مهار تورم تولیدکننده با اجرای سیاست تثبیت/ چشم‌انداز کسب‌وکار‌ها در دولت سیزدهم مثبت شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: در دولت سیزدهم، چشم‌انداز مثبتی برای کسب و کار‌ها و صاحبان سرمایه‌های بزرگ ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایبنا، مهدی میرزایی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص ثبات موجود در بازار ارز بیان کرد: با اقدامات بانک مرکزی آرامش نسبی در بازار ارز ایجاد شده که حتی صدور قطعنامه علیه ایران در هفته های گذشته هم نتوانست ثبات این بازار را به هم بریزد.

وی افزود: علاوه بر کنترل بازار ارز چندین شاخص مهم اقتصاد نیز رشد خوبی داشتند که یکی از این موارد بهبود آمار سرمایه گذاری است. در دولت دوازدهم سرمایه گذاری کلانی در کشور صورت نمی‌گرفت؛ چون دولت مسائل اقتصادی را فقط به مذاکرات با کشور‌های خارجی پیوند زده بود.

میرزایی اظهار داشت: دولت سیزدهم رویه دولت قبل را کنار گذاشت، به طوری که اقتصاد کشور را صرفا به مذاکرات و سیاست‌های خارجی پیوند نزد به همین علت چشم‌اندازی مثبتی برای کسب و کار‌ها و صاحبان سرمایه‌های بزرگ ایجاد شد؛ در نتیجه در دولت سیزدهم روند رشد سرمایه گذاری نسبت به دوره قبل بهبود پیدا کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: تورم تولیدکننده نیز از دیگر شاخص‌هایی است که با اقدامات بانک مرکزی بهبود پیدا کرده است. این شاخص پیش‌نگر تورم مصرف کننده است و زمانی که تورم تولیدکننده کاهش پیدا کند، بعد از مدتی به تورم مصرف کننده منتقل می‌شود.

وی افزود: با اجرای سیاست تثبیت، تولیدکنندگان توانستند با نرخ ثابتی نیاز‌های ارزی خود را پوشش دهند و در نهایت با این اقدام جلوی افزایش هزینه‌های تولیدکننده گرفته شد؛ بنابراین نرخ تورم تولیدکننده نیز بعد از مدت‌ها کاهشی شد و حتی پیش‌بینی می‌شود این نرخ به اعداد پایین‌‎تری کاهش پیدا کند.

میرزایی با بیان اینکه رشد اقتصادی یکی دیگر از متغیر‌هایی است که در کنار مدیریت مناسب بازار ارز و کنترل تورم تولیدکننده، رشد چشمگیری داشته است، گفت: در دهه ۹۰ متوسط رشد در برخی از سال‌ها مثبت و در برخی سال‌ها منفی بود؛ اما برآیند سال‌ها صفر است؛ ولی در دولت سیزدهم قطار اقتصاد روی ریل پیشرفت در حال حرکت بود به طوری که رشد اقتصادی مثبت شد و تقریبا به طور متوسط طی این سه سال اخیر بیش از ۵ درصد رشد داشته‌ایم؛ البته در کنار رشد اقتصادی جنبه‌های توزیع ثروت نیز دارای اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل