دسترسی ۴۰ درصد خانوارهای شهری به فیبرنوری/انجام ۷۵ درصد خدمات از پنجره واحد دولت هوشمند

وزیر ارتباطات گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که در این دوره انجام شد در زمینه ارتباطات ثابت یعنی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها بود که از یادگارهای شهید جمهور محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – امروز در آخرین جلسه هیئت دولت که به ریاست محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود و کار بزرگی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی انجام شد. متاسفانه لایه‌های مختلف ارتباطی متناسب با نیازهای کشور توسعه پیدا نکرده بود و ما همیشه در زمینه ارتباطات ثابت جزو کشورهای ته لیست بودیم.

وی افزود: کار بسیار خوبی که در این دوره انجام شد، یکی در زمینه ارتباطات ثابت یعنی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها بود که یکی از یادگارهای شهید جمهور بوده و اکنون در ۴۰ درصد شهرهای کشور اجرا شده و ۴۰ درصد خانوارهای شهری دسترسی دارند.

او ادامه داد: بر این اساس ما سرعت را ۱۰۰ برابر نسبت به وضعیت فعلی افزایش می‌دهیم، اگرچه هنوز ملموس نیست چون در همه جا راه‌اندازی نشده است. این پروژه را در ۶۰۰ شهر  آغاز کردیم و در ۳۰۰ شهر کار تمام شده و هم اکنون حدود ۴۰۰ تیم در این شهرها در حال فعالیت هستند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در حوزه توسعه نسل پنجم تلفن همراه در ابتدای دولت فقط ۱۰ سایت نسل پنجم داشتیم اما الان این تعداد به  ۲۰۰۰  سایت افزایش پیدا کرده است. تعداد سایت‌های نسل چهارم هم از ۳۳ هزار به  ۴۴ هزار افزایش پیدا کرده است.

به گفته او ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه سه دهه پیش از دولت سیزدهم توسعه پیدا کرده است. همچنین ظرفیت شبکه انتقالمان از ۳۱/۵ ترابیت بر ثانیه به ۶۴ ترابیت بر ثانیه و  ظرفیت شبکه انتقال یا همان آی پی از ۲۸ به ۵۶ افزایش پیدا کرده است.

زارع پور با بیان اینکه کار بسیار خوبی در حوزه روستاها انجام شد تصریح کرد: ما ۸۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳۰۰۰ روستای  زیر ب۲۰خانوار را در کمتر از سه سال به شبکه ارتباطی متصل کردیم و اکنون ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت و شبکه ارتباطی متصل‌اند که اثر آن را در چهار دوره انتخابات اخیر مشاهده کردیم و ۱۰۰ درصد دستگاه‌های احراز هویت در دورترین نقاط دور افتاده هم متصل شدند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در زمینه اینترنت، دو برابر نیاز کشور، اینترنت فراهم کردیم که مشکلی وجود نداشته باشد یادآور شد: در زمینه دولت هوشمند که یکی از موضوعات وزارت ارتباطات در تعامل با سازمان اداری و استخدامی بود، اتفاق بسیار خوبی به نام شکل گیری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند رخ داد؛ در حال حاضر تقریبا همه دستگاه‌ها متصل شدند و ۷۵ درصد خدمات دولت از طریق این پنجره ارائه می شود. همچنین بیش از ۵۰۰ خدمت بدون مراجعه حضور و در لحظه به مردم ارائه می شود.

او گفت: یکی از ۵۰۰ خدمت صدور مجوز است که پنج میلیون مجوز ظرف شش ماه گذشته به شکل برخط دراختیار مردم قرار گرفت. ۴۸ میلیون نفر از مردم تاکنون در این پنجره احراز هویت شده اند و بیش از ۵۰۰ میلیون بار در طی این دو سال از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده شده است.

وی ادامه داد: قابلیت میزبانی از سکوهای میلیونی در کشور داریم و ترافیک سکوهای داخلی تا ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده است. مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور که برای بده و بستان اطلاعاتی دستگاه‌ها با یکدیگر است، تعداد استعلامات آن از ۱/۵ میلیارد در سال ۹۹ به ۸ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه فضایی، با همت، همراهی و همدلی نیروهای مسلح، وزارت علوم و وزارت امور خارجه، به اندازه ۳ دولت پیش از دولت شهید رئیسی، پرتاب ماهواره داشتیم، تصریح کرد:  ۱۲ پرتاب داشتیم و ۲ پرتاب دیگر هم هماهنگ شده و پرتاب سیزدهم به زودی انجام خواهد شد.

به گفته او برای اولین بار توانستیم با ماهواره‌بر بومی، ماهواره عملیاتی در مدار قرار دهیم. در پرتاب سیزدهم قرار است با یک بلوک انتقال مداری که ساخت داخل است، از ۳۰۰ کیلومتری به ۷ هزار کیلومتری برسیم. در حال ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور را که بزرگ‌ترین در غرب آسیاست، در جنوب کشور هستیم. فاز اول آن ۶۵ درصد پیشرفت داشته است و اولین پرتاب از آنجا امسال انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: بیش از ۳۰ ماهواره در دستور ساخت داریم، در حال پیوستن به جمع ۵ کشور منظومه‌ساز هستیم. سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد را با یک شرکت فضایی خصوصی بستیم.

وزیر ارتباطات در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: دولت در موضوع اقتصاد دیجیتال دولت همت کرد و از ابتدای دولت  یک هیات دوم برای این موضوع تشکیل دادیم و تاکنون  سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از ۶/۴ درصد به بیش از ۸ درصد رسیده است. بیش از نیم میلیون کسب و کار در سکوهای داخلی شکل گرفته است.

وی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: براساس ارزیابی‌های مرکز ملی فضای مجازی از ۲۳ درصد به بیش از ۶۴ درصد پیشرفت رسیده است. الان حدود ۶۵ درصد پیشرفت داریم که نتیجه آن را می توان در قابلیت میزبانی از سکوهای داخلی داشته باشیم. یک روز در این کشور آرزو این بود که پیام رسان ۲۰ میلیونی داشته باشیم، امروز  با افتخار اعلام می‌کنیم پیام‌رسانی داریم که ۴۵ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند و روزانه بیش از ۲۵ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.

زارع پور در پایان گفت: در حوزه پست به سمت هوشمندسازی حرکت کردیم که دقت و سرعت تحویل مرسوله‌های پستی افزایش یابد. در حوزه تعاملات بین‌المللی ۱۱ تفاهم‌نامه با کشورهای مختلف بستیم. بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی داشتیم. همچنین تجهیزات انتقال پر سرعت نوری فقط در ۵ کشور ساخته می‌شود، ما اعتماد کردیم الان این تجهیزات در کشور ساخته و صادر می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل