وزارت صنعت: مردم با کد ملی می‌توانند یک خودرو وارد کنند

معاون وزیر صمت گفت: مردم با کد ملی می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمد آقایی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در میز اقتصادی سیما درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: در چند سال اخیر با انباشت تقاضا در بازار خودرو رو به رو بودیم و این امر ناشی از کاهش واردات از سال ۹۶-۹۷ به دلیل کمبود ارز و افت ۵۰ درصدی تولید با اعمال تحریم در سال ۹۷ بود. انباشت این حجم تقاضا سبب شد تا بازار ملتهب و قیمت‌ها کاذب باشد؛ علاوه بر این با توجه به نرخ تورم برخی افراد برای حفظ سرمایه از خودرو به عنوان محصول سرمایه‌ای استفاده کردند و این به نابسامانی بازار خودرو دامن زد.

وی ادامه داد: این شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به این سو هدایت کرد تا طرح «ساماندهی بازار خودرو» را که بعدها به «قانون ساماندهی صنعت خودرو» تغییر کرد، تنظیم کنند. به این ترتیب با هدف رقابت پذیر شدن صنعت خودرو مقرر شد تا خودروهای کارکرده وارد کشور شود.

وی با اشاره به ابلاغ آئین نامه واردات خودروهای کارکرده، افزود: در آئین نامه بحث سفارش را داریم که مربوط به شرکت‌های وارد کننده و ثبت آماری را داریم که مربوط به عموم مردم و متقاضیان شخصی است که می‌توانند با ثبت آماری در گمرک و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی خودرو را ترخیص کنند و نیازی به این نیست که مردم کارت بازرگانی دریافت کنند. در آئین نامه ذکر شده مردم با کد ملی که شناسایی می‌شوند، می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تأمین ارز یک دستگاه خودرو برای هر نفر اجازه داده شده است.

واردات از همه کشورها به جز آمریکا آزاد است

معاون وزیر صمت در خصوص ویژگی خودروهایی که امکان واردات دارند، گفت: خودروهایی که وارد می‌شوند باید ۳ تا ۵ سال عمر داشته باشند و استانداردهای روز اروپا و جهانی را داشته باشند. محدودیت دیگری که وجود دارد این است که حجم موتور خودروها باید زیر ۲۵۰۰ سی سی باشد. واردات می‌تواند از همه کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و یا کره جنوبی باشد و به نظر می‌رسد تنها در مورد کشور آمریکا محدودیت وجود دارد.

آقایی گفت: منشأ ارز واردات خودرو می‌تواند ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه گذاری و یا تمامی ارزهایی که منشأ خارجی دارند، باشد.

خدمات پس از فروش خودروهای کارکرده

این مقام مسؤول در خصوص خدمات پس از فروش گفت: هم در آئین نامه خودروهای نو و هم در بحث خودروهای کارکرده، به خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی اشاره شده است. در واردات خودروهای نو، شرکت‌هایی که وارد کننده هستند و صلاحیت آنها تأیید شده باید به میز خدمات پس از فروش وزارتخانه مراجعه کنند و تعهد خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی را انجام دهند.

آقایی تصریح کرد: در خودروهای کارکرده با سه دسته واردکننده روبرو هستیم. یک دسته شرکت‌های وارد کننده دارای تاییدیه هستند و به شرط ضمانت ارائه خدمات پس از فروش می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند. دسته دوم شرکت‌های حمل و نقل هستند که با هدف تأمین وسایل حمل و نقل درون شهری و برون شهری به شرکت‌ها اجازه واردات داده شده است. دسته سوم اشخاص حقیقی هستند و وزارت صمت به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان برای خودروهایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد و قابل ارائه است، به واردکنندگان توصیه می‌شود از مدل‌های خاصی وارد کنند.

جزئیات تعرفه خودروهای وارداتی

آقایی با بیان اینکه هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت در تأمین بازار خودرو واردات محصولات برقی و هیبریدی با توجه به نا ترازی بنزین بود، عنوان کرد: در گام نخست واردات برای تأمین نیازمندی ناوگان حمل و نقل عمومی بود اما در ادامه برای تأمین بازار خودروهای شخصی بود که استقبال خوبی شد و ۱۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند.

وی درباره تعرفه خودروهای وارداتی اضافه کرد: تعرفه برقی‌ها ۴ درصد، هیبریدی‌ها ۱۵ درصد و برای سایر خودروها با توجه به حجم موتور و قیمت آنها محاسبه انجام می‌شود.

کمیته تعیین قیمت خودرو ایجاد شد

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه کمیته تعیین قیمت برای خودروها ایجاد شده است، گفت: زمانی که کالا در گمرک اظهار می‌شود، کالا ارزش گذاری می‌شود و حقوق ورودی آن اخذ می‌شود.

ترخیص قطعی بیش از ۸ هزار خودرو

آقایی در مورد میزان واردات هم اظهار کرد: تا تیر ماه امسال بیش از ۸ هزار خودروی وارداتی ترخیص قطعی شده است. ۵۲۰۰ دستگاه هم در تشریفات ترخیص هستند. ما سال گذشته به تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو رسیدیم و امسال برنامه ریزی شده به تولید ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو برسیم.

وی افزود: در دور اول عرضه واردات خودرو ۳۱ هزار نفر متقاضی داشتیم. چند بار سامانه برای انتخاب خودرو باز شده، اما بعضی از متقاضیان، خودرو خود را انتخاب نمی‌کنند. در دور جدید به آنها اعلام شده اگر انتخاب نکنند از اولویت حذف می‌شوند.

آقایی در خصوص خودروهای داخلی گفت: تولید پژو پارس با توجه به ابلاغیه سازمان استاندارد متوقف شده و بعد از ۳۱ خرداد دیگر تولید نمی‌شود و کسانی که از قبل انتخاب کرده‌اند، باید خودروهای دیگری را انتخاب کنند. در حال حاضر تمام خودروهایی که در کشور تولید می‌شود، استانداردهای ۸۵ گانه را پاس می‌کنند.

ارز تخصیص داده شده به خودروسازان و مونتاژکاران

وی با اشاره به اینکه خودروسازان هم می‌توانند خودرو کارکرده وارد کنند، در پاسخ به انتقادها در این حوزه گفت: برنامه‌ریزی شده دو خودروساز بزرگ در مسیر تقویت تولید باشند و سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در کشور تولید کنند. این عدد برای مونتاژکاران بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار خودرو است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تخصیص ارز به خودروسازان اظهار کرد: ارز تخصیص داده شده به دو خودروساز بزرگ کشور به ازای تولید هر محصول ۳۵۰۰ دلار بوده و برای مونتاژکاران ۹۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

آقایی درباره تولید خودروهای اقتصادی هم گفت: محصولاتی با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در این دسته قرار می‌گیرند که برخی از خودروهای ساخت داخل جز این گروه هستند.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل