عملکرد ارزی دولت سیزدهم در مدیریت بازار قابل تحسین است

اقدامات بانک مرکزی جلوی سفته بازی دلالان در بازار غیررسمی را گرفت و در نتیجه نرخ ارز با وجود تنش‌های سیاسی در کانالی مشخص حفظ شد.

به گزارش ایبنا، محمد خبری زاد، کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه عملکرد خوب بانک مرکزی دولت سیزدهم روی اقتصاد و بازار ارز تاثیر مستقیم دارد گفت: سیاست‌های بانک مرکزی و دولت سیزدهم در حوزه ارز به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول مرتبط با تخصیص ارز به شرکت و صنایع از طریق بازار نیما و مرکز مبادله ایران است.

وی بخش دوم سیاست‌های بانک مرکزی را معطوف به بازارگردانی در بازار غیررسمی دانست و افزود: تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ و رخ دادن تنش‌های سیاسی در منطقه عملکرد بانک مرکزی خوب بود به طوری که این بانک با دخالت به‌موقع در بازار و محدود کردن تقاضای سفته بازی توانست نرخ ارز را تا حدودی کنترل کند.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: در پایان سال تنش‌های سیاسی در منطقه و ایران شدت گرفت و باعث ایجاد نوسان موقتی در بازار ارز شد؛ اما بعد از گذشت چندین روز نرخ ارز به کانال قبلی خود بازگشت.

خبری زاد با بیان اینکه سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزی روی تورم اثری مستقیم دارد، ادامه داد: بانک مرکزی با توجه به منابع ارزی و اختیارات خود توانست بازار غیررسمی را به خوبی مدیریت کند. بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور از طریق فروش نفت حاصل می‌شود و به هر میزان که فروش نفت افزایش پیدا کند این بانک بهتر می‌تواند بازار غیر رسمی را مدیریت کند که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ نفت به خوبی فروش رفت و منابع خوبی برای مدیریت به بانک مرکزی داده شد.

این کارشناس بازارهای مالی در پایان تاکید کرد: با اقدامات بانک مرکزی جلوی سفته بازی دلالان در بازار غیررسمی نیز گرفته شد و به نوعی نرخ در این بازار با وجود تنش‌های سیاسی در کانالی مشخص حفظ شد؛ بنابراین عملکرد بانک مرکزی طی یکسال گذشته در حوزه بازار ارز قابل تحسین است و ما پیشنهاد می‌کنیم که این بانک در کنار مدیریت بازار غیررسمی به کم کردن اختلاف نرخ دلار نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد نیز توجه کند.

 

منبع: ایسنا

خروج از نسخه موبایل