره مانند منبع نیرو، پیشرانه و دستگاه‌های کنترل مداری و همچنین ابزارهایی است که به طور خاص برای ماهواره مورد نظر طراحی شده‌اند که امکان پیکربندی آسان آنها را فراهم می‌کند.

رقابت بین‌المللی پلتفرم‌های ماهواره‌ای چین

وانگ مین، طراح ارشد ماهواره اظهار کرد که ماهواره APStar-6E دارای ۲۵ فرستنده باند Ku و سه فرستنده دروازه باند Ka است که می‌تواند گذردهی ارتباطی ترکیبی ۳۰ گیگابایت در ثانیه را ارائه دهد.

به گزارش گلوبال تایمز، سازندگان ادعا کردند که این ماهواره با ارتقای مداری کاملاً مستقل و عملیات بلندمدت مستقل و بهبود استقلال هوشمند سکوهای ماهواره‌ای چین رقابت بین‌المللی پلتفرم‌های ماهواره‌ای ارتباطی چین را داغ می‌کند.

شرکت صنعت دیوار بزرگ چین(CGWIC) یکی از شرکت‌های تابعه پشت توسعه این ماهواره بوده است.

این شرکت تاکنون ۱۳ برنامه ماهواره‌ای ارتباطی تحویل مداری را برای مشتریان بین‌المللی انجام داده است و سیستم ماهواره‌ای ارتباطی خود را به کشورها و مناطق متعددی از جمله نیجریه، ونزوئلا، پاکستان، بولیوی، لائوس، بلاروس و الجزایر تحویل داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل