گزارش اعضای دولت از عملکرد ۳ ساله حوزه تحت مدیریت خود

اعضای هیأت دولت سیزدهم عملکرد ۳ ساله حوزه تحت مدیریت خود را گزارش دادند.

به گزارش آرمان اقتصادی، آخرین جلسه هیئت دولت یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ به ریاست محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و هر یک از اعضا به ارائه گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود پرداختند.

رشد اقتصادی بدون نفت در دولت‌سیزدهم افزایش ۴ درصدی دارد

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منظور رئیس سازمان برنامه بودجه در آخرین جلسه هیئت دولت‌سیزدهم: متوسط جمعیت شاغل کشور در دهه ٩٠؛ بیش از ٢٢میلیون نفر است؛ اما در سه سال دولت‌سیزدهم این رقم به حدود ٢۴ میلیون نفر رسید.

وی گفت: در ابتدای دولت ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مجموع اصل و سود اوراق بدهی بود که در حال حاضر به ۸۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار کرد: برای انجام تعهدات قبلی اوراقی منتشر کرده‌ایم. ۱۴۳ همت مانده تعهدات قبل بوده است. ۳۳۴ همت برای اصل و فرع اوراق قبل از ۱۴۰۰ منتشر کرده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱۳۹ همت برای پرداخت بدهی‌های شفاف شده دولت‌های قبل منتشر شده است که هیچ کدام بدهی این دولت نیست.

وی خاطرنشان کرد: اوراق خالص این دولت ۲۶۸ هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: ۵ درصد خالص بودجه در این سال‌ها انتشار اوراق داشته‌ایم در صورتی که این عدد در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ حدود ۱۴ درصد بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: رشد اقتصادی دهه ۹۰ به صورت میانگین ۲.۱ درصد بوده است و در این دولت ۴.۴ درصد.

وی گفت: رشد غیرنفتی ما در تمام سه سال گذشته بالای ۵ درصد بوده است.

وی اظهار کرد: در دهه ۹۰ شاهد منفی بودن تشکیل سرمایه بودیم با نرخ منفی ۴.۳ درصد اما در این سه سال میانگین ۳.۸ درصد سالانه رشد تشکیل سرمایه داشته‌ایم.

منظور گفت: از ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های خاتمه یافته ۱۳۸۰ پروژه بوده و در این دولت ۲ هزار طرح و پروژه به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تراز عملیاتی در سال ۹۹ منفی ۳۰ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۲ این عدد به منهای ۱۹ درصد بهبود یافته است.

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی در این جلسه اظهار کرد: در دولت سیزدهم میانگین رشد تولید ناخالص داخلی ۴.۵ درصد، میانگین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت ۴ درصد، میانگین رشد صنعت ۶.۵ درصد، میانگین رشد مصرف خصوصی ۶.۳ درصد، میانگین رشد تشکیل سرمایه ثابت کل ۶.۴ درصد، میانگین رشد تشکیل سرمایه ساختمان ۳.۲ درصد و میانگین رشد تشکیل سرمایه ماشین آلات ۱۱.۸ درصد بوده است که این آمار تفاوت معناداری با میانگین های بلندمدت دارد.

وی افزود: ضریب جینی ۳۶ درصدی یکی از پایین ترین ضرایب جینی در چند دهه اخیر است که در پایان ۱۴۰۲  با اجرای سیاست هایی همچون پرداخت یارانه نقدی و توزیع کالابرگ الکترونیکی حاصل شده است.

تعامل دولت با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد

سیدمحمود حسینی‌پور معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: در طول سه سال گذشته تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد.

وی با اشاره به گزارشی از عملکرد معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف دولت برای پیشرفت امور، تعامل سازنده و کارشناسانه با مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: در طول این سه سال تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد. در دولت سیزدهم تقویت لایحه محوری مورد توجه بود و بر این اساس در دولت دوازدهم در چهار سال ۲۲۰ فقره لایحه داشتیم، اما در سه سال گذشته ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس ارائه دادیم و دولت توانست بسیاری از این موارد را به نتیجه برساند.

دسترسی ۴۰ درصد خانوارهای شهری به فیبرنوری

عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- وزیر ارتباطات گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که در این دوره انجام شد در زمینه ارتباطات ثابت یعنی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها بود که از یادگارهای شهید جمهور محسوب می شود و اکنون در ۴۰ درصد شهرهای کشور اجرا شده و ۴۰ درصد خانوارهای شهری دسترسی دارند.

وی اظهار کرد: یکی از مامورتی های وزارت راتباطات در دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های ارتباطی بود و کار بزرگی در توسعه زیرساخت های ارتباطی انجام شد. در لایه های مختلف ارتباطی  متاسفانه متناسب با نیازهای کشور توسعه پیدا نکرده بود و ما در زمینه ارتباطات ثابت جزو کشورهای ته لیست بودیم همیشه.

منصوری: ۴۸ سفر استانی در دولت سیزدهم انجام شد

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به ۴۸ سفر استانی در دولت سیزدهم، گفت: بیش از هزار پرونده مبارزه با فساد از طریق تماس های مردمی دنبال شد که ۵۰۰ پرونده به نتیجه رسید.

وی با اشاره به گزارشی از عملکرد معاونت اجرای  ریاست جمهوری اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۴۸ سفر استانی انجام شد. رئیس جمهور همچنین به ۱۱ شهرستان استان تهران سفر داشت.

وی ادامه داد: در دور اول سفرهای استانی بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ مصوبه به اعتبار ۴۲۴ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. در دور دوم سفرهای استانی ۲ هزار مصوبه با اعتبار ۱۸۱ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. حدود ۶۰ درصد اعتبارات مصوبات به طور کامل تامین شد که سازمان برنامه و وبودجه بیشترین سهم در تامین این اعتبارات را داشت.

بحران کمبود معلم مدیریت شد

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش  گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: در طول دولت بیش از ۷ هزار مدرسه و ۳۳ هزار کلاس درس با جهت‌گیری مناطق محروم و همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ساخته و ۵ همت تجهیزات برای مدارس ارسال و ۱۹۲ هنرستان جدید تحویل و ۴۰۰ هنرستان هم در دست ساخت است.

وی با بیان این‌که «رهبر معظم دولت سیزدهم را دولت کار، امید و حرکت نامگذاری کردند»، اظهار کرد: اجرای حقیقی سند تحول بنیادین در دولت در دستورکار رئیس جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت. در این زمینه چند کار مهم انجام شد که مهمترین آن کاهش فاصله سند با صحنه است؛ سند مدرسه در تراز تحول سندی بود که در شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفت و الان در دستور کار قرار گرفته‌است. نقشه راه سند تحول بنیادین بعد از ۱۲ سال و بیش از ۱۰ مرتبه تاکید رهبر انقلاب توسط رئیس جمهور شهید تدوین شد و تا پایان سال ۱۴۱۲ برنامه‌ریزی های لازم انجام شده است و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در دستور کار وزرای آموزش و پرورش آینده خواهد بود.

پرداخت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیه طی سه سال اخیر

امیرحسین رحیمی وزیر دادگستری گفت: در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیه پرداخت کردیم.

وی در بیان  گزارش عملکرد وزارتخانه تحت امرش طی سه سال گذشته، گفت: مطابق اصل ۱۶۰ برای تعامل بین دولت و قوه قضاییه نظم و انتظام دادیم.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم در پایان سال ۱۴۰۲ نوبت‌ها و صف‌های موجود پایان یافت. از نظر تعداد پرونده‌ها ۲۵۰ درصد پرونده‌های پرداخت دیه افزایش یافته است. در سه سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان دیه پرداخت کردیم.

سهم ۴۱ درصدی زنان از اشتغال در دولت سیزدهم

انسیه خزعلی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، تاکید کرد: از بیش از ۲ میلیون ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده در دولت سیزدهم، سهم بانوان ۴۱ درصد بوده و همان طوری که رئیس جمهور شهید قول داده بودند ۵ گام برای حمایت از زنان سرپرست خانوار برداشته شد.

وی در جلسه هیات دولت ضمن ارائه گزارش عملکردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در طول سه سال گذشته، بیان کرد: رئیس جمهور شهید معتقد بودند که باید زنان در تصمیم گیری نقش داشته باشند. دولت سیزدهم اولین دولتی بود که از همان روزهای اول برنامه عملیاتی زمان بندی شده میان مدت، بلندمدت و کوتاه مدت داشت. برای معاونت ۱۹ اقدام تولی گری و ۴۵ اقدام همکاری با دستگاه های اجرایی در زمینه ها مختلف قرار داده شده بود.

وی اظهار کرد: معاونت در سه زمینه سیاست گذاری، وضع قوانین و مقررارت، هماهنگی و رصد و ارزیابی برنامه ریزی داشته و الحمدالله توانسته حرکت های خوبی را در زمینه زنان و خانواده داشته باشد. ستاد ملی زن و خانواده تاکنون دو جلسه تشکیل داده و ان شاءالله در روزهای آینده جلسه سوم تشکیل خواهد شد. شش مصوبه داشته است. صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، اختصاص پست هم تراز معاون وزیر به مشاورین زن که در دولت قبل این پست از زنان گرفته شد و به صورت ابلاغ انشایی بود، اما بحمدالله این موضوع با تاکید رئیس جمهور و اینکه بازآرایی ساختار زنان باید صورت بگیرد، در دولت سیزدهم انجام شد.

داعشی‌ها و تکفیری‌های سرگردان را در کشورمان دستگیر کردیم

سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات گفت: داعشی‌ها و تکفیری‌های سرگردان را در کشورمان دستگیر کردیم؛ همچنین از ورود گسترده، بی محابا و ارزان سلاح به کشور جلوگیری کردیم.

وی در بیان گزارشی از عملکرد وزارت اطلاعات، اظهار کرد: بر اساس طرح تحول رئیس جمهور شهید، وزارت اطلاعات گسترش ارتباط با مردم و دریافت اطلاعات مردم پایه را در پیش گرفت و در پیگیری سرنخ های اقدامات امنیتی خود از گزارش های مردمی بهره برد. همچنین بین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی هم افزایی ایجاد شد که نتیجه آن را در ایجاد امنیت در شمال غرب و جنوب شرق کشور شاهدیم.

وی ادامه داد: با هم افزایی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، شاهد برقراری امنیت در کشور هستیم. شبکه های تروریستی متلاشی و افراد آنها به موقع دستگیر شدند. پس از توقف جنگ در سوریه، شاهد گسیل گسترده داعشی ها و تکفیری های سرگردان از اتباع مختلف به سوی کشور خودمان بودیم که شاهد دستگیری کامل این افراد داعشی، تکفیری و انتحاری هستیم. همچنین با همکاری فراجا و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، از ورود گسترده، بی محابا و ارزان سلاح به کشور جلوگیری و مقادیر گسترده‌ای سلاح قاچاق کشف شد.

تولیدات کشور در زمینه رادیو داروها پایدار شده است

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه هیئت وزیران به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: با سند جامع راهبردی که رئیس جمهور شهید در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رونمایی کردند، سازمان انرژی اتمی را به صورت برنامه محور و با هدف فعال‌سازی و توسعه همه سرفصل‌های فناورانه‌ایی که در سازمان انرژی اتمی وجود دارد و به ویژه تاثیرگذاری در زندگی مردم، فعال کردیم.

وی افزود: در این دو سال ۳۳۰ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی را اکتساب کردیم و این دستاوردها در فرآیند بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین با اجرای این سند به صورت همزمان در بخش غیر انرژی دو کار انجام دادیم؛ طی ده‌ها سال گذشته می‌توانستیم پرتودهی برای محصولات کشاورزی را به زندگی مردم بیاوریم تا باقیمانده آفات و سموم از محصولات کشاورزی زدوده شود، انبار مانی این محصولات افزایش پیدا کند، در بخش سلامت برای جامعه تاثیر بگذارد و همچنین امنیت غذایی تامین شود تا بتواند بازارهای صادراتی پایداری برای محصولات فراهم شود. ما در این خصوص باید فرآیند طراحی و ساخت سامانه‌های لازم را در یک شبکه دانش بنیانی طی می‌کردیم و به لطف خدا هرچه سامانه مولد پرتو را که مفروض بود و می‌توانست در این زمینه استفاده شود، طراحی کردیم و ساختیم.

رشد جهشی وزارت دفاع در ۳۳ ماه اخیر به روایت امیر آشتیانی

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارشی از عملکرد ۳۳ ماهه این وزارتخانه در دولت سیزدهم ارائه کرد.

وی اظهار کرد: وزارت دفاع در اکثر شاخص‌های عملکردی در ۳۳ ماه اخیر رشد جهشی داشته است. ما در میزان تولید تسلیحات و تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و ارائه خدمات با هدف پشتیبانی از نیروهای مسلح در طول این مدت رشد دوبرابری داشته‌ایم.

وی افزود: در میزان صادرات محصولات و خدمات نظامی رشد سه‌برابری داشتیم. در توسعه دیپلماسی دفاعی و ارتقای نقش وزارت دفاع در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عملکرد بسیار قابل‌قبولی داشتیم. تعداد شرکت‌های همکار بخش خصوصی با وزارت دفاع از ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت به ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.

از سال طلایی ترانزیت تا رشد تولید مسکن در دولت سیزدهم

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در آخرین جلسه یکشنبه هیات دولت که به منظور ارائه گزارش عملکرد سه ساله دولت برگزار شد با بیان اینکه امسال سال طلایی ترانزیت در کشور است، گفت: سال گذشته در بخش ترانزیت جاده‌ای نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۵۸ درصدی داشتیم و در چهار ماهه امسال نیز رشد ۵۶ درصدی  در این بخش مشاهده می شود.

وی افزود: طبق قانون برنامه هفتم در سال اول این برنامه ترانزیت ١۶ میلیون تنی هدف‌گذاری شده اما با این روند میزان ترانزیت تا پایان امسال از ٢٢ میلیون تن عبور می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:در دولت سیزدهم ۱۲ درصد به طول آزادراه‌ها نسبت به قبل از دولت سیزدهم اضافه شد و ۳۲۷ کیلومتر  آزادراه جدید در کشور احداث شد. هشت درصد به طول۳۵۸۶ کیلومتر به بزرگراه‌های کشور اضافه شد.

ادامه دارد ….

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل