مجارستان در معرض بحران کمبود سوخت قرار گرفت

با اقدام اوکراین که جلوی انتقال نفت روسیه از خاک این کشور را گرفت، مجارستان در معرض خطر قیمت‌های شدیدا بالا و کمبود برق تا چند هفته آینده، قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجارستان در تلاش برای اجتناب از قطعی برق و کمبود سوخت به دلیل متوقف شدن واردات نفت از روسیه است. اوکراین در ماه میلادی گذشته، تحریم‌هایی را وضع کرد که ترانزیت نفت فروخته شده توسط شرکت لوک اویل روسیه از طریق خط لوله به اروپای مرکزی را مسدود می‌کند. کی‌یف با این اقدام، معافیت‌هایی که اتحادیه اروپا به کشورهای وابسته به نفت روسیه را داده است، نادیده گرفت.

هدف اوکراین، محروم کردن روسیه از درآمدهای نفتی است اما این حرکت کی‌یف، بیم کمبود سوخت در بوداپست را برانگیخت که برای ۷۰ درصد از واردات نفت خود، به روسیه وابسته است.

طبق بررسی اندیشکده اروپایی «مرکز تحقیقات بر روی انرژی و هوای پاک»، مجارستان تقریبا یک چهارم میلیارد یورو برای خرید نفت و گاز روسیه در آوریل امسال هزینه کرده است.

پیتر سیجارتو، وزیر خارجه مجارستان، روز جمعه گفت:‌ اقدامات اوکراین ممکن است امنیت انرژی بلندمدت مجارستان را در معرض تهدید قرار دهد و از کی‌یف برای این اقدام، انتقاد کرد.

وزیر خارجه مجارستان در دیدار هفته گذشته با سرگی لاوروف، همتای روسی خود، گفته بود این کشور مذاکراتی را با مسکو برای یافتن عرضه جایگزین نفت روسیه آغاز کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه، اوکراین را متهم کرد تصمیم سیاسی گرفته و مدعی شد این وضعیت برای کسانی که هنوز نفت روسیه را خریداری می‌کنند، حساس است.

ممنوعیت لوک اویل در حالی روی داده که روابط میان کی‌یف و بوداپست به میزان فزاینده تیره شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بابت دیدار اخیرش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انتقاد کرد. بوداپست همچنین به طور مداوم تحویل تسلیحات اتحادیه اروپا به کی‌یف را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش پولیتیکو، پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، اتحادیه اروپا، تحریمی را علیه واردات نفت روسیه از طریق دریا وضع کرد اما واردات از طریق خط لوله از جمله خط لوله دروژبا به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را از تحریم‌ها معاف کرده بود تا به این کشورها فرصت دهد منابع جایگزینی پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل