۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شد/ رشد ۱۴ درصدی ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم تحویل مردم شد، گفت: رشد تولید بخش مسکن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ درصد بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (شنبه، ۳۰ تیرماه) در نخستین نشست خبری خود با تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی با موضوع مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی نقش حائز اهمیت مسکن را در سبد خانوار برعهده دارد و طبق آمار طی سال‌های گذشته شاهد کاهش تولید مسکن بودیم و زمانیکه تولید مسکن کاهش پیدا می‌کند این کاهش در تورم خودنمایی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی رشد تولید بخش مسکن و ساختمان در سال ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ درصد بوده که این عدد جزو اعداد کم سابقه است؛ این عدد در ابتدای دولت سیزدهم منفی بوده که در مقایسه این دو عدد به خوبی گویای تلاش‌های رئیس‌جمهور شهید است هر چند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: میزان ساخت مسکن در پروژه ملی مسکن از ۲ میلیون ۶۵۳ هزار واحد عبور کرد که از زمان ابلاغ سهمیه استان‌ها در آبان ۱۴۰۰ این عدد حاصل شده که کم سابقه است و امیدوارم در دولت آینده ادامه پیدا کند.

بذرپاش ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا قبل از سال ۱۴۰۲ مجموع زمین‌های واگذار شده به مردم ۸۰۰ هزار قطعه بود که در سال گذشته و طی ۴ ماه ابتدایی امسال حدود یک میلیون زمین در روستاها تأمین شده که یک عدد بی سابقه است. همچنین میانگین پروانه صادره در بافت فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه ۴۷ هزار فقره بود اما در سه سال سال اخیر میانگین صدور پروانه حدود ۹۴ هزار فقره بوده که تقریباً دو برابر شده است.

وی گفت: در اجرای قانون جوانی جمعیت، به بیش از ۷۴ هزار متقاضی این طرح، زمین واگذار شد و وزارت راه و شهرسازی دستگاه برتر در این زمینه شناخته شد.

مدیریت بازار مسکن

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از بنگاه‌های مشاوران املاک انجام و ۱۲۰ هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد و راه اندازی سامانه خودنویس و تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و تعیین سقف افزایش اجاره بها از جمله اقدامات انجام شده برای مدیریت بازار مسکن بود.

وی افزود: بیش از ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم به اتمام رسید و تحویل مردم شد؛ همچنین ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع مولدسازی برای اتمام مسکن‌های مهر تأمین کردیم و بزرگترین پروژه مولدسازی ایران در اتمام واحدهای مسکن مهر رخ داد.

ساخت شهرهای ساحلی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه اجرایی احداث ۲۷ شهرک ساحلی گفت: از این تعداد دو شهر خلیج فارس و مکران مرکزی به مرحله اجرایی رسیده و این شهرک‌ها در ۴ استان ساحلی ساخته خواهند شد، البته این ۲۷ نقطه ساحلی حداقل ۱۰۰ هزار هکتار زمین را برای ساخت مسکن اضافه می‌کند.

کاهش تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن

بذرپاش ادامه داد: تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن مطابق آمار بانک مرکزی با کاهش چشمگیر به ۹.۷ درصدی مواجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قانون رسمیت بخشیدن به اسناد رسمی یکی از قوانین مترقی دقیق و کنترل کننده پرونده‌های املاک است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نهایی و ابلاغ شده است و تخلفات این حوزه را به حداقل خواهد رساند.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه در بخش مسکن، گفت: مطابق یکی از این احکام ۰.۲ درصد از پهنه کل سرزمینی به پهنه‌های شهری اضافه خواهد شد که برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد ۳۰۰ هزار هکتار زمین می‌تواند به محدوده‌های شهری اضافه شود؛ این موضوع مانع از احتکار زمین شده و با عرضه بیشتر زمین مردم راحت‌تر صاحبخانه شده و کنترل زمین و مسکن رقم خواهد خورد.

۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۱۲۰ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. قانون مالیات بر خانه‌های خالی در همه جای دنیا اجرا می‌شود و موضوع مسکن یک کمسیون اختصاصی در هیأت وزیران دارد.

تکمیل می‌شود…

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل