کاهش چشمگیر قاچاق شمش طلا به خارج از کشور به واسطه مرکز مبادله ایران

از زمان اجرایی شدن مصوبه عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران به طرز چشمگیری قاچاق شمش طلا به خارج کشور کاهش یافته است.

به گزارش ایبنا، شش ماه پیش بود که خبر عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران منتشر شد و حالا طی فعالیت ۶ ماهه تالار معاملات شمش طلای مرکز مبادله ایران و برگزاری ۳۷ حراج حضوری، ۶۶۲۵ کیلوگرم شمش طلا با ارزش ۲۸ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است. «اصغر بالسینی» سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در خصوص ابعاد کارکردی این اقدام در اقتصاد ملی توضیح داده است که در ادامه می‌خوانیم.

 

با عرضه بیش از ۶ تن طلا در مرکز مبادله چه میزان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگشت؟

 

با معامله ۶.۶ تن شمش طلای ویژه رفع تعهد ارزی در تالار معاملات مرکز مبادله ایران، حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد صورت گرفت.

 

مهمترین عرضه کنندگان و متقاضیان شمش طلا در مرکز مبادله ایران چه گروهی هستند؟

 

واردکنندگان شمش طلا مشمول رفع تعهد صادراتی، مهمترین عرضه کنندگان شمش طلا در مرکز مبادله ایران هستند. علاوه بر این، تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سایر واردکنندگان شمش طلا که مشمول رفع تعهد صادراتی نیستند، امکان عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را نیز دارند.

براساس شیوه نامه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، «تولیدکنندگان و سازندگان فعال مصنوعات طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «فروشندگان عمده شمش طلا دارای پروانه کسب مجاز و معتبر»، «خرده فروشان طلای آبشده دارای پروانه کسب مجاز و معتبر» و «بانک عامل با تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» می‌توانند متقاضی خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران باشند.

 

مزایای معاملات شمش در مرکز مبادله ایران برای بخش تقاضا چیست؟

 

بانک مرکزی جهت تسهیل رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان، طی بخشنامه‌ای در دی ماه ۱۴۰۲ امکان رفع تعهد ارزی با واردات طلا را فراهم کرد. این تصمیم بانک مرکزی این پیامد را به همراه داشت، که مشکل رفع تعهد ارزی برخی صنایع تسهیل شد و موجب ورود شمش طلا به کشور شد؛ اما از سوی دیگر، متقاضیان صنعت طلا اعلام می‌کردند که این حجم ورودی شمش طلا وارد این صنعت نشده است. پس از این اظهارنظر‌ها و طی اخباری مبنی بر قاچاق معکوس شمش طلا، بانک مرکزی جهت رهگیری طلای وارد شده به کشور، دستور داد که آن گروه از صادرکنندگان مشمول رفع تعهد ارزی که شمش طلا وارد می‌کنند، باید شمش خود را در مرکز مبادله ایران عرضه کنند. از زمان اجرایی شدن این مصوبه در دی ماه ۱۴۰۲ به طرز چشمگیری قاچاق شمش طلا به خارج کشور کاهش یافته و امکان ردیابی طلای وارداتی به کشور هم وجود دارد.

 

عرضه شمش طلا در مرکز مبادله در تولید هم نقش آفرینی داشته است؟

 

هم اکنون با معامله شمش طلا در مرکز مبادله ایران، اطمینان از ورود شمش‌های طلای وارداتی به چرخه بازار اصلی طلای کشور وجود دارد و صنعتگران دارای مجوز از اتحادیه‌های طلا و جواهر می‌توانند به راحتی طلای مورد نیاز خود را از این مرکز تامین کنند؛ این موضوع به این معنی است که تأمین بهینه و کارای تقاضای واقعی تولیدکنندگان مصنوعات طلای کشور از طریق تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران صورت می‌گیرد و نتیجه آن بی شک تقویت صنعت طلا و جواهرات کشور است.

باتوجه به اینکه شمش‌های طلای وارداتی عرضه شده در مرکز مبادله ایران قبل از معامله و تحویل به صنعتگران طلا، از سوی آزمایشگاه‌های معتبر معرفی شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران اصالت سنجی می‌شود، به کاهش و حذف طلای غیراصل وغیراستاندارد در بازار طلا کمک کرده است.

 

مزایای معاملات شمش در مرکز مبادله ایران برای بخش عرضه چیست؟

 

عرضه شمش طلا از سوی صادرکنندگان در مرکز مبادله ایران موجب کاهش هزینه‌هایی مبادلاتی و حذف هزینه‌های نامتعارف برای واردکنندگان و معامله گران شمش طلا شده است. مرکز مبادله ایران به بستری امن، شفاف و بدون ریسک جهت عرضه شمش‌های طلای وارداتی تبدیل شده و موجب تسهیل و تسریع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شده است.

توسعه این تالار بی شک موجب افزایش انگیزه صادرکنندگان جهت رفع تعهد ارزی با استفاده از واردات شمش طلا به واسطه حذف دشواری‌های عرضه ارز حاصل از صادرات می‌شود. این موضوع باعث انتفاع بیشتر صادرکنندگان به دلیل امکان رفع تعهد به میزان بیشتر به واسطه رفع تعهد ارزی با استفاده از واردات شمش طلا می‌شود.

خروج از نسخه موبایل